Wszystko w pierwszej kolejności może wydawać się trudne, tak samo może być w przypadku reklamy Google Ads (Adwords). Dla wielu nowych osób w świecie internetu ilość informacji, które łączą się z odpowiednim prowadzeniem kampanii Google AdWords, na samym początku może przyprawić naprawdę o duży ból głowy.
Spis treści:
Reklama Google Ads — od początku
Płatne reklamy Google Ads — co obejmują?
Rodzaje kampanii Google Ads
Reklama w Google Maps
Koszty kampanii Google Ads
Wynik jakości — jak wypływa na koszty reklam Google Ads?
Strona docelowa kluczem do sukcesu
SEO a SEM — co wybrać?
Google Shopping — czym jest?
Formy rozliczenia z Google Ads
Linki sponsorowane — czym są?
Grupy reklam — co warto wiedzieć?
Audyt Google Ads — do czego służy?
Audyt kampanii Google — korzyści
Audyt Google AdWords — od czego zacząć?
Czy warto podjąć się współpracy z agencją marketingową?
Co zyskasz ze współpracy?
Na co powinieneś zwrócić uwagę przed wyborem odpowiedniej agencji?
Podsumowanie
Nie ma jednak co się dziwić. Dzień w dzień w Polsce rejestrowane są nowe firmy. Każdy chce zyskać na rozpoznawalności, co następnie ma przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. A jakie miejsce jest dla tego typu działań najlepsze? Nie pozostawiamy w tej sytuacji złudzeń — tym miejscem jest internet. Im więcej nowych użytkowników, tym więcej należy zrobić, by najzwyczajniej w świecie przebić się wśród dużej konkurencji. By to zrobić, należy wpierw zdobyć odpowiednią ilość wiedzy i poświęcić sporo czasu, by zobaczyć efekty, na które czekało się od dawna.
Reklamy Google Ads, jak i cały serwis Google nieprzerwanie się rozwija i udoskonala. Żeby znaleźć się na samej górze w wynikach wyszukiwania Google, wpierw trzeba opracować plan i poszczególne cele, które następnie będzie się konsekwentnie realizować.
W tym artykule opowiemy Ci od postaw, czym jest reklama Google Ads i co musisz zrobić, by zwiększyć swoją efektywność w sieci. Przygotuj się na długą lekturę, ponieważ tutaj nie ma drogi na skróty!
Google AdWords są to płatne wyniki wyszukiwania, dzięki którym niemalże od razu po włączeniu reklamy będziesz widoczny w internecie. Należy również podkreślić fakt, że reklamy Google nie działają wyłącznie w wyszukiwarce Google, ale i w całej sieci, do której należą setki tysięcy stron partnerskich Google. Dzięki temu rozwiązaniu będziesz mógł znacznie zwiększyć swoje zasięgi poprzez odpowiednią optymalizację reklam i pojawiać się tam, gdzie najczęściej przebywają użytkownicy, którzy mogą być zainteresowani Twoimi produktami lub usługami.
Reklamy Google Ads dzielą się na kilka rodzai, o których powiemy sobie później. Wpierw ważne jest zakreślenie myśli związanej z płatnością za każdą z reklam. Koszty za reklamę ponosisz najczęściej w przypadku, gdy użytkownik kliknie w wyświetlaną przez Google reklamę, która przekierowuje go na Twoją stronę internetową. W większości sytuacji samo wyświetlanie reklamy jest darmowe, a dopiero akcja wiąże się z kosztami. Jakimi? Jest to dobre pytanie, na które poniżej postaramy Ci się odpowiedzieć.
Wymienimy w tym podpunkcie wszystkie najważniejsze lokalizacje płatnej reklamy Google Ads.
Ten rodzaj kampanii wyświetla się użytkownikom obok wyników wyszukiwania, które powiązane są z frazą umieszczoną wcześniej w wyszukiwarce. Zatem — użytkownik, wpisując dane hasło w okno wyszukiwania, od razu dostaje odpowiedź, która będzie związana z Twoją reklamą.
