Double Digital

Chatbot co to jest?

Spis treści

Chatbot jest narzędziem pomagającym w obsłudze klienta. Najprawdopodobniej większość z nas miała z nim styczność chociaż raz. Jest to dość ciekawe rozwiązanie w szczególności dla większych organizacji, choć, jakby nie patrzeć, swoje zastosowanie znajdzie w każdej branży bez znaczenia o jej wielkości.

Na myśli nasuwa się jednak wiele pytań — ile osób będzie chciało z niego skorzystać? Czy jest to narzędzie godne zaufania? Czy chatbot jest w stanie zastąpić człowieka? Jakie efekty może przynieść małym i średnim firmom? Na jakiej zasadzie w ogóle działa to urządzenie? Czy jest w stanie konkretnie odpowiadać na zadawane pytania? Czy może wpłynąć na poprawę wydajności pracy? Gdzie można go spotkać oraz jak może wyglądać przyszłość chatbotów? Na tych pytaniach oraz wielu innych ciekawostkach opieramy ten wpis.

Nie pozostaje nam nic więcej, jak zaprosić Cię do zapoznania się z treścią. A zatem zaczynajmy!

Czym właściwe jest chatbot?

Chatbot to program komputerowy. Do jego zadań należy weryfikacja zadanego pytania, a następnie odpowiedź na nie w formie tekstowej lub za pomocą komunikatora dźwiękowego.

Za pomocą chatbota wiele firm decyduje się na rozwianie wątpliwości swoich klientów o różnych porach dnia i nocy, w szczególności w momencie, gdy nie jest dostępny pracownik z działu obsługi klienta. Chatboty, które możemy spotkać na wielu stronach wykorzystywane są jako wirtualni asystenci. Co za tym idzie — chatboty konwersacyjne możemy ustawić w taki sposób, że rozmowa między nimi a klientami praktycznie w ogóle nie będzie odbiegać od konwersacji między klientami a działem obsługi. Ogólnym celem chatbotów jest polepszenie doświadczeń użytkownika na stronach internetowych i nie tylko.

Oczywiście nie wszystkie chatboty, które możesz spotkać będą tak wybitnie rozwinięte. Większość opiera się przeważnie na prostych i szybkich odpowiedziach. Niemniej, są i takie, które działają przy wsparciu sztucznej inteligencji. Dzięki niej przetwarzają każdego dnia ogromne ilości danych i analogicznie — uczą się coraz lepiej odpowiadać na zapytania użytkowników.

Korzystają one z zaawansowanych technik, takich jak uczenie maszynowe (ML — machine learning), oraz przetwarzanie języka naturalnego (NLP — natural language processing).

Rodzaje chatbotów

Poniżej przedstawimy Ci 2 główne rodzaje chatbotów, abyś lepiej mógł zrozumieć cały zamysł tego programu.

Chatboty konwersacyjne przy obsłudze klienta

Jak wspomnieliśmy wcześniej, chatboty konwersacyjne opierają się na uczeniu maszynowym (machine learning). Dzięki temu relatywnie szybko są w stanie się rozwinąć oraz dostosować do określonej sytuacji. Dlatego też często innym ich określeniem są np. asystenci cyfrowi.

Drugim zaś rodzajem chatbotów są chatboty deklaratywne, aczkolwiek o nich powiemy nieco niżej. Na ten moment możemy dodać, że są one znacznie mniej rozwinięte, aniżeli te wspomniane w tym wątku.

W przypadku chatbotów konwersacyjnych personalizacja ustawień oraz nauki jest znacznie bardziej poszerzona, przez co firmy są w stanie pozyskać większą ilość nowych użytkowników, jak i odnotować wzrost sprzedaży.

Co równie ważne, prócz — nazwijmy to — automatycznej nauki, są w stanie zrozumieć preferencje użytkownika oraz jego potrzeby. Mogą również dzięki sztucznej inteligencji oraz zaawansowanym programom przewidzieć to, co stanie się w niedalekiej przyszłości (wykorzystują inteligencję predykcyjną) z dużą dozą prawdopodobieństwa w związku z przetwarzanymi danymi.

