Double Digital

Plan marketingowy przykład

Spis treści

Plan marketingowy z pewnością zwiększy skuteczność działań sprzedażowych. Zależy to jednak od wielu czynników o których (co bardzo ciekawe) nie wie wielu przedsiębiorców. Wielu początkujących właścicieli firmy nie zdaje sobie sprawy z tego, jak istotne jest opracowanie szczegółowego planu marketingowego, co finalnie przekłada się na relatywnie niskie zyski względem tych oczekiwanych.

Dlatego też w tym artykule postanowiliśmy dokładnie odpowiedzieć Ci, czym jest plan marketingowy, co powinieneś w nim zawrzeć oraz w jaki sposób należy sugerować się nim w przyszłości. Ponadto odpowiemy sobie, czy warto zapisywać w planie marketingowym dalekosiężne cele, czy lepiej pozostać przy tych krótkoterminowych.

Wzór planu marketingowego, co powinien w sobie zawierać?

W tym podpunkcie skupimy się na tym, co powinien zawierać plan marketingowy oraz w jaki sposób powinieneś go napisać, aby przynosił oczekiwane rezultaty w przyszłości.

Jak napisać plan marketingowy?

Przede wszystkim plan marketingowy powinien być ściśle powiązany z realizacją swoich celów. Jakby nie patrzeć od planu marketingowego zaczyna się niemalże najpierw. Dlaczego niemalże? Ponieważ kluczowym elementem jest napisanie odpowiedniej strategii marketingowej, której również poświęciliśmy cały osobny artykuł.

A zatem, od czego powinieneś zacząć działania marketingowe?

Działania marketingowe zacznij od celu

Twój cel w powinien opierać się na działaniach, które będą miał bezpośredni lub pośredni wpływ na próby pozyskania odpowiedniej ilości leadów (klientów). To właśnie od nich zależy, jak potoczą się dalsze losy Twojej firmy, dlatego nie możesz o tym zapomnieć w planie marketingowym.

Oczywiście, z początku z pewnością nie będzie to proste, aby takowe działania odpowiednio określić. Niemniej, w takiej sytuacji musisz wcielić się w swojego klienta, w jego problemy i potrzeby. Następnie konieczne będzie zdefiniowanie, czy Twoja firma da radę sprostać tym wyzwaniom w szczególności na początku prowadzenia działalności.

Działania marketingowe — jak dalekosiężne powinny być?

Twój plan marketingowy nie powinien za bardzo wybiegać w przyszłość. Do tego z pewnością przyda sie odpowiednio rozpisana strategia marketingowa. Plan marketingowy natomiast powinien być rozpisany na stosunkowo krótki okres, np. do 6 miesięcy. Dlaczego? Ponieważ w tym czasie zdążysz podjąć odpowiednie działania korygujące, jeżeli zauważysz, że coś się nie sprawdza. Dodatkowo plan marketingowy opracowany na krótki okres z większym prawdopodobieństwem będzie odpowiadał aktualnej sytuacji rynkowej.

Ponadto sprawdzisz, jakie słabe strony zaczęły doskwierać Twojej firmie. W ciągu 6 miesięcy możesz zacząć borykać się z niejednym problemem wewnętrznym, jak i problemem zewnętrznym, a wyobraź sobie, co by było, gdybyś takowy plan rozpisał np. na 5 lat.

Etapy wchodzące w skład planu marketingowego

W tym podpunkcie skupimy się na wymienieniu wszystkich niezbędnych elementów, które powinieneś zawrzeć oraz rozwinąć w planie marketingowym.

Zacznij od grupy docelowej (analiza klientów)

Odpowiednia strategia marketingowa wiąże się z konkretnym zdefiniowaniem Twojej grupy odbiorców.

Im skrupulatniej określona jest Twoja grupa, tym prościej będzie Ci do niej trafić. Dlatego też jest to tak ważne. Nie możesz w tym przypadku celować w jak największą ilość osób. To po prostu nic nie da, a wyłącznie przepalisz budżet.