Sieć reklamowa Google składa się z niemalże 2 milionów witryn, w których możesz wyświetlać swoje reklamy. Dzięki temu rozwiązaniu reklamy Google Ads docierają do setek milionów użytkowników na całym świecie. Ponadto masz możliwość kierowania reklam do poszczególnych grup docelowych, które najprawdopodobniej w przyszłości będą zainteresowane Twoimi produktami lub usługami. Dotyczy to również odpowiedniego ustawienia lokalizacji, w której chcesz, aby wyświetlały się Twoje reklamy Google Ads.
Wysoki współczynnik konwersji
Niższe koszty
Certyfikowany specjalista
Wysoka skuteczność
Elastyczne warunki
Spersonalizowane raporty
Wzrost sprzedaży
Ilość użytkowników
Opisz nam swój biznes, a nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i przygotuje rekomendowane działania.
Ten rodzaj reklamy Google jest w głównej mierze wyświetlany dzięki sieci GDN (Google Display Network). Inaczej mówiąc, jest to sieć należąca do Google, która łączy ze sobą strony takie jak YouTube czy Gmail, jak również wiele aplikacji mobilnych.
To właśnie sieć reklamowa Google jest przeznaczona do wyświetlania reklam graficznych.
Jak sama nazwa wskazuje, jest to forma reklamy wyświetlana użytkownikom w przeróżnych aplikacjach mobilnych w trakcie ich używania np. na telefonie z iOSem lub Androidem. By taka sytuacja miała jednak miejsce, wpierw aplikacje mobilne muszą posiadać w swoim składzie specjalnie do tego przeznaczoną powierzchnię reklamową.
Kampania remarketingowa jest specyficznym rodzajem wchodzącym w skład reklam Google. Wyświetlają się one w sieci reklamowej Google, jak również na stronach partnerskich (których są tysiące!).
Mimo swej odmienności sama zasada działania jest prosta. Ten rodzaj reklam Google Ads wyświetla się użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili stronę np. Twojego sklepu internetowego lub bloga, czy tak naprawdę czegokolwiek innego co zacząłeś reklamować.
Taki proces ma miejsce dzięki ogromnej ilości informacji, które Google zbiera od użytkowników korzystających z wyszukiwarki. Funkcjonuje to w ten sposób, że użytkownik, który był wcześniej na Twojej stronie, widzi reklamy powiązane (nadal) z Twoją stroną w innych witrynach partnerskich, np. Onet.pl (w zależności, na jaką platformę później wszedł).
Jest to również ciekawe nawet z tego względu, że użytkownik, który wszedł na Twoją stronę i oglądał dany produkt, następnie widzi go na innych platformach. Można powiedzieć, że jest budowanie marki osobistej od innej strony. Zaś sam użytkownik żyje w przeświadczeniu, że Twoja marka jest rozpoznawalna już w danej chwile w całej Polsce — choć tak naprawdę mogłeś dopiero rozpocząć swoje działania promocyjne.
Na sam koniec dodamy krótkie podsumowanie związane ze wszystkimi zaletami, które ma w sobie kampania remarketingowa:
masz możliwość wyświetlenia kampanii Google Ads użytkownikom, którzy wcześniej podjęli się zakupu, ale nie doszło do jego finalizacji (czyli taka forma przypomnienia lub ponownego zachęcenia),
wyświetlenie reklamy na tysiącach popularnych stron partnerskich firmy Google,
wyświetlenie kampanii Google Ads użytkownikom, którzy już dokonali zakupu w Twoim sklepie internetowym (by mogli zrobić to jeszcze raz),
emisja w sieci Google osobom, które np. w tym samym dniu (lub wcześniej) odwiedziły witrynę Twojej firmy,
użytkownicy, którzy zostali nakłonieni do wejścia na stronę Twojego sklepu internetowego poprzez kampanię remarketingową, najczęściej spędzają znacznie więcej czasu w porównaniu do osób, które trafiły na nią przez przypadek,
Prowadzenie kampanii Google Ads wymaga wiedzy na temat każdego rodzaju reklamy Google. Z tego też względu w tym punkcie omówimy je w bardzo przystępny i zrozumiały sposób.