Dzięki temu ich działanie efektywniej wpłynie na rozwiązywanie problemów oraz na zadowolenie klientów. Co równie istotne — chatboty po dłuższej analizie i pozyskiwaniu danych udzielają odpowiedzi, które są bardziej konkretne. Ponadto zakres działań prowadzenia konwersacji staje się coraz bardziej zaawansowany, a co za tym idzie — chatboty mogą samoistnie dodawać podtrzymujące konwersację odpowiedzi, a nawet przedstawiać rekomendacje oraz zażartować. Dla jednych może być to przerażające, dla innych bardzo innowacyjne.

Odkryj wolność bez długoterminowych zobowiązań

Ponad 50 pozytywnych opinii

Z nami, Twoja decyzja o pozostaniu jest kwestią sukcesu, nie umowy!
optymalizacja kampanii adwords (1)

Chatbot blokowy (zadaniowy)

W przypadku tego rodzaju chatbotów sztuczna inteligencja nie jest wdrażana. Wirtualni doradcy tego rodzaju odpowiadają np. na najczęściej zadawane pytania. Jest to program komputerowy oparty na prostych odpowiedziach, z tego też względu takie chatboty najczęściej możemy spotkać w aplikacjach mobilnych oraz na stronach internetowych.

Co równie ważne, do tego rodzaju chatbota w niewielkim stopniu używa się uczenia maszynowego (machine learning) oraz natural language processing (NLP).

Czy jest on w stanie zastąpić nowych pracowników? To zależy. Z pewnością może ułatwić natomiast proces sprzedażowy. To, czy pracownik będzie potrzebny, będzie zależeć od rozmiarów firmy, budżetu oraz zaawansowania sztucznej inteligencji w chatbocie, o ile w ogóle zostanie on wdrożony do przedsiębiorstwa. Ten typ chatbota może zająć się prostą obsługą klienta i posłużyć jako wirtualny doradca przy (jak wcześniej wspomnieliśmy) najczęściej zadawanych pytaniach. Również może odpowiedzieć na proste transakcje.

Wirtualny asystent — zalety

Chatboty wykorzystywane w ecommerce generują naprawdę ciekawe efekty, niemniej, np. chatbot konwersacyjny wpierw musi zostać odpowiednio zaprogramowany. Nad tym tematem pochylimy się nieco niżej. A zatem, jakie korzyści da Ci wdrożenie chatbota?

  • Mniejszy koszt obsługi klienta — po wprowadzeniu najważniejszych odpowiedzi chatbot będzie działać cały czas nawet, jak będziesz spać. Dzięki temu rozwiązaniu nie musisz szukać osoby, która będzie zajmować się odpowiadaniem na zapytania klientów. Z tego też względu jest to bardziej ekonomiczne rozwiązanie aniżeli zatrudnianie pełnoetatowego pracownika lub pracowników.

  • Całodobowa usługa — chatbot będzie pracować dla Ciebie 24/7. Pracownik niestety nie będzie w stanie działać tak samo długo, jak odpowiednio zoptymalizowany program komputerowy. Raz poświęcony czas i pieniądze na usługę zwrócą Ci się po niedługim czasie.

  • Odpowiednie podejście do obsługi klienta — chatbot, który używa sztuczną inteligencję będzie mieć możliwość rozpoznania użytkownika, z którym wcześniej nawiązał już kontakt. Poprzez to lepiej dopasuje się do preferencji użytkownika i efektywniej będzie mógł rozwiać wszystkie jego wątpliwości.

  • Chatbota możesz wykorzystać w każdej branży — nie ma znaczenia, czy jest ona związana z marketingiem, czy też nie.

