Optymalizacja sklepu internetowego







































































































































































































































































































































































































Optymalizacja sklepu internetowego
E-commerce rozwija się nieprzerwanie od lat. Z roku na rok coraz więcej przedsiębiorców zamierza wejść właśnie w tę — ogólnie rzecz biorąc — branżę. Niestety nie każdy zdaje sobie sprawę z ilości elementów, o jakie należy zadbać w sklepie internetowym, aby wszystko funkcjonowało tak, jak należy.






















































































































































































































































































































































































































Spis treści:
- Optymalizację sklepu internetowego zacznij od analizy konkurencji
- Konkretne frazy kluczowe w Twoim sklepie internetowym
- Optymalizacja SEO sklepu internetowego — struktura
- Adresy URL
- Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem technicznym
- Content marketing
- Sklep internetowy — jak powinna wyglądać struktura strony?
- Najczęściej popełniane błędy przy optymalizacji e-sklepu
- Podsumowanie — optymalizacja sklepu internetowego
Wielu przedsiębiorców na samym starcie skupia się na produkcie, na tym, skąd go wziąć, ile będzie kosztować, jaki będzie termin dostarczenia hurtowej ilości oraz jaką marżę uda im się na tym “wyciągnąć”. Owszem, są to kluczowe kwestie, choć nie jedyne. Jakby nie patrzeć, jest ich znacznie więcej.
W tym wpisie skupimy się na tym, jak powinna zostać przeprowadzona optymalizacja sklepu internetowego, aby miał on przysłowiowe ręce i nogi.
Bez przedłużania, zaczynajmy!
Prowadzenie kampanii Google Ads
Prowadzenie kampanii Google Ads
Optymalizację sklepu internetowego zacznij od analizy konkurencji
Optymalizację sklepu internetowego wpierw należy poprzeć danymi związanymi z analizą konkurencji. To właśnie dzięki nim Twój sklep internetowy oraz opisy produktów mogą wyróżnić się na tle reszty sprzedawców w tej samej niszy.
W trakcie analizy konkurencji warto skupić się na tym, jak wygląda np. wewnętrzne linkowanie na innych stronach internetowych. Kolejną ważną kwestią jest analiza słów kluczowych, niemniej o nich znacznie więcej powiemy później.
