Double Digital

Jak śledzić kampanie w Google Analytics?

Spis treści

Prawdopodobnie prowadziłeś już kampanie online, takie jak współpraca z wydawcami, newslettery, a nawet reklamy na Facebooku, Google Ads, Bing czy Yandex. Ale kampanie offline, które umieszczasz w radiu, telewizji lub prasie, mogą być również śledzone i oceniane za pomocą analiz. Cokolwiek chcesz śledzić, w wielu przypadkach śledzenie kampanii jest dość łatwe do skonfigurowania. Następnie możesz ocenić, ilu użytkowników przyciągnęły poszczególne kampanie do Twojej witryny, w jakim stopniu użytkownicy są zainteresowani Twoją treścią i czy zrealizowano zamówienia lub inne konwersje.

W idealnym przypadku możesz nawet obliczyć zwrot z inwestycji (ROI) swoich kampanii, porównując koszt reklam z przychodami. W przypadku kampanii Google Ads, Google Analytics wykonuje tę pracę za Ciebie. Dzięki tej wiedzy możesz lepiej planować przyszłe kampanie i eliminować z planu marketingowego kampanie o niewystarczającym ROI.

Parametry kampanii i sposób ich używania do śledzenia ruchu

Niestety – z wyjątkiem kampanii Google Ads – kampanie nie są śledzone automatycznie. Musisz wprowadzić kilka drobnych poprawek, aby pojawiły się w raporcie kampanii. Ale nie martw się, tak zwane tagowanie kampanii jest bardzo łatwe.

Korzystając z parametrów adresu URL, możesz poinformować Google Analytics o kampanii, źródle i medium, którego dotyczyło połączenie. Sposób działania polega na nadaniu docelowemu adresowi URL pewnych parametrów, które zawierają informacje o kampanii. To, co przekażesz do Google Analytics, zależy od Ciebie. W ten sposób możesz w zrozumiały i spójny sposób nazwać wszystkie kampanie i odróżnić je od siebie. W celu utworzenia unikalnych adresów do śledzenia ruchu polecamy narzędzie Campaign UTM Builder.

google analytics

Jak korzystać z parametrów kampanii?

Nazwa kampanii (utm_campaign)

Możesz użyć tego parametru, aby przenieść nazwę kampanii. Przykład: utm_campaign = akcja lub też utm_campaign = promocja_03032021

Źródło kampanii (utm_source)

Za pomocą tego parametru możesz podać źródło kampanii, np. facebook lub inną stronę internetową, na której umieścisz reklamę. Przykład: utm_source = facebook lub utm_source = double. To jedyny wymagany parametr, wszystkie inne są opcjonalne.

Medium kampanii (utm_medium)

Za pomocą tego parametru możesz przesyłać medium. W przypadku facebook może to być np. medium cpc. Przykład: utm_medium = cpc

Termin kampanii (utm_term)

Jeśli umieszczasz reklamy w płatnych wynikach wyszukiwania i chcesz ręcznie otagować kampanie, możesz wpisać słowa kluczowe, które spowodowały wyświetlenie reklamy w tym momencie. Jednak w Google Ads zdecydowanie powinieneś korzystać z automatycznego tagowania. Przykład: utm_term = buty sportowe

 

utm builder jak korzystać

Użyj kreatora adresów URL

Dzięki Kreatorowi adresów URL kampanii możesz znacznie ułatwić tagowanie kampanii.

Tutaj wystarczy wprowadzić odpowiednie parametry, a narzędzie utworzy dla Ciebie odpowiedni link.

Ważne: jeśli promujesz aplikację na Androida, użyj narzędzia do tworzenia adresów URL w Google Play, w przypadku aplikacji na iOS użyj narzędzia do tworzenia adresów URL do śledzenia kampanii w systemie iOS, a we wszystkich innych przypadkach użyj narzędzia do tworzenia adresów URL dla kampanii przez Google Analytics.

Zawsze pamiętaj, aby tworzyć kampanie według jednolitego systemu i dobrze je opisywać. Tylko w ten sposób można później szybko i łatwo przeanalizować kampanie.

Wskazówki i porady dotyczące tagowania kampanii

Podczas tagowania kampanii należy pamiętać o kilku kwestiach. Jeśli weźmiesz je pod uwagę, nic nie stoi na przeszkodzie, aby mieć czytelne dane w Google Analytics

Koncepcja tagowania kampanii

Śledzenie kampanii zawsze działa dobrze, gdy opiera się na dobrej koncepcji. Zastanów się więc z wyprzedzeniem, co chcesz ocenić później. Na jakie pytania chciałbyś udzielić odpowiedzi? Jakie kampanie z jakimi źródłami, nazwami? Warto podsumować pewne elementy i na przykład nazwać kampanie, które mają ten sam cel, w ten sam sposób. Sensowne jest również uwzględnienie daty wysyłki newslettera w formie informacji z tygodnia kalendarzowego lub konkretnej daty, aby później dowiedzieć się, która kampania była skuteczna.