Na samym określeniu grupy jednak się nie kończy. Oczywiście, zdefiniowanie jej to klucz. Kolejną rzeczą jest natomiast to, w jaki sposób się wyróżnisz. Jeżeli postanowisz być jak wszyscy (lub większość) w danej niszy, to zarobisz zapewne tyle samo co oni (oczywiście nikomu tu nie ubliżając).

W planie marketingowym powinieneś szczegółowo opisać to, co Cię wyróżni i zarazem spełni oczekiwania klientów.

Dla przykładu:

Posiadasz sklep z elektroniką, których jest po prostu dużo. Wszyscy starają się wygrywać i konkurować ceną. Jest to błąd. Zamiast tego, możesz dodatkowo prowadzić wartościowy blog, na którym będziesz umieszczać ciekawe informacje o produktach, które sprzedajesz. Możesz nagrywać również na YouTube filmy, w których instruujesz użytkowników, jak danym narzędziem się posługiwać lub jak je naprawiać. Możliwości jest naprawdę dużo. Zaniżanie cen tylko po to, by (prawdopodobnie) zyskać nowych klientów nie będzie najlepszym rozwiązaniem na dłuższą metę.

Dziel się wiedzą. Edukuj, a z pewnością przyniesie Ci to lepsze zyski, a przy okazji możesz podnieść marżę, oczywiście stopniowo i nie wybitnie wysoko. Przynajmniej na początku.

Równie ważna będzie analiza obecnej sytuacji panującej w Twojej firmie. Nie zawsze będziesz w stanie pozwolić sobie na wszystkie udogodnienia. Rozwój firmy wiąże się z licznymi problemami, dlatego też stwórz odpowiedni plan marketingowy, abyś mógł uniknąć wielu z nich.

W przypadku działań marketingowych związanych z budowaniem profilu idealnego klienta zadaj sobie kilka ważnych pytań z nim związanych:

  • co jest obawą klienta?

  • z jakimi problemami boryka się na codzień?

  • w jaki sposób właśnie Twój produkt rozwiąże problem potencjalnego klienta?

  • jakie cechy posiada Twój produkt, których nie ma konkurencja?

  • w jaki sposób możesz zaspokoić potrzeby klientów swoich produktem?

Im dokładniej odpowiesz na pytania, tym lepiej nakreślisz profil idealnej persony zakupowej. Wykorzystaj również dotychczasowe doświadczenia, z którymi z pewnością w jakiś sposób miałeś styczność.

Wielu początkujących przedsiębiorców posiada brak własnych umiejętności związanych ze sprzedażą. Dlatego też staraj się cały czas dowiadywać nowych rzeczy, aby lepiej odpowiadać na potrzeby person.

Analiza konkurencji

Szukając rozwiązań znalazłeś sie właśnie tutaj, a to znaczy, że zdajesz sobie sprawę z pewnych rzeczy, takich jak duża konkurencja na rynku. No właśnie. Konkurencja może być dla Ciebie największym wrogiem lub najlepszym sprzymierzeńcem. Zalecamy jednak, abyś swój punkt widzenia skupił jednak na opcji nr 2.

Analizę konkurencji warto przeprowadzić bardzo dokładnie. Jeżeli już wiesz, jakie produkty chcesz sprzedawać, zajrzyj zatem na strony konkurencji w Google, na Facebooku oraz Instagramie. Sprawdź, czy występują jakieś problemy, np. z wysyłką lub jakością produktu. Sprawdź również, jak odbiorcy reagują na oferty innych firm w tej samej niszy. Analizę konkurencji przeprowadź na wielu płaszczyznach. Da Ci to konkretny ogląd sytuacji. Następnie dzięki temu wyciągniesz wnioski i nie popełnisz takich samych błędów.

Wyróżnić się na tle konkurencji możesz na wiele sposobów, a nie tylko i wyłącznie ceną, tak jak wspomnieliśmy to wcześniej. Dlatego też przysłuż się swojej firmie i zrób to po prostu dokładnie.

Następnie zacznij od pozyskania odpowiedniej ilości leadów

Twoja strategia marketingowa z pewnością została już opracowana. Teraz szlifujesz plan marketingowy. Na ten moment udało Ci się już zdefiniować grupę odbiorców oraz przeanalizować konkurencję. Następnym krokiem będzie określenie ilu klientów jest w stanie spełnić Twoje oczekiwania zarobkowe oraz to, w jaki sposób ich zdobędziesz.