Analiza konkurencji pomoże Ci sprawdzić, jakie produkty są dostępne u innych sprzedawców. Jeżeli są podobne lub takie same jak Twoje — możesz zweryfikować opinie na ich temat. Dzięki temu rozwiązaniu dowiesz się, co jeszcze możesz zmienić przed dołączeniem swoich produktów do oferty. Jest to istotne z punktu widzenia użytkownika, ponieważ dzięki opiniom (w szczególności tym negatywnym) możesz dowiedzieć się, co było nie tak z danym produktem. Następnie po “informacji zwrotnej” będziesz mógł wdrożyć poprawki u siebie, aby wyjść lepiej na tle konkurencji.
Konkretne frazy kluczowe w Twoim sklepie internetowym
Dobór odpowiednich słów kluczowych to element niezbędny, bez którego nie doczekasz się ciekawych efektów w przyszłości. Przy optymalizacji sklepu internetowego warto, abyś poświęcił większą ilość czasu na poszukanie najlepszych fraz kluczowych, które odpowiadają Twoim produktom i kategoriom.
Pamiętaj również, że kopiowanie opisów produktów od konkurencji lub produktów podobnych znajdujących się na Twojej stronie www nie jest wskazane, o czym więcej powiemy przy kanibalizacji treści. Jeżeli chodzi natomiast o konkurencję — kopiowanie treści jest zabronione. Podkreślamy to na starcie, abyś nie miał później nieprzyjemności.
Musisz również wiedzieć o tym, że ścieżka zakupowa w wielu przypadkach jest naprawdę długa, jeżeli chodzi o wybór odpowiedniego produktu przez użytkownika. Z tego też względu dobierając słowa kluczowe, sprawdzaj różne rozwiązania. Nie warto, abyś kierował się wyłącznie prostymi, a zarazem najbardziej popularnymi frazami kluczowymi z dwóch prostych względów:
Po pierwsze, z racji, że są one najczęściej wpisywane, mogą w większości sytuacji służyć jako porównanie produktów u różnych sprzedawców.
Po drugie, ciężko będzie Ci się na takowe słowa wypozycjonować, zwłaszcza jeżeli w Twojej niszy jest duża konkurencja, w tym wiele firm, które od dawna prowadzą sprzedaż w sieci.
Skupiaj się na frazach z tzw. długiego ogona (long tail keyword). Są one rzadziej wpisywane do wyszukiwarki Google, natomiast prawdopodobieństwo zakupu produktu, po znalezieniu go przy pomocy takiej frazy jest znacznie większe.
Oczywiście optymalizacja sklepu i konwersja to nie tylko sprzedaż, choć, jak wiadomo, jest to aspekt kluczowy, ale nie jedyny. Przy optymalizacji sklepu warto skupić się także na czynnościach, które będą mieć bezpośredni wpływ na ruch z wyszukiwarki oraz na widoczność w sieci.
Co zyskujesz?
Wysoki współczynnik konwersji
Niższe koszty
Certyfikowany specjalista
Wysoka skuteczność
Elastyczne warunki
Spersonalizowane raporty
Wzrost sprzedaży
Ilość użytkowników









































































































































Zacznij od bezpłatnej wyceny
Opisz nam swój biznes, a nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i przygotuje rekomendowane działania.
Zacznij od bezpłatnej wyceny
Zacznij od bezpłatnej wyceny
Konwersja — co możesz do niej zaliczyć?
Konwersja to nie tylko sprzedaż. Większy współczynnik konwersji możesz uzyskać np. poprzez:
zachęcenie użytkowników do zapisania się do newslettera, w którym będą otrzymywać informacje o nowych produktach, rabatach itd.,
pobranie e-booka,
zarejestrowanie się na stronie sklepu internetowego,
i wiele innych.
Frazy kluczowe — skuteczne narzędzia
Frazy, które znajdziesz, powinny być odpowiednio dopasowane do konkretnego produktu dostępnego w Twojej ofercie. Dzięki temu rozwiązaniu roboty wyszukiwarek częściej będą wyświetlać Twoje produkty na określone słowa kluczowe potencjalnym zainteresowanym.
