Na czym polega strategia White Label?
Marketing aplikacji mobilnych nieprzerwanie idzie w górę. Z roku na rok przybywa coraz więcej użytkowników aplikacji mobilnych. Co ciekawe, w samym roku 2021 ilość pobranych aplikacji mobilnych sięgnęła wyniku ponad 200 miliardów pobrań. Jakby nie patrzeć, z pewnością duży wpływ na tego rodzaju działania miała pandemia. Niemniej jednak przewiduje się, że do 2025 roku (i dalej) liczba pobrań aplikacji mobilnych będzie stale rosnąć w zatrważającym tempie.
Promocja programów mobilnych, jak i każda inna promocja wymaga uprzednio dobrze opracowanej strategii marketingowej, dzięki której będziesz w stanie zyskać więcej potencjalnych użytkowników, co następnie może przełożyć się na zwiększenie liczby instalacji Twojej aplikacji mobilnej.
Na szczęście nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Twoi potencjalni użytkownicy są tak naprawdę wszędzie. Dzięki rozwojowi sieci wyszukiwania masz możliwość dotarcia do nich poprzez efektywny marketing na naprawdę wiele różnych sposobów.
W tym artykule skupimy się na tym, jak działa rynek aplikacji mobilnych, podamy Ci wiele kanałów komunikacji, dzięki którym w prosty sposób dotrzesz do wybranej grupy docelowej i przedstawimy pewne pomysły, dzięki którym proces promocji może stać się znacznie prostszy!
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, że rynek aplikacji mobilnych stale się poszerza. W App Store, jak i na Androidzie znajdziemy miliony aplikacji, które są dostępne od ręki dla każdego użytkownika.
Aplikację mobilną możesz reklamować na różne sposoby np. przy użyciu uniwersalnej kampanii promującej aplikację oraz dzięki wielu, wielu innych sposobach. Warto jednak wpierw uświadomić sobie, że ten rynek jest stosunkowo ciężki do przebicia. Oczywiście, każdy może w niego wejść, jednakże nie każdy wyjdzie z niego z takimi efektami, jakich by oczekiwał.
Duża liczba użytkowników aplikacji tak naprawdę wchodzi w nią raz po zakończeniu jej pobrania. Potem, w dużej ilość przypadków zostaje ona zapomniana.
Niemniej jednak da się to zrobić. Aby dobrze zacząć promować aplikacje mobilne, będziesz musiał opracować strategię oraz wyznaczyć cele, które chcesz osiągnąć w najbliższym czasie oraz w przyszłych (późniejszy) okresach. Bez tego ani rusz. Do tego przyda Ci się niezbędna wiedza z marketingu lub współpraca z agencją reklamą, dla której marketing aplikacji mobilnych to chleb powszedni.
Jest to już cięższy element do określenia. Z tego względu będziesz musiał poświęcić odpowiednią ilość czasu na podjęcie odpowiedniej decyzji, właśnie z tym związanej. Określenie zainteresować może znacznie zwiększyć czas korzystania z aplikacji przez przyszłych użytkowników, poza tym dodatkowo pozwoli skutecznie dotrzeć właśnie do nich.
By skutecznie promować aplikację, będziesz musiał wyznaczyć kilka istotnych targetów, dzięki którym promowanie aplikacji sprawi, że dotrzesz do odpowiednio dobranej grupy docelowej. A są to m.in.:
Wiek to jeden z kluczowych czynników, a zarazem jeden z najbardziej podstawowych, od którego będziesz musiał zacząć przy optymalizacji kampanii Google. W Google Play, jak i w App Store możesz znaleźć miliony aplikacji dostosowane do różnych użytkowników — najczęściej po kliknięciu w daną aplikację można wtedy zauważyć wiek, od którego można używać daną aplikację. Jest to równie ważne, aby umieszczać tego rodzaju dane, nawet po to, aby rodzice mieli świadomość tego, co pobiera ich dziecko (jeżeli Twoja reklama aplikacji będzie skierowana właśnie do nich).
Kampanie mobilne muszą być dostosowane do płci użytkowników aplikacji, do których zamierzasz trafić. Jakby nie patrzeć — kampanię, która promuje grę mobilną dla dziewczynek, w której głównym bohaterem jest jednorożec, nie pokażesz chłopcom zainteresowanym siłownią. Dlatego skup się na określeniu płci. Będzie to kolejny krok przybliżający Cię do pozyskania nowych klientów.