Wpierw odpowiedz sobie, ile sprzedaży w ciągu dnia, tygodnia lub miesiąca przyczyni się do zamknięcia zakładanej ilości transakcji. Mówiąc prościej — ile chcesz zarobić? Od tego powinieneś zacząć. Jeżeli określisz pewien pułap cenowy, wszystko nagle stanie się prostsze, ponieważ wiesz, do jakiego punktu będziesz dążyć.

Określ średnie wartości transakcji, a następnie policz, ilu klientów będzie Ci potrzebnych, aby ten warunek spełnić. Tutaj przyda Ci się również odpowiednia strategia dystrybucji oraz strategia produktu.

W tym podpunkcie rozpoczyna się również faza budowy świadomości klientów na temat Twojej firmy, w tym strategia promocji. Wprawdzie, w przypadku każdego działania marketingowego warto rozważyć to, w jaki sposób możesz dodać ciekawy sposób reklamy, aby zbliżyć się do danej liczby klientów, którą już wcześniej określiłeś, żeby spełnić cele sprzedażowe.

Tutaj warto, abyś rozważył wprowadzenie różnych form reklamy. Z pewnością wpłyną one na procesy decyzyjne związane z kupnem Twojego produktu i (lub) usługi wśród klientów, ponieważ zwiększysz swoją widoczność w sieci.

Sprawdź: dlaczego warto rozpocząć reklamę w Google Ads oraz co daje i jak działa reklama na Facebooku.

Lejek sprzedażowy

Skuteczny plan marketingowy to dobrze rozpisany lejek sprzedażowy. Składa się on z kilku etapów kończąc oczywiście na procesie zakupowym. Niemniej, aby do tego doszło wpierw ważne jest dokładne zrozumienie całej ścieżki zakupowej, aby finalnie doprowadzić do wcześniej wspomnianego zakupu.

Na ścieżce sprzedażowej może wystąpić spora liczba problemów. W tym też przypadku warto skorzystać z różnych typów mailingów, aby zwiększyć liczbę klientów, którzy do Ciebie wrócą.

Odpowiednio rozpisany lejek sprzedażowy z pewnością pomoże Ci w uzyskaniu kilkudziesięciu tysięcy odwiedzin w ciągu miesiąca np. na Twojej stronie internetowej.

Sprawdź nasz wpis, w którym w następujących etapach opisaliśmy zasadę działania lejka sprzedażowego.

Znajdziesz tam kilka faz, przez które musi przejść użytkownik, aby finalnie dokonać zakupu. Najważniejszą z nich jest faza BoFu (bottom of tunnel) charakteryzująca się gotowością klienta do zakupu. Więcej dowiesz się klikając w powyższy link.

Odkryj wolność bez długoterminowych zobowiązań

Ponad 50 pozytywnych opinii

Z nami, Twoja decyzja o pozostaniu jest kwestią sukcesu, nie umowy!
optymalizacja kampanii adwords (1)

Relacje z klientami

Czytają nasz wpis o lejku sprzedażowym zobaczysz wzmiankę o tym, jak ważne jest pielęgnowanie relacji z klientami, którzy już do tej pory skorzystali z Twoich produktów i usług.

Dlatego w swoim planie marketingowym ściśle określ, w jaki sposób zamierzasz te relacje podtrzymywać. Czy będziesz wspomagać się pracownikami obsługującymi klientów, czy skorzystasz z automatyzacji działań?

Analiza klientów już za Tobą. Już poniekąd wiesz, jak stworzyć plan marketingowy, choć jeszcze nie skończyliśmy! Zatem, kontynuując — podtrzymanie relacji z klientem możemy podzielić na wiele sposobów. Mogą to być:

  • darmowe eBooki,

  • nagrania wideo,

  • bezpłatne raporty,

  • szybki audyt,

  • produkty uzupełniające,

  • wpisy blogowe,

  • maile z podziękowaniami oraz ofertami,

  • rabaty, zniżki itp.