W tym przypadku reklamy wyświetlają się w formie graficznej. Każda tego typu reklama zawiera w swoim składzie odpowiednią grafikę adekwatną do produktu, który zamierzasz sprzedawać w internecie. Prócz grafiki każda z reklam Google Ads posiada tytuł, cenę, jak również nazwę sklepu, w którym użytkownik może nabyć dany produkt. System reklamowy Google pozwala na ich emisję dzięki przekazaniu wszystkich istotnych danych uprzednio do konta GMC (Google Merchant Center).
W sieci reklamowej Google jest kilka różnych pozycji, w których są one wyświetlane użytkownikom, by jak najlepiej zwiększyć swoją efektywność działania. Tymi miejscami są:
reklamy produktowe w serwisie YouTube,
ten typ kampanii Google wyświetlany jest w wyszukiwarce Google nad wynikami wyszukiwania. Można znaleźć ją również w wyszukiwarce Google w prawym górnym rogu,
na stronach partnerskich Google, takich jak: Onet, Interia i wiele, wiele innych,
użytkownicy mogą znaleźć reklamy graficzne (produktowe) również w zakładce “grafiki” w Google.
Znacznie większe prawdopodobieństwo trafienia do klienta, który będzie stricte zainteresowany Twoimi usługami lub produktami. Takie działania znacznie zwiększają współczynnik konwersji, co w wielu sytuacjach przyczynia się do szybkiej finalizacji transakcji.
Zasięg — jak pisaliśmy wcześniej, w sieci wyszukiwania możesz być tak naprawdę wszędzie, gdzie tylko zechcesz, jednakże, by tak się stało, wpierw będziesz musiał odpowiednio zoptymalizować reklamy produktowe pod względem kilku istotnych elementów.
Więcej akcji — użytkownicy w internecie w szczególności są wzrokowcami, a nic lepiej nie przyciągnie ich uwagi, jak reklama produktowa w formie graficznej, która w prosty sposób pozwala zapoznać się z danym produktem.
Rozszerzenia reklam tekstowych w Google Ads AdWords służą jako dodatkowe informacje dołączane do reklam w wynikach wyszukiwania pojawiających się użytkownikom po wpisaniu wybranej przez nich uprzednio frazy. Reklamy tekstowe aktualnie dysponują 10-oma różnymi rozszerzeniami.
Warto, by prowadzenie kampanii Google AdWords (tekstowych) zawierało każde z tych rozszerzeń. Oczywiście nie jest to zawsze możliwe, jednakże dobrze jest spróbować wszystko do siebie dopasować.
Rozszerzenia reklam m.in. pozwalają zwiększyć powierzchnię reklamy w wynikach wyszukiwania. Przez to też mogą zawierać więcej konkretnej treści, która następnie może przełożyć się na większy współczynnik kliknięć, jeżeli uda Ci się zainteresować potencjalnych klientów. Powinieneś o tym pamiętać, ponieważ im więcej konkretnych informacji zawiera Twoja reklama, tym efektywniej będziesz w stanie zdobyć nowych użytkowników. Ponadto bardziej skonkretyzowana reklama pozwala na dotarcie do grupy docelowej zainteresowanej Twoimi produktami lub usługami, z tego również względu istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twoje reklamy będą wyłącznie (lub w głównej mierze) wyświetlane przez osoby, do których chcesz dotrzeć.
No właśnie, należy tutaj podkreślić fakt, że nie zawsze będą one wyświetlane. Wszystko zależy od tego, jak zareaguje na kampanie Google Ads algorytm Google. Dokładniej mamy tu na myśli to, czy algorytm Google stwierdzi, że kampanie reklamowe AdWords w tym przypadku są wystarczająco skuteczne, by te rozszerzenia wyświetlać.
Jak mogłeś już zauważyć, działania marketingu internetowego są ze sobą ściśle powiązane. Skuteczność reklam zależy od wielu czynników, o których musisz wiedzieć, by wszystko działało przynajmniej poprawnie.
Dlatego, byś mógł zwiększyć zasięg swojego sklepu internetowego, wpierw będziesz zmuszony postawić na szali jakość reklamy. Bez tego może być Ci ciężko odpowiednio się ustawić wysoko w wynikach wyszukiwania.
Kampania Google Ads składająca się z reklamy tekstowej jest jednym z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych rodzajów reklam w sieci wyszukiwania Google AdWords. Dzięki niej w prosty sposób będziesz mógł zwiększyć zasięg Twojej firmy i tym samym zyskasz większą ilość potencjalnych klientów.