Reklamę aplikacji mobilnej możesz przedstawić użytkownikowi na wiele różnych sposobów. Przedstawimy Ci tutaj najważniejsze z nich. Dzięki temu będziesz mógł dobrać dany rodzaj kampanii pod własne preferencje. Pamiętaj, że reklamy internetowe mają wielką moc, to właśnie dzięki nim możesz zyskać nowych użytkowników.
Kampanie promujące aplikacje mobilne w formie wideo dają bardzo ciekawe efekty. Są one wyświetlane na YouTube, co na pewno zdążyłeś już do tej pory zauważyć. Dlaczego są one tak skuteczne? Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo prosta. Ogromna ilość internautów jest wzrokowcami, przez co znacznie lepiej zapamiętują reklamy w formie wideo aniżeli te tekstowe.
Ponadto reklamy wideo — dobrze skomponowane i krótkie — znacznie zwiększą efektywność Twoich działań. Użytkownik będziesz mieć czarno na białym przedstawione wszystkie niezbędne informacje dotyczące danej aplikacji, przez co będziesz bardziej skłonny do kliknięcia w reklamę, co następnie może przełożyć się na pobranie aplikacji.
Należy pamiętać, że treść reklamy internetowej musi znajdować się (w tym przypadku) w serwisie YouTube. Nie oznacza to jednak, że będzie ona wyświetlana tylko i wyłącznie w tym serwisie, nie. Prócz YT Twoja reklama będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania oraz na innych stronach partnerskich Google (a jest ich naprawdę dużo!).
Komunikat promocyjny może wyświetlać się w sieci reklamowej Google, na stronach partnerskich oraz innych serwisach, takich jak wyżej podany YouTube. Google stara się robić wszystko, abyś mógł trafić do szerokiego grona odbiorców. Wpływ na to ma w szczególności ilość danych pozyskana przez firmę na temat jej użytkowników. Co ciekawe, Google jest w stanie dopasować kampanię reklamową do danego użytkownika poprzez słowa kluczowe, które ten użytkownik wpisał wcześniej w np. Google Play.
Dzięki temu rozwiązaniu Twoja aplikacja może znacznie częściej być pobierana. Pamiętaj również o tym, że reklama aplikacji mobilnej to jedno. Drugą jakże ważną rzeczą związaną z Twoją aplikacją jest doprowadzenie wszystkich elementów do punktu jej prawidłowego działania. Bez dobrze działającej aplikacji nawet najlepsza reklama nie da zbyt dużo. Dlatego w celu przygotowania odpowiedniej kampanii wpierw dobrze przejrzyj działanie aplikacji na urządzeniu mobilnym. Stała kontrola funkcjonalności może w przyszłości zwiększyć ilość aktywnego korzystania z aplikacji przez użytkowników.
Kolejny bardzo ważny i skuteczny rodzaj reklamy. Podczas promocji aplikacji zwróć uwagę na jakość grafiki, którą prezentują Twoje reklamy. Gdyby będą one wysokiej jakości (czytelne, klarowne i przejrzyste), dodatkowo będą idealnie odzwierciedlać to, co aplikacja mobilna ma przedstawiać. Wtedy również znacznie zwiększy się ilość pobrania aplikacji na urządzenia mobilne. Pamiętaj, że ten typ kampanii w sieci reklamowej prócz odpowiedniej optymalizacji pod względem jakości, wymaga również dobrania odpowiedniej rozdzielności, w taki sposób, by reklama odpowiednio wyświetlała się na różnych urządzeniach.
Warto również podkreślić, że użytkownik może spotkać reklamy Google w aplikacjach Android i innych aplikacjach.
Damian Dziergowski
ASO działa na podobnej zasadzie co pozycjonowanie w Google z tą różnicą, że w ASO celem nr 1 jest wyświetlanie danej aplikacji mobilnej najwyżej w wynikach wyszukiwania. Natomiast w Google danych fraz kluczowych, produktów itd — po uprzednio wpisanych przez użytkownika słowach kluczowych w wyszukiwarkę. Mówiąc prościej — jest to poniekąd SEO, tylko w innym miejscu.