Skuteczny plan marketingowy nie musi być wyłącznie poparty sprzedażą bezpośrednią. Możesz dodatkowo sprzedawać wiedzę za darmo klientom, którzy już do tej pory zrobili u Ciebie zakupy.

Dzięki temu rozwiązaniu poczują się oni ważni. Zobaczą, że o nich pamiętasz i się o nich troszczysz, a nie, że jesteś tylko i wyłącznie nachalnym sprzedawcą, który chce sprzedać jak najwięcej. Takie działania z pewnością wpłyną na kolejne podjęcia decyzji zakupowych. Niemniej, musisz uzbroić się w cierpliwość.

Pamiętaj, że nie wszystkie maile (o ile to właśnie z nich będziesz korzystać) są odczytywane. Prawdę mówiąc, tylko garstka je otworzy, a jeszcze mniej ponownie skorzysta z oferty.

Analiza SWOT

Do planu marketingowego warto również wdrożyć analizę SWOT.

W przypadku działań marketingowych będzie ona ciekawym rozwiązaniem, o ile konkretnie odpowiesz na wszystkie 4 podpunkty, które są w niej zawarte. A zatem, z czego się składa? Już tłumaczymy:

Mocne strony

Mocne strony pomogą Ci przy rozwoju biznesu. Przysiądź i sprawdź, czym możesz się wyróżnić i w czym czujesz się dobrze.

Słabe strony

Zobacz, które z działań marketingowych (i nie tylko) mogą w jakikolwiek sposób zagrażać dalszemu stałemu rozwojowi Twojej organizacji. Warto, abyś skorzystał z porównywania rozwiązań. Sprawdź, które są lepsze, a które gorsze, o ile udało Ci się napisać ich większą ilość.

Szanse

Zobacz, które z części Twojego planu marketingowego (oraz inne czynniki) mogą sprawić, że w przyszłości zwiększysz efekty.

Zagrożenia

Przyjrzyj się, jakie działania marketingowe mogą pójść w przyszłości nie tak. Ciężko w jednej chwili stwierdzić, co faktycznie może się nie udać w przyszłości, niemniej, warto skrupulatnie się przyjrzeć wszystkim rozwiązaniom, które nie zawsze mogą okazać się wystarczająco skuteczne.

W przypadku marketingu internetowego ważne jest, abyś stworzył własną stronę internetową. Jakby nie patrzeć — dobry plan marketingowy to dobrze prosperująca strona www, ponieważ to właśnie ona będzie generować (najprawdopodobniej) największy ruch.

W swojej witrynie możesz wprowadzić sekcję dotyczącą artykułów blogowych. Regularne wpisy będą generować organiczny ruch z wyszukiwarki, o ile będą dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO i słów kluczowych. Podczas tworzenia artykułów skup się na prostym odbiorze treści. Ponadto blog może zrobić z Ciebie eksperta w danej dziedzinie. Dziel się wiedzą bezpłatnie, a Twoje cele sprzedażowe będą sukcesywnie realizowane.

Skuteczność działań sprzedażowych zależy również od pozycjonowania firmy

Zastanów się, w jaki sposób poprzez działania marketingowe wypozycjonujesz swoją firmę oraz produkty i usługi. To, jaką drogę obierzesz w przyszłości zadecyduje o efektach.

W planie marketingowym warto uwzględnić kilka rozwiązań promocyjnych, płatnych oraz tych organicznych.

Możesz rozpocząć prowadzenie profili społecznościowych. Tego typu działanie po czasie przybliży się do wcześniej określonej liczby klientów. Na początku nie koniecznie musisz inwestować w reklamę w social mediach, choć na pewno będzie ona skuteczniejsza. Niemniej, zdajemy sobie sprawę z tego, że nie każdy przedsiębiorca od samego startu dysponuje ogromnym budżetem na marketing.

W przypadku każdego poszczególnego słowa kluczowego powinieneś wpierw dokładnie sprawdzić, na jakie frazy będziesz mógł się pozycjonować. W przypadku działań marketingowych związanych z optymalizacją Twojej strony warto, abyś zaznajomił się z takimi narzędziami jak chociażby planer słów kluczowych od Google.

