Reklama apteki w Polsce posiada szereg uregulowań prawnych, co często przytłacza przedsiębiorców, którzy chcieliby skorzystać właśnie z tego rodzaju promocji w internecie. Czy w Polsce panuje ogólny, a zarazem restrykcyjny zakaz reklamy aptek? Tak, choć, trzeba przyznać, że reklama aptek jest bardzo problematycznym przedsięwzięciem, ale nie niemożliwym.
Spis treści:
W tym artykule przedstawimy Ci wszystkie niezbędne informacje odnośnie reklamy aptek, abyś mógł samodzielnie stwierdzić, czy warto podjąć się tego działania. Bez zwlekania, zaczynajmy!
W roku 2012 został wprowadzony w Polsce restrykcyjny zakaz reklamy aptek. Dlatego też przed podjęciem się jakichkolwiek działań promocyjnych, w tym opracowywania strategii marketingowej z tym związanej, wpierw doinformuj się, co mówi o tym prawo.
Poniżej przedstawiamy regulacje prawne związane z promocją punktu aptecznego:
Art. 94a. [Zakazy reklamowe. Nadzór]
Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego.
(1a) Zabroniona jest reklama placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnosząca się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.
Wojewódzki inspektor farmaceutyczny sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie działalności reklamowej aptek, punktów aptecznych i placówek obrotu pozaaptecznego.
W razie stwierdzenia naruszenia przepisu ust. 1 lub 1a wojewódzki inspektor farmaceutyczny nakazuje, w drodze decyzji, zaprzestanie prowadzenia takiej reklamy.
Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-farmaceutyczne-16915922/art-94-a
Podsumowując, aby główny inspektor farmaceutyczny, jak i firma Google nie miała do Ciebie żadnych zastrzeżeń, szczególnie unikaj:
zachęcania klientów promocjami w celu zwiększenia sprzedaży (co równie ważne, sąd w Warszawie stwierdził, że określona wypowiedź jest reklamą w momencie, gdy nad warstwą informacyjną przeważa zachęta do zakupu określonego towaru. W taki oto sposób cel przyświeca nadawcy wypowiedzi i też w taki sposób jest to odbierane przez większość konsumentów, co jest równoznaczne z zakazaną reklamą),
płatnych form reklamy w swojej działalności (jakikolwiek przekaz reklamowy może mieć opłakane skutki dla Twojego biznesu),
postów sponsorowanych,
programów lojalnościowych (dużo na ten temat w ostatnim czasie mówiły sądy administracyjne),
banerów reklamowych.
Przepisy, które ujęliśmy powyżej dotyczą aptek i punktów aptecznych oraz tych około aptecznych. Mianowicie mamy tu na myśli wszystkie sklepy, które opierają chociaż w pewnym stopniu swoją działalność na produktach aptecznych.
Za nieprzestrzeganie prawa farmaceutycznego każdy z przedsiębiorców może otrzymać spore kary finansowe. Wliczają się do tego również działania marketingowe, które niezwłocznie trzeba będzie zakończyć.
Warto również dodać, że w przypadku Wojewódzkich Inspektorów Farmaceutycznych wszystkie wymienione wyżej zakazy są ściśle kontrolowane.
Sprawdź również marketing usług medycznych.
Jak widzisz, prawo farmaceutyczne jednoznacznie określa zapisy odnoszące się do całkowitego zakazu reklamy aptek. W tym podpunkcie opiszemy Ci, jakich zabiegów musisz unikać, aby nie dostać żadnych kar finansowych.
A zatem, co obejmuje zakaz reklamy aptek? Już tłumaczymy:
Informowanie o promocjach — promowanie leków poprzez reklamę obejmuje jakiekolwiek działania promocyjne wchodzące do oferty apteki mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu (do zakazu reklamy zalicza się również promocję sugerującą właściwości lecznicze). Dotyczy to w szczególności pokazywania informacji o cenach towarów (np. produktów leczniczych). W wykazie leków refundowanych należy zaznaczyć, że ceny są stałe, dlatego nie masz możliwości ich zmiany. W przypadku leków nierefundowanych cenę tę możesz zmieniać dowolnie, niemniej, nie możesz o tym informować użytkowników poprzez promocję. Należy również dodać, że nie można realizować takich rzeczy, jak programy lojalnościowe.