W dzisiejszych czasach, aby być zauważonym, trzeba zrobić wszystko, by pokazać się jak najwyżej. By przebić się przez konkurencję. W tej sytuacji — im wyżej znajduje się aplikacja, tym większa szansa będzie na to, że zostanie ona zauważona i użytkownik dokona jej pobrania.
Optymalizowanie aplikacji wymaga przejścia kilku istotnych kroków, które następnie będą miały ogromny wpływ na jej wyświetlanie użytkownikom. A są to:
słowa kluczowe,
tytuły w aplikacjach,
ilość pobrań aplikacji mobilnych,
recenzje i oceny przedstawiające funkcjonalność danej aplikacji.
Jest to system reklamowy promujący aplikacje mobilne, które przeznaczone są do wyświetlania na urządzeniach mobilnych z oprogramowanie iOS. Można powiedzieć, że jest to odpowiednik (zamiennik) uniwersalnej kampanii promującej aplikacje w sieci reklamowej Google.
ASA możemy podzielić na dwa rodzaje:
Jak sama nazwa wskazuje, jest to uproszczony model systemu i interfejsu. Ma on na celu stworzenie kampanii reklamowych w najprostszej postaci. Idealnie sprawdzi się dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z aplikacjami, a dokładniej z ich promocją.
Ten rodzaj jest znacznie bardziej uszczegółowiony. Dzięki niemu będziesz w stanie dotrzeć do grupy odbiorców stricte zainteresowanych Twoimi aplikacjami. Co ciekawe, mimo większej ilość szczegółów ów rodzaj (advanced) jest równie prosty w obsłudze. Dlatego też, w przypadku, gdy będziesz chciał promować aplikacje na własną rękę, warto byś poświęcił nieco więcej czasu i zapoznał się lepiej właśnie z tym rodzajem.
W internecie masz naprawdę ogromne miejsce do popisu. Promocji może posłużyć sieć reklamowa, social media i wiele innych metod, o których opowiemy Ci w tym podpunkcie.
Influencerów jest coraz więcej. Nowych użytkowników, którzy ich obserwują — również. Jakby nie patrzeć influencerzy mają ogromny wpływ na internautów (w zależności od contentu jaki prowadzą). Są oni jedną z odpowiedzi na pytanie “jak się reklamować?”. Oczywiście dużo będzie zależeć od współpracy, której się z danym influencerem podejmiesz — jej czasu, budżetu itd. Niemniej jednak im influencer jest bardziej popularny, tym posiada większe grono odbiorców, a co za tym idzie — są większe szanse na to, byś zdobył nowych zainteresowanych. Oto jedna z odpowiedzi na to, jak promować aplikacje mobilne.
Pamiętaj jednak o tym, by przed podjęciem się współpracy dobrze przeszukać rynek influencerów. Sprawdź ich historię, autorytet wśród fanów itd, by na końcu nie okazało się, że powierzyłeś promocję swojej aplikacji osobie, która jest bardzo kontrowersyjna — choć w dzisiejszym świecie bardzo dużo osób “wybija” się właśnie na kontrowersji. Jednakże nie tędy droga.
O sile zasięgu, jakim dysponują social media, chyba nikomu nie trzeba mówić. Warto jednak pamiętać, że z mediami społecznościowymi jest różnie — dokładniej mamy na myśli platformę, na której zamierzasz wejść w interakcje z użytkownikami. W przypadku Instagrama najlepiej posługiwać się różnego rodzaju filmikami wideo, screenshotami (zrzutami ekranu) i chwytliwymi grafikami. IG bardziej powinno w tym przypadku posłużyć jako zwiększanie świadomości o danej aplikacji i o marce, która zamierza wypuścić ją w obieg. Potencjalny użytkownik musi nabrać zaufania do Twoich intencji i funkcjonalności aplikacji, dlatego też posty powinieneś udostępniać stopniowo, bez nalegania.
Inaczej jest natomiast na Facebooku. Fanpage na FB ma promować aplikację, jednakże w nieco inny sposób. W jego przypadku będziesz musiał się bardziej postarać. Będziesz zobowiązany do wymyślenia odpowiedniego planu prowadzenia fanpage’a i tego, w jaki sposób podejmiesz się interakcji z użytkownikami.