Kolejne etapy planu marketingowego w Twojej sytuacji mogą również uwzględniać płatne reklamy np. Google Ads. Oprócz reklam ważny jest także kompleksowy monitoring działań. Dlatego też chcemy polecić Ci nasz wpis, który szczegółowo opisuje zasadę działania Google Analytics 4. W przypadku ich wykorzystania (wcześniej wspomnianych narzędzi) na pewno wpłyniesz na rozwój swojej firmy.

Zawsze też możesz zacząć od ulotek reklamowych!

Jeżeli planujesz rozwinąć swoją firmę w sposób, aby znajdowało się w niej więcej pracowników. Utwórz równie dział handlowy. Dzięki temu możesz kontaktować się z działem sprzedaży w momencie, gdy będziesz potrzebować utworzenia wpisu i nie tylko. Deleguj zadania, a zaoszczędzisz dużo czasu.

Jakie korzyści daje Ci współpraca z naszymi ekspertami Google Ads?

Zespół i komunikacja


✔ Certyfikowany mistrz Google Ads z min. 5-letnim doświadczeniem na pokładzie

✔ Zawsze pod ręką – mailowo, telefonicznie lub na wideospotkaniu

✔ Holistyczne wsparcie w każdym aspekcie marketingu cyfrowego

✔ Cały zespół specjalistów gotowy, by wspierać Twój sukces

Transparentność i personalizacja

✔ Działania prowadzone na Twoim koncie Google Ads

✔ ✔ Comiesięczne podsumowania skuteczności, plany rozwoju i wnioski od naszego eksperta

✔ ✔ Spersonalizowany raport dostępny 24/7, stale aktualizowany, abyś zawsze był na bieżąco

Przewagi technologiczne


✔ Nieograniczona liczba kampanii, grup reklam oraz słów kluczowych – pełna skalowalność działań reklamowych

✔ Zaawansowana konfiguracja Google Analytics 4 i Google Tag Manager – kompleksowe śledzenie i analiza danych

✔ Implementacja opinii konsumenckich i produktowych – zwiększ wiarygodność i konwersje w Twoim sklepie

✔ Analiza zachowań użytkowników dzięki mapom ciepła i nagraniom sesji – precyzyjny wgląd w interakcje na stronie

Zapytaj o swój indywidualny pakiet obsługi. Dopasujemy zakres współpracy do Twoich potrzeb!

Monitoring planu marketingowego

W przypadku jakichkolwiek działań marketingowych warto regularnie sprawdzać skuteczność.

Przydadzą Ci się do tego różnego rodzaju narzędzia — jak wcześniej wspomniany Google Analytics 4. Dodatkowo polecamy Ci, abyś zaimplementował swoją stronę do Google Search Console, gdzie na bieżąco będziesz mógł sprawdzać ruch w swojej witrynie.

Do weryfikacji działań marketingu internetowego może przydać Ci się również narzędzie, którym jest HubSpot Marketing Hub.

Zapraszamy Cię również do skorzystania z naszej oferty. Jeżeli nie masz pomysłu, jak rozmawiać z samymi klientami, w jaki sposób ich pozyskiwać oraz jak napisać plan marketingowy — odezwij się do nas. Z chęcią Ci z tym pomożemy.

Podsumowanie

Już wiesz, jak napisać plan marketingowy. Jak widzisz, nie jest to rzecz najprostsza. Jeżeli będziesz potrzebować pomocy — napisz do nas. Analiza obecnej sytuacji rynkowej to dla nas chleb powszedni, tak samo, jak analiza klientów oraz konkurencji.

Jeżeli już wiesz, co ma zawierać plan marketingowy, to w takim razie bierz się do pracy. Nie ma na co czekać. Czas to pieniądz!

Zachęcamy Cię również, abyś zajrzał do naszych innych artykułów blogowych na naszej stronie internetowej, których mamy naprawdę dużo, oraz do naszej oferty. Sprawdź również, ile dochodów osiągnęliśmy dla swoich klientów — zobacz nasze portfolio.

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację

Zobacz na naszym blogu

5/5 - (2 opinie)