Nie można zachęcać do nabycia towaru — apteki internetowe oraz apteki ogólnodostępne w żaden sposób nie mogą zachęcać potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów (wyrobów medycznych). Należy także dodać, że na polskim rynku aptecznym dozwolone jest umieszczenie informacji o godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego oraz lokalizacji.
Kampanie reklamowe — prawo farmaceutyczne jednoznacznie zakazuje jakiejkolwiek formy płatnej reklamy. Jak wiadomo, filarem marketingu internetowego są reklamy Facebook Ads oraz Google Ads. Niestety, w tym przypadku apteka internetowa nie będzie mieć możliwości skorzystania właśnie z tych opcji. Prócz prawa farmaceutycznego dodatkowe obostrzenia reklamowe opisuje sama firma Google. Co równie ważne — właściciele aptek internetowych mogą do publicznej wiadomości kierować reklamy medykamentów bez recepty. Niemniej, nie może zrobić tego jednak każdy. Abyś mógł uzyskać taką możliwość, wpierw konieczne będzie spełnienie przez Ciebie wszystkich wymagań, po to, abyś mógł zdobyć specjalny certyfikat Google.
Sprawdź również: reklama produktów leczniczych — wszystko, co musisz wiedzieć.
Wysoki współczynnik konwersji
Niższe koszty
Certyfikowany specjalista
Wysoka skuteczność
Elastyczne warunki
Spersonalizowane raporty
Wzrost sprzedaży
Ilość użytkowników
Opisz nam swój biznes, a nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i przygotuje rekomendowane działania.
Już wiesz, co obowiązuje zakaz reklamy. Na szczęście są inne metody dla aptek ogólnodostępnych, które mogą przyciągnąć większą ilość klientów. W jaki sposób możesz wykorzystać potencjał apteki stacjonarnej?
Reklamą towaru, którym dysponujesz w swojej aptece będzie ciekawa aranżacja wnętrza, to samo tyczy się punktów medycznych. Warto, abyś postawił na innowacyjny wygląd, choć, jak wiadomo — nie przesadzony,
w każdej konkretnej aptece produkty powinny być schludnie porozkładane na pułkach, mowa tutaj o każdym rodzaju medykamentów, w tym też suplementów diety,
zadbaj o wystrój zewnętrzny, postaraj się, aby Twój lokal samym wyglądem przyciągał potencjalnych zainteresowanych,
stosuj konkurencyjne ceny, choć nie bazuj na ich częstym zaniżaniu,
zadbaj o wykwalifikowana kadrę, która perfekcyjnie będzie obchodzić się z każdym klientem,
postaraj się o to, aby przed Twoim punktem był parking, jest to ważne z punktu widzenia komfortu osób chcących zrobić u Ciebie zakupy.
Już wiesz, co należy interpretować jako zakazaną reklamę. Co ważne, do promocji nie są wliczane listy cenowe, których celem jest wyłącznie poinformowanie klienta o tym, ile kosztuje dany produkt.
Jak widzisz, zakazy prawa farmaceutycznego obowiązują niemalże każdą formę promocji apteki, ale nie wszystkie. Jednym z dostępnych rozwiązań jest właśnie SEO.
Działania związane z Search Engine Optimization z pewnością zwiększą ruch na stronie Twojej apteki w sposób organiczny. Niemniej, aby taka sytuacja miała miejsce, wpierw strona www musi się odpowiednio zaindeksować w wyszukiwarce, na co trzeba trochę czasu.
Bardzo skuteczną reklamą apteki będzie właśnie SEO, zwłaszcza ze względu na liczbę ograniczeń, która jest wręcz zatrważająca.