Bez zbędnego śledzenia

Jako dobry marketer online musisz śledzić swoje kampanie. Dlatego powinieneś unikać niepotrzebnych danych. Więc śledź tylko to, co naprawdę ci pomaga. Jeśli newsletter i baner należą do tej samej kampanii, upewnij się, że mają tę samą nazwę kampanii. Nie zawsze ma sens wypełnianie wszystkich parametrów. Parametry treści są przydatne tylko w niektórych przypadkach i dlatego nie zawsze muszą być używane.

Spójne nazewnictwo elementów

Upewnij się, że używasz wielkich i małych liter i nie zmieniasz nazwy pomiędzy. „E-mail” nie powinien zmienić się w „E-Mail”, „e-mail”, „Email” lub „eMail”. .

Brak tagowania Google Ads i miejsc docelowych w wyszukiwarkach

Używaj tagowania kampanii tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne. Jeśli korzystasz z Google Ads, aktywuj automatyczne tagowanie w Google Ads. W ten sposób automatycznie oznaczasz kampanie i będziesz mieć wszystkie informacje o kampanii dostępne w Google Ads. Nie ma też sensu w jakikolwiek sposób tagować wyników wyszukiwania czy linków z zewnętrznych stron internetowych. Google Analytics automatycznie wykrywa, skąd pochodzi ruch i przypisuje go do odpowiedniego źródła.

Brak tagowania linków wewnętrznych

Jeśli chcesz śledzić linki wewnętrzne, takie jak elementy nawigacyjne, banery lub linki tekstowe, nie używaj śledzenia kampanii. Zdarzenia w Google Analytics są tutaj znacznie lepszym wyborem. Jeśli otagujesz linki wewnętrzne parametrami kampanii, zastąpią one oryginalną stronę odsyłającą. Załóżmy, że promujesz kampanię sprzedażową za pośrednictwem Google Ads i tagujesz poszczególne linki wewnętrzne, które prowadzą do stron docelowych kampanii, parametrami kampanii. W takim przypadku nowe dane kampanii zastąpią oryginalne dane Google Ads. W związku z tym nie jest już możliwa miarodajna ocena.

Utwórz plan kampanii

Ze względu na różne możliwości tagowania kampanii praktycznie niemożliwe jest zachowanie wszystkich parametrów. Stwórz więc plan, aby móc tworzyć systematyczne i spójne śledzenie. Na przykład możesz utworzyć Google Docs, w którym możesz automatycznie połączyć parametry z docelowym adresem URL. To znacznie ułatwia pracę i pomaga zarówno nazywać kampanie, jak i je śledzić.

Ocena śledzenia kampanii

Dzięki opcjom oceny w Google Analytics możesz odpowiedzieć na wiele różnych pytań, które dotyczą Twoich kampanii. Na przykład:

  • Która kampania generuje największą sprzedaż?
  • Które media kampanii działają lepiej?
  • Które działania przyniosły największy ruch (najdłuższy czas pobytu na stronie, najlepszy współczynnik konwersji itp.) i w jaki typ kampanii należy nadal inwestować?
  • Który newsletter odniósł największy sukces? Które linki w nim uzyskały najwięcej kliknięć?
  • Które posty w mediach społecznościowych wygenerowały największy ruch (ilość stron na sesję, najlepsze współczynniki konwersji)?
  • Które reklamy są najskuteczniejsze?

Śledzenie kampanii jest skuteczne tylko wtedy, gdy możesz poprawnie analizować dane, które pomogą Ci podejmować lepsze decyzje biznesowe. Oceny kampanii pokazują, które kampanie wygenerowały szczególnie wysokie obroty, a które nie przyniosły kwalifikowanego ruchu. W ten sposób unikniesz inwestowania swojego budżetu i zasobów w kampanie, które nie mają wystarczającego wpływu na sukces firmy.

Możesz użyć raportu „Kampanie”, aby sprawdzić i ewentualnie przesunąć budżety, nadać priorytet kampaniom, które działają pomyślnie, a także przyciągnąć do Twojej witryny zainteresowanych użytkowników, którzy mogą składać zamówienia.

Przegląd kampanii dostarcza informacji o liczbie wizyt, proporcji nowych wizyt, współczynnikach odrzuceń, stronach na wizytę i konwersji wszystkich kampanii, w tym kampanii Google Ads. W ten sposób możesz szybko sklasyfikować, które kampanie działają szczególnie dobrze, a które nie. Dzięki funkcji filtrowania raportu możesz oczywiście wyszukiwać konkretne kampanie.

Jeśli masz do czynienia z tym raportem po raz pierwszy, nie spiesz się i posortuj go według ważnych dla Ciebie metryk. 

Podsumowanie

Rozsądne i systematyczne śledzenie kampanii to jedna z cech profesjonalnych i generujących wzrost sprzedaż lub ilości leadów w kampaniach. Wykorzystaj więc możliwości, jakie oferuje Ci analityka i przenieś swój marketing na wyższy poziom.

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację

Zobacz na naszym blogu

5/5 - (3 opinie)