Na czym polega optymalizacja konwersji w SEO?
Expert SEO w Double Digital
Wybór domeny to zazwyczaj pierwszy krok w biznesie online oraz ważny element w całej strategii marketingu internetowego. Dobrze dobrana domena pozytywnie wpływa na odbiór marki przez użytkowników, a przy okazji — odgrywa ważną rolę w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.
W tym artykule przyjrzymy się temu, jaki jest faktyczny wpływ domeny na SEO oraz jakie czynniki warto wziąć pod uwagę przy jej wyborze.
Proces wyboru domeny wymaga przemyślanej strategii. To decyzja, która będzie miała długofalowe skutki zarówno dla działań marketingowych, jak i dla pozycjonowania strony internetowej. Na co warto zwrócić uwagę?
Przede wszystkim domena powinna być prosta, łatwa do zapamiętania i niepowtarzalna. Zbyt skomplikowana nazwa może zniechęcić użytkowników, co z kolei może prowadzić do mniejszej liczby odwiedzin. Domeny zawierające słowa trudne do napisania, albo pochodzące z innego języka raczej odstraszają użytkowników.
Kolejną istotną kwestią jest długość domeny. Krótsze nazwy są czytelne i prostsze do wpisania w przeglądarce. Warto również unikać znaków specjalnych, myślników czy liczb, które mogą wprowadzać zamieszanie i trudności w ich zapamiętaniu.
Nazwa domeny powinna być związana z działalnością firmy. Domeny zawierające słowa branżowe szybko skupiają uwagę użytkownika i wpływają na skojarzenie marki z profesjonalizmem w konkretnym zawodzie. Co ciekawe, zawartość słów kluczowych w nazwie domeny nie jest już tak istotna, jak dawniej i właściwie nie ma wpływu na SEO.
W przypadku lokalnych biznesów szczególnie korzystne jest zawarcie w nazwie domeny elementu lokalizacji. Chociaż nie będzie to miało wpływu na pozycjonowanie domeny lokalnej, z pewnością pomoże użytkownikom.
Kiedyś powszechnie sądzono, że domeny zawierające słowa kluczowe mają przewagę w wynikach wyszukiwania. Jednak na przestrzeni lat algorytmy wyszukiwarek znacząco się zmieniły, eliminując nadmierne uprzywilejowanie domen zawierających frazy kluczowe. Oznacza to, że choć słowo kluczowe w nazwie domeny może być pewnym wsparciem, nie jest to już decydujący czynnik. Dobrze dobrana nazwa domeny wcale nie oznacza więc wykorzystania słowa kluczowego.
Znacznie ważniejsze jest, aby dobrana nazwa domeny była spójna z marką, unikalna i łatwa do zapamiętania. Aktualnie, wyszukiwarki zwracają większą uwagę na jakość treści, linki prowadzące do strony oraz doświadczenie użytkownika, niż na same słowa kluczowe w nazwie domeny. Dlatego warto skoncentrować się na budowaniu silnej marki i treści, które przyciągną uwagę użytkowników.
Jeśli mielibyśmy wskazać czynnik, który z całą pewnością ma wpływ na SEO, to byłby to wiek domeny. Przyjmuje się, że przewagę w widoczności mają starsze domeny, które są aktywne już od dłuższego czasu. To dlatego, że zdążyły one zyskać zaufanie wyszukiwarek i są uznawane przez nie za strony z wysokim autorytetem branżowym.
Jeśli więc planujesz zakup domeny, warto sprawdzić najpierw jej historię. Zdarza się, że starsze domeny były wcześniej wykorzystywane w sposób niezgodny z wytycznymi Google. Spamerski profil linkowy, bany nałożone przez wyszukiwarkę, albo niskiej jakości treści obecne na stronie mogą mieć negatywny wpływ na przyszłe pozycjonowanie strony internetowej. Aby sprawdzić wiek domeny, jej historię, aktywności i treści, jakie były na niej publikowane, możesz skorzystać z Ahrefs — narzędzia do analizy historii domeny.
UX & analityka zawsze w cenie!
Większa skuteczność i niższe koszty
dzięki połączeniu UX + GA4 + Performance
Skontaktuj się z nami żeby dowiedzieć się więcej!
Autorytet domeny to kolejny ważny czynnik wpływający na pozycjonowanie strony internetowej. Wysoki autorytet domeny może znacznie poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwania. W jaki sposób można go zbudować?
Przede wszystkim poprzez tworzenie wartościowych treści, które będą linkowane przez inne zaufane witryny. Im więcej jakościowych linków prowadzi do Twojej strony, tym wyższy autorytet domeny.
Oprócz linków ważne są również:
regularne aktualizacje treści,
dbałość o techniczne aspekty strony, w tym np. o szybkość ładowania, bezpieczeństwo (ważny certyfikat SSL) czy responsywność.
Te elementy składają się na całościową ocenę, jaką wyszukiwarki przyznają domenie. Dopiero ta całościowa ocena wpływa na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie domeny lokalnej może pomóc firmom, które koncentrują swoją działalność na określonym obszarze geograficznym. Wybór odpowiedniej nazwy domeny, zawierającej lokalne odniesienia (np. nazwę miasta czy regionu), może znacząco wpłynąć na wyniki wyszukiwania w danej lokalizacji. W połączeniu z lokalnym SEO i borze zoptymalizowaną wizytówką Google Moja Firma, domena regionalna może przyciągnąć nowy ruch i zwiększyć konwersję wśród lokalnych użytkowników.
Wpływ domeny na SEO jest istotny, ale nie decydujący. Dobrze dobrana domena może pomóc w budowie marki, ułatwić zapamiętanie adresu przez użytkowników oraz zwiększyć pozycjonowanie domeny lokalnej. W przypadku firm regionalnych nazwa zawierająca lokalizację może pomóc w dotarciu do klientów. Jednak na pierwszym miejscu zawsze powinno być budowanie zaufania, zarówno w oczach użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek, co w dłuższej perspektywie przyniesie najlepsze rezultaty.
Wybór domeny powinien więc być częścią większej strategii SEO. Kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu strony internetowej jest dbałość o jakość treści, techniczną optymalizację oraz budowanie autorytetu poprzez wartościowe linki. Dobrze dobrana nazwa domeny stanowi solidną podstawę, na której można budować strategię SEO, ale to całościowe działania przyniosą najlepsze efekty w długoterminowej perspektywie.
Formularz kontaktowy