A zatem, z jakich narzędzi powinieneś skorzystać?
Planer słów kluczowych
Planer słów od Google z pewnością pomoże Ci znaleźć wiele słów kluczowych, które podepniesz pod opisy kategorii, opisy produktów oraz własnej strony internetowej. Dzięki nim algorytmy Google lepiej zrozumieją, czego dotyczy każda z Twoich podstron (w tym przypadków produktów).
Z Google Keyword Plannera możesz korzystać na kilka różnych sposobów, m.in.:
Poprzez poznanie nowych słów kluczowych
Wejdź na wyższy poziom marketingu online z Double Digital
Wchodząc w Google Keyword Planer, widzisz, że strona prezentuje ww. opcję. Kolejnym krokiem, który musisz wykonać, jest najechanie na tę ikonkę oraz kliknięcie w nią.
Dalej do wyboru będziesz mieć:
W tym miejscu wpisujesz frazy kluczowe dotyczące np. konkretnych produktów. Następnie GKP pokaże Ci ilość wyszukań na określone słowo kluczowe, a także podpowie Ci te podobne, które również mogą Cię zainteresować. Dodatkowo zobaczysz, jaki będzie koszt kliknięcia za każde z nich. Informacja ta przyda Ci się w szczególności, gdy będziesz chciał wystartować z płatnymi reklamami Google Ads.
Tutaj sytuacja wygląda nieco inaczej. Jak widzisz wyżej, w okienko możesz wkleić adres URL strony, która interesuje Cię w danym momencie. Google Planner następnie pokaże Ci, na jakie frazy ów strona się pozycjonuje.
Możesz również wybrać opcję Użyj tylko tej strony, dzięki temu dowiesz się, na jakie frazy pozycjonuje się wybrana podstrona. Z pewnością działanie to wspomoże optymalizację SEO sklepu internetowego oraz wysokie rankingi w wynikach wyszukiwania.
Dodatkowo możesz skorzystać z Google Trends
Google Trends pozwoli Ci na sprawdzanie fraz na przestrzeni czasu. Co to znaczy? Otóż wpisując wybraną frazę, zobaczysz okresy, kiedy była bardziej popularna, a kiedy mniej. Ważne jest jednak, abyś wybrał region (w Twoim przypadku może to być Polska lub więcej krajów, w zależności od tego, gdzie chcesz sprzedawać swoje produkty).
Google Trends dodatkowo pokaże Ci, w jakich województwach dane słowo było wyszukiwane najczęściej. Poprzez to będziesz mógł zawęzić obszar, np. w przypadku reklam Google Ads.
AnswerThePublic
Źródło: https://answerthepublic.com/
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest ww. AnswerThePublic. W obsłudze jest to bardzo proste narzędzie, które także może pomóc Ci przy optymalizacji sklepu internetowego.
Wystarczy, że wpiszesz określoną frazę i gotowe! Następnie, poniżej pokażą Ci się wszystkie propozycje, które jej dotyczą. Będą one pokazane w formie pytań, stwierdzeń, podane alfabetycznie itd.
Wszystkie 3 wyżej wymienione narzędzia są bezpłatne, dlatego nie musisz się martwić o budżet.
SurferSEO
SurferSEO jest natomiast narzędziem płatnym, a zarazem bardzo skutecznym. Surfer samodzielnie sprawdza, jakie frazy są najczęściej wpisywane w wynikach wyszukiwania, a następnie tworzy z nich opisy produktów w content edytorze. Jeżeli rozważasz wprowadzenie do swojego sklepu internetowego bloga, SurferSEO będzie dla Ciebie naprawdę dobrym rozwiązaniem.
Dlaczego? Ponieważ nie będziesz musiał samodzielnie szukać wszystkich słów kluczowych. Surfer zrobi to wszystko za Ciebie. Dodatkowo pokaże Ci, z jaką częstotliwością powinieneś używać poszczególnych fraz, a także podpowie Ci, jakie powinny być nagłówki.
Na podobnej zasadzie działają również narzędzia takie jak:
Contadu,
Senuto,
SEMSTORM,
i kilka innych.
Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o narzędziach marketingowych, zapraszamy Cię do zapoznania się z naszym wpisem, który stricte poświęciliśmy temu zagadnieniu. Kliknij tutaj i dowiedz się więcej!
Gdzie na stronie umieszczać słowa kluczowe?
Jest kilka istotnych miejsc, których nie możesz pominąć:
Nagłówki (H1, H2, H3 itd.),
Opisy produktów i opisy kategorii (w tym również nagłówki, które znajdują się w treści),
każdy z adresów URL,
atrybuty ALT, które umieszcza się w zdjęciach i grafikach na stronie www,
anchory (tzw. kotwice), czyli słowa lub całe wyrażenia, pod które podpięte jest linkowanie wewnętrzne i (lub) zewnętrzne,
meta title i meta description (choć w tym drugim przypadku nie mają one wpływu na ranking, aczkolwiek będą dobrym drogowskazem dla potencjalnych klientów).
Optymalizacja SEO sklepu internetowego — struktura
Odpowiednio zaprojektowana struktura sklepu internetowego to must-have każdej firmy zajmującej się sprzedażą produktów.
Struktura sklepu ma duży wpływ na dalszą widoczność w sieci. Pomoże ona lepiej zrozumieć Google, czym zajmuje się Twój biznes, przez co witryna zacznie się szybciej indeksować w wynikach wyszukiwania.
Kolejną istotną kwestią z tym związaną jest intuicyjność strony sklepu internetowego. Ważne jest, aby użytkownik mimo faktu, że znajduje się na stronie sklepu pierwszy raz, wiedział, co znajduje się gdzie i jak może wyszukać produktu, którego w danym momencie potrzebuje.
Takie działania sprawią, że użytkownik na stronie najprawdopodobniej zostanie na dłużej, dodatkowo będzie częściej ją odwiedzać (w zależności też od rodzaju produktów, jakie zamierzasz zamieścić w ofercie). Czas spędzony w witrynie sklepu internetowego również wpływa na jego pozycjonowanie w wyszukiwarce Google.
Pamiętaj, aby strukturą zająć się szczegółowo jeszcze przed uruchomieniem sklepu internetowego. Skup się m.in. na:
strukturze kategorii,
strukturze produktów,
a także na strukturze produktów, które będą przynależeć do poszczególnych kategorii.
Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem struktury wnętrza sprawi, że proces zakupowy nie dość, że się skróci, to jeszcze będzie bardziej przyjemny i przejrzysty dla każdego użytkownika.
Poniżej przedstawiamy prosty przykład, jak powinna wyglądać struktura sklepu internetowego. Należy również dodać, że jest to wyłącznie sugestia, ponieważ nie wiemy, jak duży jest lub będzie Twój sklep. Niemniej, warto, abyś opierał się na poniższym przykładzie.
Źródło: https://www.pulno.com/pl/blog/tutorial/poziom-linkowania
Na pozycjonowanie sklepu internetowego wpłynie również mapa XML. Możesz ją pobrać w YoastSEO lub w innych generatorach dostępnych w sieci, niektóre z nich są bezpłatne.
Następnie należy zaimplementować pobrany plik z mapą XML do Google Search Console. Wdrożenie mapy do GSC również pomoże Google zrozumieć Twoją stronę, przez co coraz częściej, z biegiem czasu, będzie widoczna w wynikach wyszukiwania Google.
Chcesz zoptymalizować skuteczność w internecie?

















Adresy URL
W sklepach internetowych, jak i we wszystkich innych stronach www należy zadbać o poprawność adresów URL.
Adresy URL również mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie sklepów internetowych w wyszukiwarce Google. Odpowiednie stworzenie adresów URL sprawia, że roboty Google mają ułatwione zadanie, jeżeli chodzi o rozpoznawanie stron i podstron.
Pracując z nami poprawimy
Co równie ważne — przejrzystość adresów URL jest tak samo ważna dla potencjalnych klientów, jak dla ww. robotów Google. Dlaczego jednak tak się dzieje? Otóż dobrze wyglądający adres URL wzbudza zaufanie wśród potencjalnych zainteresowanych. Jest to jeden z elementów UX (User Experience), którego nie możesz przeoczyć.