  • Lepsze doświadczenia użytkownika — chatbot odpowiada w czasie rzeczywistym, ponadto poprawia wcześniej wspomniane doświadczenia potencjalnych klientów. Jeżeli użytkownicy będą potrzebować pomocy, znajdą ją na miejscu, wystarczy, że napiszą do chatbota, a on zacznie rozwiązywać problemy. Oczywiście taka możliwość istnieje w momencie, gdy do programu zostanie wdrożona zaawansowana sztuczna inteligencja.

  • Brak zmęczenia — chatboty mogą działać w mediach społecznościowych tak jak i na stronach www bez przerwy. Pracownik po kilku godzinach pracy staje się najzwyczajniej w świecie mniej efektywny niż na początku (a zwłaszcza pod koniec tygodnia). Chatbot nie ma tego problemu.

  • Skuteczność — chatboty oprócz monitorowania danych mogą być bardziej wydajne i skutecznej zwrócone na usługi przesyłania wiadomości oraz analizę danych, to samo tyczy się kategoryzowania i filtrowania zapytań konsumentów.

Dodatkowo za pomocą chatbota

  • Chatboty sprawdzają się w marketingu — jako wirtualni asystenci,

  • chatboty mogą wysyłać wiadomości — w czasie rzeczywistym mogą informować klientów np. o wygaśnięciu umowy lub opłacie za abonament itd.,

  • pamięć — chatboty stały się bazą informacji na temat użytkowników. Dzięki temu ich działanie efektywniej wpłynie na decyzje zakupowe klientów, ponieważ będą pamiętać to, o co wcześniej pytała dana osoba lub jaki produkt kupiła.

Zadania chatbota sprawiają, że procesy w firmie stają się bardziej zautomatyzowane. Dzięki temu możesz przeznaczać większą ilość czasu na rozwój biznesu, np. w sklepie internetowym.

Dlatego też warto, abyś zaimplementował w swojej firmie chatbota. W zależności od poziomu jego personalizacji możesz używać go do prostszych czynności, jak i tych znacznie trudniejszych, co normalnie wymagałoby specjalistów. Odpowiednio zoptymalizowany program jest w stanie znacząco poprawić komunikację z Twoimi klientami oraz zwiększyć zyski dla firmy.

Co równie istotne, chatbot z rozwiniętą sztuczną inteligencją jest w stanie samodzielnie przyznawać rabaty klientom, którzy już skorzystali wcześniej z Twoich usług (obsługa posprzedażowa), może pomóc również przy znajdowaniu określonej oferty, czy też polecać produkty.

Ograniczenia chatbotów

  • Chatboty generują zautomatyzowane wiadomości — wiadomości te nie zawsze będą adekwatne do pytań zadanych przez internatów.

  • brak empatii — sztuczna inteligencja nie posiada empatii, dlatego też nie ma możliwości jej okazania, co również może nie spodobać się niektórym użytkownikom, zwłaszcza w sytuacji, gdy przychodzą oni z poważnym problemem,

  • koszt — chatbot korzystający z bazy danych, który opiera się na sztucznej inteligencji może być kosztownym przedsięwzięciem w jego utworzeniu,

  • brak zrozumienia — w przypadku źle zoptymalizowanych chatbotów może pojawić się podstawowy problem, którym jest brak zrozumienia standardowych pytań użytkowników, co następnie przełoży się na złe doświadczenia i zakończenie procesu zakupowego przed finalizacją transakcji.

Poniżej przedstawiamy wyniki sondażu dot. opinii na temat funkcjonalności chatbotów

Wyniki badań nt. zalet i wad chatbotów na podstawie opinii użytkowników

W jaki sposób możesz stworzyć własnego chatbota?

Tworzenie chatbota nie jest aż tak trudne (choć wymaga platformy), jak mogłoby się wydawać, niemniej możemy porównać to do tworzenia aplikacji mobilnej. Oczywiście dużo zależy od tego, jaki ten chatbot ma być. Jeżeli zależy Ci na prostocie, sam jesteś w stanie go stworzyć. Natomiast, jeżeli chcesz, aby potrafił on ww. procesy, niestety, ale najprawdopodobniej będzie Ci potrzebny do tego specjalista, który wyłącznie zajmuje się tego typu sprawami.