Reklamy tekstowe są stosunkowo proste w obsłudze, jak i w samym pisaniu, jednakże jest kilka ważnych kryteriów, o których musisz pamiętać, by cały proces mógł przebiegać pomyślnie. Jakby nie patrzeć — każdy może stworzyć kampanie AdWords, ale nie każdy zrobi to dobrze. Zła optymalizacja nie przyniesie żadnych rezultatów lub bardzo znikome. Będą się z nią natomiast z pewnością wiązać ogromne koszty, które każdy stara się ograniczać do minimum.
Abyś mógł zyskać nowych potencjalnych klientów, wpierw będziesz musiał ich nakłonić do “współpracy”, albo inaczej — akcji. Z początku może wydawać się to trudne i w zasadzie takie też najprawdopodobniej będzie. Nie każdy potrafi lub po prostu ma smykałkę do pisania tekstów reklamowych, z tego też względu, jeżeli nie czujesz się na siłach, zawsze możesz skorzystać z pomocy, którą oferują agencje reklamowe. Ponadto wiele z nich współpracuje z copywriterami, którzy stricte zajmują się właśnie tekstami reklamowymi. No ale do rzeczy — wpierw będziesz musiał zacząć od takich rzeczy jak:
Jeden z najważniejszych elementów, który w przyszłości przyczyni się do rozwoju Twojej firmy w internecie. Na samym początku będziesz musiał nakreślić pewien plan. Zastanów się, do jakiej grupy docelowej chcesz kierować swoje produkty lub usługi. Jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy w tej dziedzinie — poszukaj informacji w internecie lub zapytaj specjalisty.
Najważniejsze, to wybór odpowiedniego wieku i płci. Oczywiście są to najbardziej podstawowe dane, które tylko po części zawężają grupę docelową. Do tego będziesz musiał dodać np. region, do którego chcesz kierować reklamy (wszystko jest zależne od branży, w której działasz lub dopiero zamierzasz się pojawić). Następnie warto podkreślić korzyści i skupić się (poprzez odpowiednią analizę) na potrzebach Twoich przyszłych klientów.
Jak wiadomo — kampanie Google będą kierowane inaczej do mężczyzn zainteresowanych mechaniką samochodową, inaczej do kobiet zainteresowanych tematyką beauty i inaczej do chłopaków, którzy interesują się np. piłką nożną.
Z tego też względu treści reklamy tekstowej muszą być dostosowane do uprzednio określonej przez Ciebie grupy docelowej. Wprawdzie jest to oczywiste, choć niestety, tylko z pozoru. Do tej pory ogromna liczba reklamodawców o tym zapomina, a następnie dziwi się, że budżet reklamowy tak szybko znika, nie przynosząc żadnych zadowalających efektów.
Warto tutaj podkreślić, że ogromną rolę odgrywa sam aspekt psychologiczny, status i wiele, wiele innych wartości, które mają wpływ na podjęcie się zakupu, czy też jego pominięcie. Dlatego też w marketingu internetowym prócz wiedzy technicznej, warto mieć też odpowiednią dawkę informacji pobocznych, które również będziesz mógł wykorzystać właśnie przy optymalizacji kampanii AdWords.
System Google Ads oferuje szereg różnych rodzajów reklam, kolejną z nich jest reklama graficzna. Kampanie Google Ads w przypadku reklamy graficznej wyświetlają się w formie banneru (transparentu) reklamowego. By reklamy graficzne działały prawidłowo, powinieneś skupić swoją uwagę na jakości i atrakcyjności takiej reklamy, innymi słowy — musi przykuwać oko użytkownika, a zarazem wyglądać jak przysłowiowy “milion dolarów”.
Do grafiki znajdującej się na bannerze powinieneś dołączyć stosunkowo krótki i (najlepiej) chwytliwy tekst, który zachęci potencjalnych klientów do tzw. akcji.
Wszystkie informacje związane z kształtem i rozdzielczością reklamy są opisane poprzez specyfikację Google. Resztą zajmie się zaawansowany algorytm, który dostosuje wymiary Twojej kampanie Google Ads do poszczególnych witryn, z których korzystają użytkownicy.