Zaczęliśmy pisać, co daje SEO, ale nie czym jest. SEO (Search Engine Optimization) jest to szereg działań technicznych związanych z usprawnieniem strony pod kątem wyszukiwarek. SEO to również merytoryczne treści publikowane na firmowym blogu, w których zawarte są najczęściej wpisywane słowa kluczowe przez użytkowników w wyszukiwarce.
Apteka internetowa dzięki temu rozwiązaniu zwiększy widoczność w wyszukiwarkach, co również przyczyni się do zwiększenia sprzedaży,
Uzupełnienie strony w wartościowe treści sprawi, że będziesz kreować swój wizerunek jako ekspert w danej dziedzinie. Artykuły umieszczone na blogu muszą być proste w odbiorze oraz opasane odpowiednią strukturą treści, aby Google mógł zacząć odpowiednio pozycjonować witrynę.
Organiczny i zwiększony ruch na stronie — pierwsze efekty zaczynają pojawiać się już po kilku tygodniach.
Niskie koszty w porównaniu do płatnej reklamy w Google Ads — ruch na stronie poprzez optymalizację witryny pod kątem SEO jest organiczny. Oznacza to, że użytkownik, wpisując daną frazę, zobaczy w wynikach Twoją platformę. W momencie, gdy w nią kliknie, nie zostaną nałożone na Ciebie żadne koszty, jak w przypadku Google Ads. Koszty, jakie możesz ponieść będą związane z np. regularnym tworzeniem treści w Twoim imieniu, jeżeli sam nie będziesz dysponować na to czasem lub odpowiednią wiedzą.
Za pośrednictwem określonych usług możesz zapewnić czytelnikom pozytywne wrażenia w trakcie korzystania z Twojej strony www.
Reklamę apteki poprzez SEO wyróżniają naprawdę fascynujące efekty. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, aby taka sytuacja miała w ogóle miejsce, ważne jest, abyś uzbroił się w cierpliwość.
Jesteśmy agencją marketingową, która zna wszystkie informacje na temat zakazu reklamy aptek w internecie. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że jest to bardzo obfity rynek i każdy przedsiębiorca stara się wyjść konkurencji naprzeciw, ale większość z nich nie wie, jak zrobić to dobrze. Jeżeli nie wiesz, jak się za to zabrać — napisz do nas. Działaniami pod kątem SEO oraz UX (o którym napiszemy więcej niżej) zajmujemy się każdego dnia. Pomożemy Ci stworzyć odpowiednią strategię SEO dopasowaną pod Twój biznes.
Aby Twój biznes mógł rozkwitnąć, ważne jest opracowanie odpowiedniej strategii SEO, aby inwestycja szybko mogła się zwrócić. W przypadku SEO dla apteki poświęcimy ten podpunkt stricte słowom kluczowym oraz ich rodzajom.
Słowa kluczowe możemy podzielić na 3 podstawowe kategorie:
frazy ogólne,
frazy z długim ogonem (tzw. long taile),
frazy z dodatkiem lokalizacji.
Jak zapewne się domyślasz, wypozycjonowanie strony apteki i jej usług na słowa kluczowe (ogólne), może być sporym wyzwaniem, zwłaszcza bez wkładu na reklamę. Im dana fraza jest częściej wpisywana w internecie, tym bardziej jest ona najprawdopodobniej konkurencyjna, dlatego przebicie się może być stosunkowo trudne, ale nie niemożliwe.
Frazą ogólną może być np. suplementy diety w aptece, lek przeciwbólowy gdzie kupić, lek przeciwgorączkowy itd. Popularne frazy również warto wdrażać na własną stronę www. Dzięki temu poprawisz widoczność w Google, a zarazem algorytmy efektywniej zrozumieją zamysł całej platformy. Frazy ogólne przydadzą Ci się również po to, aby być widocznym np. w geolokalizacji.