Facebook może być również idealnym miejscem do podjęcia się dyskusji na temat aplikacji. Możesz również wybrać kilka osób do przetestowania aplikacji, która jeszcze nie weszła do sklepu Google play. Dzięki temu dowiesz się z punktu widzenia użytkownika, jakie mankamenty kryje Twój program. Fanpage może również być tylko pośrednikiem, który przekieruje internautów na Twój landing page, gdzie użytkownicy znajdą więcej szczegółów dotyczących aplikacji. Social media są kolejną odpowiedzią na pytanie “gdzie się reklamować?”.
Pamiętaj, że w tym rodzaju reklam możesz promować każdą aplikację. Może to być gra, aplikacja fitness, czy taka, w której użytkownicy będą mogli kupić odzież w promocyjnych cenach.
Z tego też względu pojawia się od razu odpowiedź na pytanie “jak zachęcić klienta do kupna odzieży?”. Właśnie dzięki mediom społecznościowym jesteś w stanie nakłonić użytkowników do dokonania pewnej akcji takiej jak podanie danych osobowych, dzięki którym w przyszłości użytkownicy androida czy iOS będą otrzymywać maile związane z promocjami pojawiającymi się w Twojej aplikacji.
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest e-mail marketing. Załóżmy, że zamierzasz wypuścić swoją aplikację na rynek dopiero za jakiś czas. Od pewnego momentu wspominasz o niej na blogu lub fanpage’u.
Wielu użytkowników nie może się jej doczekać. Z tego też względu możesz zachęcić ich do zapisania się do newslettera, gdzie będą mogli na bieżąco śledzić informacje związane z aplikacją. Jest to bardzo dobry sposób na zyskanie stałych klientów. Użytkownicy lubią być na bieżąco z aktualnymi informacjami, a e-mail marketing z pewnością im w tym pomoże.
Warto promować aplikację nie tylko w tych największych sklepach, takich jak Google play. Pamiętaj, że wielu użytkowników sprawdza nie tylko właśnie wyżej wymienioną platformę. Owszem, jest ona jedną z najbardziej popularnych. Niemniej jednak ze względu na popularność najprawdopodobniej będziesz mieć (przynajmniej z początku) problem z przebiciem się na górę w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto, byś skorzystał z alternatyw, które będą mniej kosztowne, a zarazem równie (lub podobnie) skuteczne.
Marketing aplikacji mobilnych, jak i każdy inny opiera się na odpowiednim doborze słów kluczowych, dzięki którym pojawi się ona w sieci wyszukiwania. Nie masz żadnej gwarancji (zwłaszcza na początku — gdy startujesz), że użytkownicy znajdą Twoją aplikację po jej nazwie głównej. Dlatego też postaraj się o odpowiednią optymalizację reklamy pod najpopularniejsze (i najbardziej skuteczne) frazy kluczowe. Tego rodzaju działania znacznie zwiększą współczynnik instalacji i tym samym pozwolą Ci wyróżnić się w sieci.
Jesteśmy
Partnerem Google 2024
Wyślij zapytanie i wynieś swoje kampanie Google Ads na nowy poziom skuteczności – z najlepszymi ekspertami w Polsce!
Marketing aplikacji mobilnych może występować również pod postacią bloga. W jego przypadku witryna internetowa może wyglądać na 2 sposoby:
blog zostało dopiero stworzony i zamierzamy zacząć promować naszą aplikację. W tym przypadku artykuły i inne wzmianki będą swego rodzaju otoczką, która będzie kierowana na naszą aplikację. Dodatkowo użytkownicy będą mogli zapisać się na podany przeze mnie formularz kontaktowy, by następnie dostawać informacje związane ze zmianami, jakie mogę wprowadzić w moje aplikacje.
drugim zaś modelem (rodzajem) bloga jest strona, które istnieje od pewnego czasu, jak i artykuły, które się na niej znajdują. W takiej sytuacji promocja może okazać się znacznie bardziej problematyczna, ponieważ będziemy musieli opracować odpowiednią strategię i np. kilkutygodniowy plan stopniowego wdrażania informacji na temat tego, co będą posiadać nasze aplikacje.
