Double Digital

Strona główna » Baza Wiedzy » Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego – przygotowanie strony na przyszłość
optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego

Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego – przygotowanie strony na przyszłość

Spis treści
Picture of Paweł Ambroży

Paweł Ambroży

Head of SEO w Double Digital

Wyszukiwanie głosowe już od wielu lat zyskuje na popularności. Nic dziwnego, bo metoda ta pozwala szybko uzyskać odpowiedzi na pytania, bez konieczności wpisywania ich ręcznie. Znacząco rośnie także liczba asystentów głosowych (np. Siri, Alexa, czy Google Assistant). Właściciele witryn internetowych, aby sprostać nowym wymaganiom i utrzymać konkurencyjność, muszą więc dostosować swoje strony do zmieniających się rozwiązań technologicznych, poprzez wdrożenie zmian technicznych.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego nie tylko poprawia widoczność w wynikach wyszukiwania, ale również zwiększa satysfakcję użytkowników poprzez dostarczanie szybszych i bardziej precyzyjnych odpowiedzi. Sprawdź więc, jak wykorzystać wyszukiwanie głosowe w strategii marketingowej Twojej firmy.

Na czym polega wyszukiwanie głosowe?

Wyszukiwanie głosowe to technologia umożliwiająca użytkownikom zadawanie pytań i wydawanie poleceń za pomocą mowy zamiast tekstu. Systemy te są wyposażone w zaawansowane algorytmy rozpoznawania mowy, które interpretują słowa użytkownika i przekształcają je w zapytania przeszukujące internet w poszukiwaniu odpowiednich wyników. Dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu, wyszukiwarki są w stanie lepiej zrozumieć intencje użytkowników, dostarczając bardziej trafnych odpowiedzi.

Proces ten składa się z kilku elementów:

  • rozpoznawaniu mowy,

  • przetwarzaniu języka naturalnego,

  • wyszukiwaniu informacji.

Pierwszy etap to zamiana mowy na tekst. Następnie, przetwarzanie języka naturalnego pozwala systemom zrozumieć znaczenie i kontekst zapytania. Ostatecznie, wyszukiwarka przeszukuje swoje bazy danych, aby dostarczyć najbardziej adekwatne odpowiedzi.

Letnia promocja na SEO + ADS!

Rozpocznij współpracę do 31 lipca 2024 i odbierz dodatkowe korzyści. Wybierając usługę SEO + ADS uzyskasz aż 50% zniżki na obie usługi przez pierwsze 3 miesiące współpracy.

Odbierz 50% zniżki

przez pierwsze 3 miesiące

Skontaktuj się z nami żeby dowiedzieć się więcej!

odbiorcy (1)

Wyszukiwanie głosowe Google — co wyszukiwarka myśli na ten temat?

Google od dawna inwestuje w rozwój technologii głosowych, cały czas starając się uczynić wyszukiwanie głosowe przyjaznym dla użytkowników. Wykorzystanie sztucznej inteligencji, w tym modeli językowych, pozwala Google na lepsze zrozumienie kontekstu zapytań głosowych. Najbardziej zaawansowany model wyszukiwania od tego giganta, to Google Voice Search, będący częścią Google Assistant.

Google kładzie nacisk na naturalność języka. Oznacza to, że wyniki wyszukiwania są optymalizowane pod kątem pytań zadawanych w sposób konwersacyjny. W przeciwieństwie do tradycyjnych zapytań tekstowych, które mogą być krótkie i konkretne, zapytania głosowe są zazwyczaj dłuższe i bardziej złożone. Asystent Google umie także rozpoznawać zapytania dotyczące lokalnych usług.

Google, poprzez rozwijanie technologii rozpoznawania mowy oraz przetwarzania języka naturalnego, cały czas aktywnie pracuje nad poprawą kontekstu i intencji zapytań głosowych. Dzięki algorytmowi BERT, wyszukiwarka jest w stanie lepiej interpretować potoczne zapytania i dostarczać na ich podstawie trafnych odpowiedzi. Algorytm ten pomaga Google w zrozumieniu relacji między słowami w zapytaniu, co szczególnie przydaje się w przypadku bardziej złożonych pytań głosowych.

Wyszukiwanie głosowe w strategii SEO

Skoro Google chętnie udoskonala możliwości wykorzystania głosowego, warto także właśnie pod nie optymalizować witrynę. Optymalizacja SEO dla wyszukiwania głosowego różni się jednak od tradycyjnego pozycjonowania, głównie ze względu na sposób, w jaki użytkownicy formułują zapytania głosowe. Mają one lżejszą, naturalniej brzmiącą formę, a użytkownicy często zawierając pełne zdania i pytania.

Włączenie wyszukiwania głosowego do strategii SEO wymaga więc analizy zachowań użytkowników i dostosowania treści na stronie w ten sposób, aby w sposób zwięzły i rzeczowy odpowiadały one na potencjalne pytania. Należy skupić się na tworzeniu treści, które są proste do zrozumienia i odpowiadają na typowe zapytania głosowe. Tutaj zyskują na znaczeniu frazy typu long tail, czy frazy lokalne.

Jak zoptymalizować witrynę, aby wykorzystać funkcję wyszukiwania głosowego?

Bez wątpienia warto optymalizować stronę pod funkcję wyszukiwania głosowego. Biorąc pod uwagę rozwój takiej technologii, można założyć, że z czasem przejmie ona większość zapytań, a wraz z tym — zmieni się także brzmienie popularnych fraz kluczowych. Jak to zrobić?

Same działania techniczne SEO się nie zmienią. Szybkość ładowania się witryny, przekierowania, linkowanie, czy sitemapa — te i inne elementy techniczne dalej powinny działać prawidłowo, aby osiągać wysokie pozycje. SEO optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe Google dotyczy przede wszystkim treści, dlatego warto zwrócić uwagę na dwa istotne elementy: strukturę treści i schema.

Struktura treści powinna być przemyślana i kłaść nacisk na jasne, zwięzłe odpowiedzi na potencjalne pytania. Warto również uwzględnić tzw. “FAQ”z odpowiedziami na typowe pytania zadawane głosowo.

Kolejnym krokiem jest używanie danych strukturalnych (schema), które pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość strony i jej kontekst. Dane strukturalne mogą również pomóc w pojawieniu się w wynikach jako tzw. “featured snippets”, które są często wykorzystywane jako odpowiedzi na zapytania głosowe.

Warto również pamiętać, że strony powinny być również zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, ponieważ większość wyszukiwań głosowych odbywa się za pomocą smartfonów.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego to niezbędny krok w przyszłości strategii SEO. Poprzez zrozumienie mechanizmów działania wyszukiwania głosowego, analizy podejścia Google oraz integrację wyszukiwania głosowego w strategii SEO, właściciele stron mogą zwiększyć widoczność swojej witryny i poprawić doświadczenia użytkowników. Przygotowanie strony na przyszłość to inwestycja, która przyniesie korzyści w postaci zwiększonego ruchu i lepszego zaangażowania użytkowników.

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację
4.9/5 - (157 opinie)