Warto również dodać, że chatbot nie musi w pełni zastępować pracownika. Wszystko zależy od branży i od wymagań przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach chatboty będą wyłącznie swego rodzaju przekaźnikami, które będą przekierowywać użytkowników do innego zasobu, np. do formularza kontaktowego/reklamacji, do pracownika działu obsługi klienta w celu wyjaśnienia poważniejszych wątpliwości itd.

Potrzebujesz chatbota dla Twojej firmy? Napisz do nas, z chęcią Ci z tym pomożemy. Nasza agencja marketingowa stale poszerza horyzonty, przez co ilość specjalistów z różnych dziedzin w naszej organizacji sukcesywnie się zwiększa. Zapraszamy Cię również do skorzystania z naszej bazy wiedzy, w której znajduje się ogromna ilość wartościowych artykułów. Naszego bloga sprawdzisz klikając tutaj.

A zatem, na co powinieneś zwrócić uwagę przy tworzeniu chatbota?

Kim jest Twój klient?

W przypadku tworzenia chatbotów pierwszą rzeczą, na którą musisz zwrócić uwagę jest użytkownik, do którego chcesz trafić. Bez tego nie zajdziesz za daleko.

A więc zastanów się jakie:

  • potrzeby klienta możesz spełnić przy pomocy chatbota,

  • jakimi kompetencjami charakteryzuje się Twój potencjalny klient,

  • jakie ma oczekiwania,

  • jakie doświadczenia posiada z tego typu programami oraz w jaki sposób możesz ten problem rozwiązać już na samym starcie.

Gdy tworzysz kampanie marketingowe, treści na strony internetowe itd., potrzebujesz odpowiednio zdefiniowanej grupy odbiorców, do której trafisz ze swoim przekazem. W sytuacji chatbota dla Twojej firmy jest tak samo. Musisz dokładnie określić profil idealnego klienta, zanim Ty lub ktoś inny zabierze się do tworzenia Twojego wirtualnego asystenta. A zatem zastanów się nad tym:

  • jaki wiek będzie mieć Twoja persona,

  • jakiej jest płci,

  • jakie umiejętności techniczne posiada,

  • jaki jest jej kapitał językowy,

  • jakie ma wykształcenie.

Szczegółowe odpowiedzi na każde z tych pytań zapewnią Ci przewagę nad konkurencją oraz sprawią, że Twój chatbot będzie bardziej skuteczny, ponieważ komunikat, jaki będziesz nieść klientom, po prostu będzie lepszy i bardziej adekwatny do persony. Oczywiście, zdefiniowanie grupy odbiorców przyda Ci się również w kampaniach marketingowych. Jeżeli jesteś zainteresowany również tym tematem, sprawdź nasze wpisy o reklamach Facebook Ads oraz Google Ads.

Jakie korzyści daje Ci współpraca z naszymi ekspertami Google Ads?

Zespół i komunikacja


✔ Certyfikowany ekspert Google Ads z minimum 5-letnim doświadczeniem

✔ Bieżący kontakt mailowy, telefoniczny lub wideo spotkanie

✔ Wsparcie innych obszarów marketingu digital w Twojej firmie

✔ Wsparcie całego zespołu ekspertów

Transparentność i personalizacja

✔ Działania prowadzone na Twoim koncie Google Ads

✔ Miesięczne podsumowanie skuteczności eksperta Google Ads wraz z planem rozwoju i wnioskami

✔ Spersonalizowany raport dostępny i aktualizowany 24/7

Przewagi technologiczne


✔ Nielimitowane ilości kampanii, grup reklam słów kluczowych

✔ Konfiguracja Google Analytics 4 oraz Google Tag Manager

✔ Konfiguracja opinii konsumenckich - dla sklepów

✔ Konfiguracja opinii o produkcie - dla sklepów

✔ Mapy ciepła i nagrania sesji użytkowników na stronie

Zapytaj o swój indywidualny pakiet obsługi. Dopasujemy zakres współpracy do Twoich potrzeb!