Ważne, by robić to pomału i spokojnie. Jest to bardzo istotne, ponieważ wielu użytkowników może zrazić się do Twojej strony i aplikacji, gdy nagle, nachalnie przedstawisz wszystko znienacka. By ilość instalacji aplikacji się zwiększyła, tak jak wspomnieliśmy wcześniej, musisz podejść do tematu z chłodną głową lub zatrudnić kogoś, kto zrobi to za Ciebie. Czas to pieniądz, choć w tym przypadku pośpiech nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Ikona aplikacji to równie ważny czynnik. Musi się on wyróżniać, dodatkowo powinna zawierać pewne cechy, które będą kojarzone właśnie z aplikacją (i marką). Nie warto w tym przypadku jednak przesadzać. Ikona nie powinna być bardzo rozbudowana — bardziej celowalibyśmy w prostotę z dobrym przekazem i odpowiednią kolorystyką.
Marketing aplikacji mobilnych to również (i głównie) marketing prowadzony przy pomocy reklamy Google. Dzięki Google Ads masz szanse dotrzeć do użytkowników znajdujących się dosłownie wszędzie tam, gdzie jest internet i urządzenie mobilne (lub komputer stacjonarny), z którego korzysta dana osoba. Reklamy Google Ads są jedną z najbardziej skutecznych możliwości, pozwalających zwiększyć współczynnik instalacji aplikacji.
W przypadku reklam Google Ads najlepszym, a zarazem najprostszym rozwiązaniem będzie użycie uniwersalnej kampanii promującej aplikację. Takie rozwiązanie pozwoli na promocję aplikacji w sieci reklamowej Google, jak i w sieci wyszukiwania.
Warto w tym systemie również podkreślić wskaźnik, którym możesz się sugerować podczas promocji. Jest nim ustalony uprzednio docelowy CPA.
Docelowy CPA jest wskaźnik, który obrazuje jakie koszty poniosła lub dopiero poniesie instalacja aplikacji. Jest to coś w rodzaju CPC, tylko dla aplikacji mobilnych.
Prócz reklam i innych marketingowych tricków warto na sam koniec poruszyć pokrótce temat tego, co powinno znaleźć się we wnętrzu aplikacji, by użytkownicy byli z niej zadowoleni.
Jest to bardzo oczywisty fakt, jednak warto go poruszyć. Pamiętaj, aby przed wpuszczeniem jakiejkolwiek aplikacji na rynek dokładnie ją sprawdzić X razy. Testuj, sprawdzaj i działaj. Dodatkowo sprawdź, jak będzie prezentować się na różnych urządzeniach mobilnych (o różnej przekątnej ekranu) i o zróżnicowanych podzespołach.
Wnętrze aplikacji powinno wyglądać jak dobrze zoptymalizowany landing page — proste w zrozumienia dla użytkownika. Osoba korzystająca z aplikacji od razu po wejściu w nią powinna wiedzieć, co działa i w jaki sposób. Nie może być ona trudna — użytkownik nie może się zastanawiać (przynajmniej zbyt długo), co musi zrobić, by wykonać daną akcję, ponieważ szybko wyjdzie z aplikacji i ją usunie. Chyba nie chcesz wniesienia skargi na aplikację?
Przy projektowaniu oprogramowania zastanów się, co zamierzasz wnieść do aplikacji. Jak przysłuży się ona przyszłym użytkownikom? Jak często będą chcieli z niej korzystać? Co musisz zrobić, by użytkownicy często do niej wracali?
Mamy nadzieję, że udało nam się zobrazować Ci najważniejsze elementy dotyczące promocji i zarządzania aplikacjami. Zabieg reklamowy jest dość prosty, choć wymaga nakładów czasu i pieniędzy.
Nie każdy, kto tworzy aplikacje, zna się dokładnie na ich promowaniu. Z tego też względu zachęcamy do podjęcia się współpracy. Z chęcią pomożemy wypromować Ci aplikację. Opracujemy odpowiednią strategię dobraną do Twoich potrzeb i preferencji, w sposób, by reklama była widoczna jak najszybciej i przynosiła jak najlepsze efekty już od samego początku działania.
Serdecznie zapraszamy do kontaktu. Napisz do nas, a odpowiedź uzyskasz jeszcze w tym samym dniu.
Formularz kontaktowy