Frazy z długim ogonem z pewnością pomogą Ci w zwiększaniu sprzedaży. Są to frazy składające się z większej ilości bardziej konkretnych słów. Im fraza jest dokładniejsza, tym najprawdopodobniej będzie mniej konkurencyjna. Nie zmienia to jednak faktu, że osoby, które wpisują właśnie long tail keywords do wyszukiwarki bardziej są skłonne do szybkiego zakupu, ponieważ wiedzą, czego potrzebują na już.
Ilość słów we frazie z długim ogonem najczęściej przewyższa liczbę 3. Są one bardziej konkretne (doprecyzowane). Dlatego też nie przejmuj się faktem, że takie zwroty wyszukiwane są w ciągu miesiąca mniej niż np. 100 razy, ponieważ większość z nich z pewnością mogłaby skończyć się finalizacją transakcji.
Za przykład możemy wziąć frazę “kompleks witamin dzień i noc dla sportowców”. Oczywiście jest to wyłącznie przykład. Jak widzisz, składa się z większej ilości słów, przez co jest dokładniejsza. Co równie ważne, w momencie umieszczenia takiego zwrotu na stronie, również witryna będzie pozycjonować się na frazę “kompleks witamin”.
Jak już wiesz, SEO nie stanowi reklamy, a wyłącznie pomaga w zwiększeniu widoczności strony w sieci. Dlatego też warto, abyś zastanowił się nad wdrożeniem fraz kluczowych, w których umieścisz również lokalizację. Oczywiście, frazy te najprawdopodobniej nie będą tak dokładne, jak wcześniej wymienione, ale, jakby nie patrzeć, są równie często wpisywane w wyszukiwarkę (np. apteka Rzeszów).
Co ważne — mimo częstego wpisywania w wyszukiwarkę, są nadal mniej konkurencyjne, aniżeli frazy ogólne, co może przełożyć się na wzrost liczby potencjalnych zainteresowanych. Frazy z lokalizacją będą bardzo ciekawym rozwiązaniem zwłaszcza w przypadku, gdy Twój biznes nie jest wyłącznie oparty o sprzedaż internetową, ale też o punkt stacjonarny.
Sprawdź także: pozycjonowanie stron internetowych — jak zrobić to dobrze?
Poniżej pokrótce opiszemy najczęstsze problemy, z którymi my mieliśmy najwięcej razy styczność podczas zwiększania efektywności danej witryny.
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, zawsze robimy szczegółowy audyt strony klienta. Najczęściej problemy znajdujemy w:
responsywności witryny — niestety, w wielu przypadkach już postawiona strona internetowa nie jest responsywna. Co to oznacza? Responsywność witryny to nic innego, jak dostosowywanie jej zawartości do urządzenia, z jakiego w danym momencie korzysta użytkownik. Ważne jest, aby strona www dopasowywała sie kształtem do laptopa, tableta, telefonu i komputera stacjonarnego. Mówiąc o dostosowaniu zawartości, mamy na myśli wszystko, co znajduje się w jej wnętrzu (treści, zdjęcia, filmy itd),
prosta nawigacja — postaraj się o to, aby menu znajdujące się na Twojej stronie było przejrzyste dla użytkownika. Nawigacja również dotyczy odpowiedniej struktury linków (użytkownik musi wiedzieć, gdzie trafi po kliknięciu danego przycisku),
czas ładowania witryny — im jest krótszy, tym oczywiście lepiej. Na czas ładowania wpływ będzie mieć kilka czynników. W szczególności dotyczy on jednak ilości zdjęć oraz filmów w witrynie. Im pliki są “cięższe”, tym wolniej strona będzie się ładować. W przypadku przeglądu lekowego (ilości produktów leczniczych) w Twoim sklepie internetowym — podejrzewamy, że masz sporą liczbę zdjęć każdego z nich. Ważne jest, aby były one jak najlżejsze. Średni czas ładowania strony nie powinien przekroczyć 3 sekund. Im ładowanie witryny trwa dłużej, tym bardziej zwiększa się prawdopodobieństwo odrzucenia przeglądu witryny. Pamiętaj o tym.