Dla przykładu:
poprawny: www.sklepsportowy.pl/buty/buty-sportowe/buty-meskie-adidas
niepoprawny: www.sklepsportowy.pl/buty/buty-sportowe/wv?=aef12daoewp=1dwea
Co składa się na prawidłowy adres URL?
Na prawidłowy adres URL składa się m.in.:
domena internetowa Twojego sklepu,
kategoria nadrzędna,
podkategoria (w zależności od wielkości Twojego sklepu internetowego),
nazwa produktu.
Popraw skuteczność w wyszukiwarce Google
Popraw skuteczność w wyszukiwarce
Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem technicznym
Optymalizacja SEO sklepu internetowego dotyczy również aspektu technicznego, który poniżej podzielimy na kilka mniejszych akapitów i szczegółowo opiszemy.
Czas ładowania strony
Czas ładowania strony przy optymalizacji sklepów internetowych, jak i przy innych rodzajach witryn odgrywa kluczową rolę.
Statystycznie rzecz biorąc — co do szybkości ładowania — szybkość ładowania strony nie powinna być dłuższa niż 3 sekundy. Im trwa to dłużej, tym gorzej. Dlaczego? Potencjalny klient, który potrzebuje na przysłowiowe “już” informacji o produkcie, musi dostać je jak najszybciej. Gdy Twoja strona sklepu internetowego będzie ładować się długo, potencjalny zainteresowany najprawdopodobniej zrezygnuje z czekania i pójdzie do konkurencji.
Oczywiście nie mówimy tu o czekaniu np. 30 sekund, czy też minutę. Wystarczy, że będzie to 5 sekund lub więcej.
Dlatego też szybkość ładowania strony na potencjalnych klientów ma ogromne znaczenie. Popatrz, jak wygląda to w liczbach:
Źródło: https://adequate.digital/web-analytics/czas-ladowania-strony-wazniejszy-niz-myslisz
Należy również podkreślić, że im częściej zdarzy się, że użytkownik wyjdzie z Twojej strony przez wolne ładowanie, tym większy współczynnik odrzuceń będzie generować Twoja witryna internetowa. Co za tym idzie — roboty Google będą indeksować ją coraz niżej w organicznych wynikach wyszukiwania, ponieważ nie będzie ona (według nich) wartościowa dla użytkownika.
Co ma wpływ na prędkość ładowania witryny?
Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem prędkości ładowania opiera się na kilku istotnych czynnikach:
Hosting — w internecie znajdziesz wielu hostingodawców. Warto, abyś wpierw zrobił dobry research po to, by dowiedzieć się, który będzie najbardziej interesujący. Jeżeli nie wiesz, jak się za to zabrać, skontaktuj się z nami, z chęcią Ci z tym pomożemy.
Kod strony — od kodu strony również będzie zależeć wiele.
Grafiki/zdjęcia — kolejnym elementem będą ww. grafiki. Tutaj dużo zależy od ich wagi i ogólnej liczby. Warto, abyś zmniejszył ich rozmiary oraz wagę po to, by zredukować obciążenie witryny.
Dobrym narzędziem (przynajmniej na początek), które pokaże Ci wyniki odnośnie prędkości ładowania strony, będzie Google PageSpeed Insight.
Źródło: https://pagespeed.web.dev/?hl=pl
PageSpeed Insight pozwoli Ci sprawdzić m.in.:
wydajność Twojej strony,
ułatwienia dostępu,
sprawdzone metody,
SEO.
Scrollując niżej, zobaczysz wszystkie informacje, które będziesz mógł rozszerzyć, aby sprawdzić szczegóły. PageSpeed Insight podpowie Ci, co powinieneś zrobić, aby wszystkie wskaźniki miały jak najlepsze wyniki.
Tak to prezentuje się na przykładzie. Oczywiście podpowiedzi, które napotkasz przy optymalizacji sklepu internetowego, mogą się znacząco różnić od tych, które zobaczysz poniżej.
Źródło: https://pagespeed.web.dev/?hl=pl
Warto również dodać, że nie wszystkie z nich będą dla Ciebie (najprawdopodobniej) w pełni zrozumiałe. W tym przypadku może Ci się przydać pomoc specjalistów. Jeżeli będziesz potrzebować wsparcia, odezwij się, pomożemy.