Pytania, na jakie musisz znaleźć odpowiedź, aby pomóc sztucznej inteligencji

Aby skuteczność prowadzenia konwersacji była na jak najwyższym poziomie, musisz odpowiedzieć sobie na kolejne, niżej wypisane pytania. Są to pytania bardziej precyzyjne, które jeszcze konkretniej ukierunkują Twój zamysł idealnego wirtualnego doradcy dla Twojej firmy.

Zacznij od:

  • zebrania bazy wiedzy na temat pytań, które może zadać użytkownik podczas interakcji z chatbotem,

  • zastanów się nad tym, w jaki sposób wcześniej wymienione pytania będą formułowane, aby przynosiły jak najlepsze efekty,

Następnie:

  • Zastanów się, co możesz zrobić — jak usprawnisz językowo chatbota, aby był w stanie rozmawiać z Twoją grupą odbiorców oraz resztą użytkowników?

  • Które z pytań są najczęściej zadawane, które potrzeby mogą pojawić się najczęściej na czasie, jakie oczekiwania najczęściej muszą spełniać chatboty — dzięki temu będziesz mógł jeszcze skuteczniej zautomatyzować cały proces konwersacji, przy zachowaniu jak najwyższej jakości odpowiedzi.

  • Jakie potrzeby w swojej firmie chcesz spełnić przy pomocy wirtualnego doradcy?

  • W jakich przypadkach chatbot będzie najbardziej potrzebny?

  • Jakiego tonu chcesz użyć do poszczególnych zapytań użytkowników?

Określ to, w czym ma pomóc użytkownikom Twój chatbot

Następnie, po odpowiedzi na ww. pytania skup się i zastanów nad:

  • celem chatbota — do czego ma się on przysłużyć użytkownikom oraz kiedy? Ponadto zapisz, w którym momencie ma rozpocząć działanie, jest to bardzo istotne z punku widzenia potencjalnych klientów w ostatnich krokach ścieżki zakupowej. Muszą oni dokładnie wiedzieć, w czym pomoże im chatbot oraz jaki jest jego zakres działań.

  • efektem — tzn. w czym ma pomóc chatbot? Co zmieni na ścieżce zakupowej klienta? W jaki sposób opisze problem? Czy chcesz, aby na koniec wezwał użytkownika do działania, czy podał mu najważniejsze informacje dotyczące danego produktu?

Sprawdź jakość swoich odpowiedzi

Odpowiedzi chatbotów można sprawdzić na kilka różnych sposobów. Dzięki nim możesz dowiedzieć się, czy jakość konwersacji jest na satysfakcjonującym poziomie, czy też nie. W jaki sposób możesz to zweryfikować?

Możesz skorzystać z:

CSAT (Customer Satisfaction Score) — są to ankiety, dzięki którym dowiesz się, jaki jest poziom zadowolenia klientów z odpowiedzi serwowanych przez chatboty,

Completed Bot Conversations — jest to wskaźnik konwersacji, dzięki niemu możesz sprawdzić, do ilu udanych konwersji doszło poprzez interakcje z chatbotem.

Chatbot czy Voicebot — które rozwiązanie jest lepsze?

Poniżej chcemy przedstawić Ci, które z rozwiązań (chatbot vs voicebot) według opinii użytkowników jest lepszym rozwiązaniem.

Wykonanie robota klasy enterprise, jak to zrobić?

Wykonanie wirtualnego doradcy klasy enterprise może być sporym wyzwaniem dla Ciebie, jako początkującego przedsiębiorcy, dopiero wchodzącego w ten temat. Niemniej, możemy Ci powiedzieć na ten moment tyle, że robot tego typu jest w stanie znacząco zredukować koszty pozyskania klienta. Dlatego możesz potraktować go jako inwestycję w lepszą przyszłość własnej działalności.