Wezwanie do działania (Call To Action) — wezwanie do działania również odgrywa kluczową rolę. To właśnie dzięki CTA użytkownik będzie mógł podjąć się danej akcji. Istotą umieszczania przycisku wzywającego do działania jest jego ilość na stronie internetowej. Ważne, aby przyciski te były odpowiednio rozmieszczone, oraz, by nie było ich zbyt dużo. Co równie ważne — każdy przycisk CTA powinien wyglądać identycznie, jak reszta. Ponadto użytkownik musi wiedzieć, do czego takowy przycisk służy (dlatego też musi być konkretnie opisany).
Treści w witrynie internetowej — jeżeli posiadasz na stronie ogromne ściany tekstu to możesz mieć problem. Monotonna konstrukcja treści nie przyniesie Ci niczego dobrego. Każdego dnia użytkownicy wchłaniają w internecie ogromną liczbę danych, dlatego tak ważne jest, aby treści były przejrzyste oraz dobrze zaprojektowane, aby użytkownik mógł swobodnie “lecieć” po tekście. Pamiętaj również, że treści, które zamieścisz na stronie powinny być proste w zrozumieniu dla każdego czytelnika — nawet dla największego laika.
Jeżeli nie wiesz, jak dostosować swoją witrynę pod UX, skontaktuj się z nami, z chęcią Ci z tym pomożemy!
Sprawdź również: SXO — czym jest i dlaczego zdecydowanie wpłynie na rozwój Twojego biznesu?
W ostatnim czasie UX szczególnie mocno zaczęło przeplatać się wraz z dobrymi praktykami SEO. UX, są to doświadczenia, jakie odczuwa każdy użytkownik wchodzący w jakąkolwiek interakcję z Twoimi produktami, usługami i ogólnie całą stroną www.
Celem UX jest przedstawienie strony internetowej (oraz aplikacji) w sposób:
Estetyczny — strona powinna być zgrana kolorystycznie, ponadto warto zadbać o minimalizm oraz o subtelną dawkę tekstu po to, aby przyjemniej “płynęło” się użytkownikowi po witrynie.
Intuicyjny — użytkownik, wchodząc na Twoją stronę już od samego początku powinien wiedzieć, co znajduje się gdzie, mimo że jest na niej pierwszy raz. Jest to bardzo istotne, ponieważ internauci są przyzwyczajeni do tego, że wszystko dostają na przysłowiowej tacy, tak też jest w tym przypadku.
Przyjazny — strona powinna być przyjazna w odbiorze, jeżeli nie wiesz, w jaki sposób możesz to osiągnąć, napisz do nas, pomożemy Ci z tym problemem.
Przekonujący — ułożenie oraz ilość treści odgrywa kluczową rolę tak jak zdjęcia i grafiki. Im są bardziej estetyczne i wyraźne, tym lepiej dla Ciebie.
No i oczywiście użyteczny — strona musi działać płynnie, aby dana osoba chciała na niej zostać jak najdłużej. Im więcej czasu użytkownik spędza na stronie, tym lepiej, ponieważ czas wspomaga pozycjonowanie w wyszukiwarce.
Z User Experience masz do czynienia na każdej stronie internetowej. Niemniej, nie na każdej z nich te wrażenia będą najlepsze, co przekłada się na mniejszą ilość odwiedzin, większą ilość odrzuceń i znacznie niższy ranking w wynikach wyszukiwania (inaczej zwanych SERP-ach).
Jak już zdążyłeś zauważyć — ochrona zdrowia publicznego podlega bardzo rygorystycznym obostrzeniom. Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż możesz pokazać się użytkownikom na kilka innych, równie ciekawych sposobów. A zatem, jakie masz jeszcze możliwości? Już Ci mówimy:
Stwórz profil w mediach społecznościowych
Media społecznościowe z pewnością będą ciekawym rozwiązaniem dla Twojego biznesu. Pamiętaj jednak o tym, że nie możesz się w nich w żaden sposób promować. Możesz natomiast publikować wiele merytorycznych i wartościowych treści, które mogą pomóc Twoim czytelnikom w rozwiązywaniu ich problemów. Ponadto, na swoim fanpage’u na Facebooku możesz umieszczać różnego rodzaju relacje z ekspertami z Twojej dziedziny (i nie tylko). Możesz również publikować informacje nt. wpisu, który niedawno zamieściłeś na blogu, aby zwiększyć ruch z Facebooka.