Responsywność w sklepie internetowym
Responsywność odgrywa bardzo ważną rolę, ponadto odpowiednia optymalizacja sklepu internetowego właśnie pod nią sprawi, że będzie on częściej pokazywany w górnych wynikach wyszukiwania.
No dobrze, ale czym właściwie jest responsywność w sklepie internetowym?
Jest to nic innego jak dopasowanie całego wnętrza strony pod urządzenia mobilne. Jak zapewne wiesz, w obecnym czasie tysiące osób dokonuje zakupów właśnie przez urządzenia mobilne, takie jak:
(w szczególności) smartfony,
laptopy,
tablety.
Wszystkie informacje, które są zawarte we wnętrzu witryny (zdjęcia, grafiki, opisy, nagłówki, filmy, menu itd.), powinny dopasowywać się do urządzenia, z którego w danym momencie korzysta użytkownik.
Pamiętaj, że przy optymalizacji sklepu nie możesz pominąć tego elementu. Jest on czasochłonny, zwłaszcza, przy większych platformach, niemniej, zawsze warto odpowiednio wszystko skonfigurować pod inne urządzenia. Rozwiązanie to zapewni użytkownikom większą wygodę podczas korzystania z Twojego sklepu, co pozytywnie wpłynie na wrażenia (User Experience), a także może mieć znaczący wpływ na współczynnik konwersji.
Meta Title
Meta Title ma również wpływ na to, na której pozycji w wynikach wyszukiwania znajdzie się Twoja strona. Przy optymalizacji sklepu internetowego będą to natomiast meta tytuły kategorii i produktów dostępnych w Twojej ofercie.
Meta Title jest także informatorem dla robotów wyszukiwarek, mówiący o tym, co znajduje się na danej stronie i (lub) podstronie. Warto zawrzeć w nim główne słowo kluczowe odpowiadające danemu produktowi. Dzięki temu potencjalny klient będzie bardziej skłonny do interakcji z witryną, jeżeli zobaczy, że tytuł jest adekwatny do zapytania, jakie wpisał w wyszukiwarce.
Meta Tytuł, jak już wiesz, ma wpływ na pozycję stronę. Warto, abyś zawarł w nim — po separatorze — nazwę swojego sklepu.
Tak wygląda on na przykładzie jednego z naszych wpisów:
Ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, jaka powinna być optymalna długość meta tytułu, ponieważ Google nie informuje nas o tym jednoznacznie. Meta title przyjmuje długość kilkuset pixeli, co — w przeliczeniu na znaki — daje liczbę ok. 60-70. Niemniej, tutaj warto sprawdzać na bieżąco aktualności, ponieważ Google czasem wprowadza zmiany, co do długości ww. meta tytułu.
Meta Description
Meta description jest elementem kodu strony. Nie jest on natomiast widoczny w jej wnętrzu. Nie zmienia to jednak faktu, że ważna jest jego optymalizacja. Jeżeli nie zostaną wprowadzone zmiany, meta opis zostanie dobrany według preferencji Google, tzn. że algorytmy wezmą zdania z podstrony, które według nich są najbardziej odpowiednie, co często niestety nie ma przełożenia na rzeczywistą jakość.
Meta opis może i nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie stron, aczkolwiek jest swego rodzaju drogowskazem dla użytkownika. Dlatego warto w nim umieścić słowa kluczowe odpowiadające danej ofercie.
Linkowanie wewnętrzne
O linkowaniu wewnętrznym wspominaliśmy nieco wyżej, aczkolwiek teraz w pełni rozwiniemy ten aspekt.
Dostosowanie strony jest bardzo ważnym elementem, jeżeli chodzi o linkowanie wewnętrzne, ponieważ to właśnie one będą odsyłać użytkowników do określonych podstron, w tym; formularza kontaktowego, zakładki o nas, firmowego bloga itd.
Linkowanie wewnętrzne to swego rodzaju siatka, nawigacja (mapa), która ułatwia poruszanie się po całej witrynie, co jest dużym plusem.
Warto również dodać, że ww. linki mają wpływ na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce, ponieważ algorytmy Google dostają informację o tym, czego dotyczy dana strona. To samo tyczy się wagi określonej podstrony. Im więcej linków nakierujesz na poszczególne z nich, tym skuteczniej będą odbierane przez roboty Google, jako te najważniejsze w Twojej witrynie.