Przede wszystkim, aby taki cyfrowy doradca mógł w ogóle powstać, należy przeprowadzić odpowiednią weryfikację procesów, które następnie zostaną wybrane do analizy, opisu oraz automatyzacji.

Po uzyskaniu odpowiednich danych dopiero wtedy możesz zacząć pracę nad:

  • kompleksowym testowaniem cyfrowego doradcy,

  • przygotowaniem interfejsu bota (przyjaznego użytkownikom),

  • zawarciem wszystkich niezbędnych informacji w bazie wiedzy,

  • udźwiękowieniem, jeżeli chcesz zaimplementować na swoją stronę www voicebota,

  • wdrożeniem produkcyjnym.

Po zaimplementowaniu programu na stronę konieczne jest stałe monitorowanie jego poczynań, ponieważ pierwsze tygodnie i miesiące są dla niego najważniejsze. W tym czasie — można powiedzieć — uczy się najwięcej, co w przyszłości przełoży się na ogromną skuteczność działań.

Gdzie możesz wykorzystać potencjał chatbotów?

Przy zastosowaniu odpowiednich usług chatboty można wykorzystywać niemalże wszędzie. Dlatego też postanowiliśmy podać Ci kilka miejsc, z których sam z pewnością korzystasz na codzień. Poniżej podamy Ci również, w jaki sposób w poszczególnych kanałach komunikacji można wykorzystać chatboty.

Chatboty Google

Wprowadzenie wirtualnego doradcy do Twojej witryny internetowej w Google będzie z pewnością innowacyjnym rozwiązaniem. Dzięki niemu dotrzesz to wielu użytkowników, którzy na codzień korzystają z tego rodzaju programów.

Co równie ważne — dobrze zoptymalizowany digital konsultant będzie pracować dla Ciebie na okrągło 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Mówiąc prościej — będzie na Ciebie zarabiać nawet wtedy, gdy będziesz np. na wakacjach. Używane chatboty można stworzyć w sposób, aby odpowiadały na wiadomości w formie głosowej oraz w postaci wiadomości tekstowych.

Może on służyć również wyłącznie do prostych zadań, takich jak:

  • szybkie znalezienie danego produktu na Twojej stronie internetowej,

  • wyszukanie informacji o Twojej firmie,

  • podanie na “tacy” danych kontaktowych.

W jaki sposób chatboty przysłużą się Twojej stronie internetowej?

  • pomożesz użytkownikom w nagłej potrzebie, gdy szybko będą chcieli uzyskać daną odpowiedź,

  • w czasie rzeczywistym odpowiesz na najczęściej zadawane przez użytkowników pytania,

  • polepszysz wizerunek firmy, jak i własnej marki, poprzez stały kontakt z internautami oraz przez fakt używania innowacyjnych rozwiązań, które jakby nie patrzeć nie zostały wdrożone do każdej strony www,

  • umożliwisz użytkownikowi szybką rezerwację zamówienia przy pomocy poleceń głosowych.

Niemniej, abyś mógł prowadzić konwersację przy pomocy wirtualnego asystenta w formie zwykłej rozmowy, będziesz potrzebować specjalnych rozszerzeń, które są wykorzystywane przez Asystenta Google. Jeżeli rozważasz wdrożenie chatbota na swoją stronę, ale nie wiesz, jak to zrobić — odezwij się do nas. Z chęcią zajmiemy się tym za Ciebie!

Double Digital w liczbach

4.8⋆

ocena w Google

25+

rynków eksportowych

10 lat

doświadczenia

10 mln

zarządzanego budżetu

Odtwórz wideo

Chatbot na Facebooku i Messengerze

Najprawdopodobniej nie raz spotkałeś się już z chatbotem na Messengerze. Najczęściej jest on zauważalny w przypadku firm, które kładą większy nacisk na sprzedaż poprzez platformę Facebook.