Wizytówka Google
Wizytówka Google będzie interesującym narzędziem, zwłaszcza gdy prócz strony internetowej posiadasz stacjonarny punkt apteczny. W wizytówce możesz umieścić informacje o lokalizacji i godzinach pracy apteki. Wizytówka z pewnością przysłuży się w celu zwiększania zasięgów Twojej firmy, będzie dodatkowo generować ruch i zwiększy Twoją wiarygodność, ponieważ każdy, kto będzie chciał, będzie mógł znaleźć Twój punkt.
Newslettery (e-mail marketing)
Tutaj zasada działania jest niemalże identyczna z mediami społecznościowymi. W mailach nie możesz się promować (nie możesz zachęcać do kupna ani wysyłać ofert ze zniżkami). Natomiast poprzez newslettery możesz dzielić się wartościową wiedzą. Staraj się działać w każdym z ww. kanałów komunikacji. Im jest ich więcej, tym analogicznie lepiej. Kreuj swój wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie, a zauważysz po czasie naprawdę ciekawe efekty.
Zapraszamy Cię również do zapoznania się z naszym wpisem o marketingu medycznym. Zajrzyj i przekonaj się sam, jak dużo wartościowych informacji z niego wyniesiesz!
Prowadzisz samodzielnie działania marketingowe w swojej firmie? Chcesz zwiększyć sprzedaż, liczbę leadów? A może potrzebujesz tylko kilku wskazówek do Twojej strategii?
W czym pomoże Ci konsultacja z ekspertem?
Jak dobrać odpowiednią strategię i platformy reklamowe dla Twojej firmy
Jak rozwiązać ewentualne problemy techniczne
Jak skalować swój biznes
Czego unikać w marketingu cyfrowym
Jak analizować działania konkurencji
Jak optymalizować stronę internetową pod kątem UX
Jak zwiększyć sprzedaż dzięki odpowiedniej strategii marketingowej
Jak określić grupę docelową
Jak zbudować markę osobistą
Jak nie przepalać budżetu reklamowego
Zadzwoń pod ten numer i porozmawiaj z ekspertem lub wyślij wiadomość
Liczymy, że udało nam się w prosty sposób wytłumaczyć Ci zasadę działania prawa farmaceutycznego w związku z zakazem reklamy aptek w internecie. Jak mogłeś zauważyć, w przypadku promocji punktów aptecznych ilość obostrzeń jest naprawdę duża. Z tego też względu podejrzewamy, że możesz mieć problem, aby poradzić sobie ze wszystkim samemu.
Kilkukrotnie podejmowaliśmy się już współpracy z przedsiębiorcami prowadzącymi punkty medyczne. Widzieliśmy również nieraz, jak dużo pracy oraz innych obowiązków mają właściciele aptek. Niestety nikt z nich nie miał czasu na podjęcie się działań marketingowych w internecie, co wcale nas nie dziwiło. Dlatego chcemy zaoferować Ci pomoc. Jesteśmy agencją z doświadczeniem. Posiadamy ogromną grupę specjalistów, przez co zawsze wybieramy eksperta adekwatnego wiedzą do dziedziny, w której nasz klient chce rozwinąć swój biznes.
Nie pozostaje nam nic więcej, jak zaprosić Cię do współpracy. Jeżeli będziesz potrzebować pomocy — pisz lub dzwoń śmiało. Jesteśmy do Twojej dyspozycji.
Zapraszamy również po darmową wycenę oraz do zapoznania się z naszym portfolio.
Opisz nam swój biznes, a nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i przygotuje rekomendowane działania.