Wymiar grafiki ma ogromne znaczenie. Od niego będzie zależeć, jaki reklama osiągnie współczynnik klikalności, dlatego warto, byś wpierw dobrze doinformował się, na jakiej zasadzie działają poszczególne rozmiary reklam, które najbardziej przykuwają oko użytkownika.
Jeżeli Twoja wiedza nie jest wystarczająca pod względem Tworzenia bannerów reklamowych, nie masz się czym przejmować. Masz kilka opcji do wyboru:
możesz skorzystać z usług agencji marketingowej, która dopasuje bannery pod Twoje reklamy, w taki sposób, by były one oryginalne i wyróżniające się na tle konkurencji,
dodatkowo możesz skorzystać z usług grafika, który również pomoże zaprojektować Ci ciekawy banner reklamowy,
ostatnią opcją zaś pozostaje kreator Google.
Na swoim koncie reklamowym (w panelu Google Ads) będziesz miał możliwość użycia kreatora Google. Jednakże, by wszystko poszło po Twojej myśli, wpierw konieczne będzie przesłanie wszystkich potrzebnych informacji na swoje konto, czyli:
teksty, które mają znaleźć się na bannerze,
grafiki, które zamierzasz podpiąć pod reklamę.
Resztą zajmie się Google. Dostosuje Twoją reklamę do danej platformy, jak również stworzy całokształt reklamy wchodzącej w skład kampanii AdWords.
Reklamy wideo działają na podobnej zasadzie, jednakże z tą różnicą, że występują w formie krótkich filmików (jak z resztą sama nazwa wskazuje). Każda z tych reklam ma na celu zbudowanie coraz to większej świadomości marki sklepów internetowych.
Reklamy wideo pojawiają się na portalu YouTube. Jednakże nie jest to jedyne miejsce, gdzie mogą być wyświetlane. Prócz YT reklamy wideo możesz wyświetlać na innych stronach partnerskich Google, jak również w wielu aplikacjach mobilnych przeznaczonych np. na telefon lub (nawet) komputer stacjonarny. Reklamy Google Ads wyświetlają się np. w:
wynikach wyszukiwania,
na stronie głównej YouTube (oczywiście, jak ktoś nie ma włączonego AdBlocka),
i podczas oglądania filmu przez użytkowników. Reklamy mogą być emitowane na samym początku (po kliknięci w dany film), jak również podczas jego oglądania.
Reklama w Google Maps jak każda reklama znacznie zwiększa szanse na zdobycie nowych klientów. Reklama Google Ads w tej formie wyświetla się użytkownikom korzystającym z map pod paskiem wyszukiwania oraz (co ciekawe) na samej mapie. Jest to ciekawe rozwiązanie Google AdWords, które pozwoli Ci na pozyskanie większej ilości lokalnych użytkowników.
Proces promocji jest w tym przypadku bardzo interesujący. Na mapach Google — dla przykładu możemy posłużyć się np. użytkownikiem, któremu podczas przejazdu przez Katowice zepsuł się samochód. W momencie, gdy rozpocznie szukanie najbliższego warsztatu, Twój wyskoczy mu jako pierwszy (oczywiście jest to założenie czysto hipotetyczne, ponieważ nikt nie mówi, że będziesz prowadził akurat warsztat, chociaż może…).
Jeżeli zapłaciłeś za tę formę reklamy, to użytkownik na mapach Google zobaczy Twój warsztat w dwóch miejscach na urządzeniu mobilnym:
lokalizacja centralnie na mapie,
pod paskiem wyszukiwania.
Oferta kampanii Google jest naprawdę zróżnicowana. Przede wszystkim zależy to od niszy, do której zamierzasz wejść, od siły konkurencji, a co za tym idzie — płatności za kliknięcie. Wśród kampanii Google Ads najczęściej płaci się za każde kliknięcie, a nie za wyświetlenie, choć to też zależy od modelu płatności, jaki wybierzesz (lub już wybrałeś).
Można powiedzieć, że wchodzi tu w grę pewna forma licytacji. Dużo zależy od kosztów przebicia, czyli ustawienia samodzielnie stawki za kliknięcie w sieci reklamowej. Jedna firma za kliknięcie może ustawić stawkę w wysokości np. 3 zł, Ty zaś (w tej samej branży) ustawiając stawkę na poziomie 1,50 zł za kliknięcie, będziesz pojawiał się po prostu niżej w wynikach wyszukiwania.