Na Messengerze możesz (z poziomu aplikacji) odpowiadać na różne zapytania użytkowników. Dodatkowo możesz przypisać nawet kilka z nich od razu do czatu. Użytkownik po kliknięciu któregoś (najczęściej wybieranych/wpisywanych) od razu będzie mógł otrzymać odpowiedź.

Jakie efekty przyniesie Ci cyfrowy doradca na Messengerze?

  • Pomoże Ci w obsługiwaniu użytkowników 24 godziny na dobę,

  • sprawi, że użytkownicy staną się bardziej zaangażowani, ponieważ wprowadziłeś na Messenger własnej firmy niestandardowe (wyróżniające się) działania,

  • wesprze Cię w pozyskiwaniu leadów oraz ich kategoryzacji,

  • chatbot pomoże użytkownikom podczas wyboru najbardziej odpowiedniego dla nich produktu,

  • w prosty i przejrzysty sposób zaprezentuje Twoją ofertę, skracając tym samym ścieżkę zakupową klienta,

  • wywrze pozytywne doświadczenia na użytkowników, którzy skomunikowali się z Twoją firmą poprzez social media,

  • co równie ciekawe — może wspomóc działania, których celem jest pozyskanie i kompleksowy wybór kandydatów do Twojej firmy.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat generowania leadów, zapraszamy Cię serdecznie do zapoznania sie z naszym wpisem, który stricte poświęciliśmy zagadnieniu pozyskiwania wartościowych kontaktów.

Wrtualny doradca na Instagramie

Cyfrowy asystent na Instagramie również będzie bardzo efektownym rozwiązaniem właśnie na tej platformie. Każdego dnia z IG korzysta miliony użytkowników, do których wpierw możesz trafić poprzez reklamę Instagram Ads, a następnie odpowiedzieć na najbardziej nurtujące pytania przy pomocy chatbota.

Co możesz zaoferować użytkownikom przy pomocy chatbota na Instagramie?

  • Po skomentowaniu posta lub jego polubieniu przez użytkownika możesz rozpocząć rozmowę przy pomocy wirtualnego asystenta,

  • w prostszy sposób możesz przekonać użytkownika do zakupu. Skrócisz tym samym ścieżkę zakupową oraz skłonisz daną osobę do szybszego podjęcia decyzji,

  • możesz przypominać odbiorcom o trwaniu danej promocji, rabacie, ofercie, webinarze itd.,

  • przy pomocy chatbota możesz również zrobić ankietę, dzięki której dowiesz się, co internauci sądzą o Twojej marce.

Interfejs wirtualnego doradcy oraz UX

User Experience — doświadczenia użytkownika będą miały ogromny wpływ na zwiększenie sprzedaży, jak i na ogóle podejmowanie się interakcji z chatbotem.

UX możemy podzielić w tym przypadku na doświadczenia, które użytkownik odczuje na stronie oraz na wrażenia, które zapewnia digital consultant.

Aby jedno mogło współgrać z drugim, analogiczne jest, że oba te doświadczenia muszą być pozytywne. Z tego też względu będziesz musiał odpowiednio skonstruować własną stronę www, aby użytkownicy po prostu dobrze się na niej czuli. Co mamy przez to na myśli? Odbiorcy, wchodząc na stronę — nawet, jak są na niej pierwszy raz — powinni wiedzieć, co znajduje się gdzie. Jest to zasada, która obowiązuje na każdej stronie internetowej. Tutaj nie ma sensu wychodzić poza schemat, ponieważ utarte nawyki wygrają (w tym przypadku) z nowościami.

Dlatego też skup się na tym, aby czas, który odbiorca poświęca na szukanie informacji na Twojej platformie był dobrze zagospodarowany. Im lepiej UX jest dopasowane do użytkowników, tym więcej czasu internauci mogą spędzić na Twojej stronie, co również pozytywnie wpłynie na organiczne pozycjonowanie się witryny w wyszukiwarce Google.

Ponadto, jeżeli Twoja strona jest bardzo rozbudowana, warto w takiej sytuacji wdrożyć chatbota (oczywiście, jeżeli jest ona prosta — również możesz zaimplementować wirtualnego asystenta). Niemniej, w sytuacji, gdy w Twojej witrynie znajduje się ogromna ilość produktów, takowy chatbot będzie naprawdę dobrym rozwiązaniem. I tutaj droga zaczyna się znów krzyżować, ponieważ teraz ważne jest, abyś skupił się na wrażeniach, jakie zapewni użytkownikom Twój wirtualny asystent. Im są lepsze, tym większa szansa, że użytkownik sfinalizuje transakcję.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat UX na stronie internetowej, zachęcamy, abyś zapoznał się z naszym wpisem o analizie heurystycznej Nielsena. Zawarliśmy w nim szereg niezbędnych informacji, z których powinien skorzystać każdy, kto zamierza odpowiednio zoptymalizować swoją stronę pod użytkowników.

Co zatem musisz zrobić, prócz wcześniej wspomnianych informacji?

Musisz skupić się na ogólnym interfejsie Twojego wirtualnego asystenta. Zawrzyj w nim:

  • różne sugestie,

  • animacje, po to, by nie był on “oklepany”, ale żeby przekonywał, zwracał na siebie uwagę i zachęcał do interakcji,

  • możesz umieścić również estetyczny i przyjemny w odbiorze ekran powitalny.

Wróćmy jeszcze na moment do języka wirtualnego asystenta. Mianowicie, zastanów się, co możesz zrobić, aby był on jak najbardziej… ludzki. Spraw, aby rozmowa z programem budziła w użytkownikach zaufanie. Ponadto ważną kwestią jest również streszczenie wszystkich zasad, na których odbywa się konwersacja. Co dokładnie mamy przez to na myśli? Otóż użytkownik powinien wiedzieć, jakie pytanie może zadać, w jaki sposób powinien je sformułować oraz ogólnie, o co może zapytać, aby uzyskać potrzebną odpowiedź.

Pamiętaj również, że rozmowa najprawdopodobniej mimo określonych zasad może być chaotyczna, nieregularna. Dlatego, jeżeli nie wiesz, jak stworzyć taki program — skontaktuj się z nami, utworzymy go za Ciebie. Bardzo ważne jest, aby chatbot w odpowiedni sposób reagował na niejasne komunikaty.

W jakich sytuacjach użytkownicy najczęściej korzystają z pomocy chatbotów?

Poniżej znajdziesz sytuacje, w których najczęściej wykorzystywany jest chatbot.

Podsumowanie

Po wnikliwej analizie treści podejrzewamy, że nieraz złapałeś się za głowę ze względu na ilość informacji potrzebnych do tego, aby chatbot mógł w jakikolwiek sposób dobrze działać i przynosić efekty.

Mamy nadzieję, że w przyjemny i klarowny sposób wyjaśniliśmy Ci, w jaki sposób cyfrowy asystent może wspomóc firmę i jej klientów. Pamiętaj, że przy tworzeniu tego rodzaju oprogramowania liczy się każdy szczegół. Jeżeli chcesz być jego autorem lub współautorem, wpierw dokładnie prześledź powyższe punkty i postaraj się odpowiedzieć na jak największą liczbę pytań.

Jeżeli jednak nie masz czasu, aby zająć się tym osobiście — napisz do nas, z chęcią Ci z tym pomożemy. Działamy na wielu płaszczyznach marketingu, z tego też względu żadne zlecenie nie jest nam straszne. Zapraszamy Cię również do zapoznania się z naszym portfolio.

Zadzwoń po darmową konsultację oraz odbierz bezpłatną wycenę!

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację
5/5 - (3 opinie)