Koszt za kampanie Google AdWords jak już wspomnieliśmy wcześniej, będzie zależeć od konkurencji, w której zamierzasz się pojawić. Są obszerne grupy docelowe, które również posiadają sporą konkurencję, ale nie zawsze koszty będą wygórowane. Są małe grupy docelowe, w których konkurencja jest spora — w takiej sytuacji koszty będą naprawdę duże. A są i takie nisze, gdzie użytkowników jest dużo, a konkurencja nie jest wybitna. Dlatego też przed rozpoczęciem działań z marketingu internetowego, wpierw będziesz musiał dobrze przejrzeć rynek. Innymi słowy — zrobić gruntowną analizę.
Pamiętaj, że jeżeli nie czujesz się na siłach, zawsze możesz skorzystać ze wsparcia oferowanego przez agencje marketingu internetowego. Nie ma możliwości, by w żaden sposób Ci nie pomogli. Agencja marketingowa posiada w swoim gronie wielu specjalistów zajmujących się analizą rynku i podążaniem za najnowszymi trendami. Z chęcią pomożemy Ci w realizacji kampanii Google Ads. Wystarczy, że wypełnisz formularz kontaktowy lub napiszesz do nas maila, a odpowiemy w ciągu tego samego dnia.
Ponadto koszty za kliknięcie możesz sprawdzić w plannerze słów kluczowych. Jednakże jest pewien warunek, który musisz spełnić, by móc zobaczyć frazy kluczowe odpowiadające Twojej branży. Mianowicie musisz posiadać aktywne działające już kampanie Google Ads.
01
Wzrost sprzedaży
Zwiększymy Twoją sprzedaż przy aktualnym budżecie, który przeznaczasz na reklamy.
02
Więcej zapytań
Zacznij generować więcej leadów na stronie, dzięki automatyzacji i naszemu doświadczeniu.
Świadomość i zasięg
Buduj z nami rozpoznawalność marki, która przekłada się na realizację założonych KPI
03
Zadzwoń pod ten numer i porozmawiaj z ekspertem lub wyślij wiadomość
Jak się okazuje, wynik jakości ma ogromny wpływ na koszty kampanii. Reklama Google — dobrze zoptymalizowana jest już połową sukcesu, jednakże, by efekty były jeszcze lepsze, będziesz musiał dobrze zoptymalizować stronę docelową, na której będą lądować użytkownicy po kliknięciu w którąś z Twoich reklam Google Ads w sieci wyszukiwania.
Wynik jakości będziesz mógł uzyskać poprzez audyt konta Google Ads. Audyt pomoże Ci wykryć błędy, które mogą powodować, że współczynnik klikalności nie przynosi zamierzonych efektów. Jednakże samym audytem zajmiemy się nieco niżej. Aktualnie omówimy sobie — to, co ma wpływ wynik jakości i ponoszone koszty.
Na samym początku podkreślimy, że nawet bardzo wysokie stawki za kliknięcie, które będziesz w stanie zaproponować za wyświetlanie Twoich reklam Google, nie przyniosą satysfakcjonujących efektów właśnie bez odpowiedniego wyniku jakości strony docelowej.
Wynik jakości jest to tak naprawdę podsumowanie atrakcyjności Twojej strony wśród użytkowników, którzy ją odwiedzili.
Na samym początku uwzględnimy 3 ważne aspekty, które wiążą się z wynikiem jakości, a są to:
Jest to nic innego, jak wyświetlanie Twoich reklam Google użytkownikom, którzy uprzednio wpisali w wynikach wyszukiwania frazę, która odpowiada właśnie na zapytanie Twojej reklamy. Jeżeli wyszukiwarka Google podpowie użytkownikowi Twoją reklamę, a nie będzie ona interesować użytkownika po wejściu w nią, zaliczysz odrzucenie. A im więcej odrzuceń, tym reklama staje się mniej jakościowa, bo nie odpowiada na zapytania użytkowników lub wprowadza ich w błąd.
Opisz nam swój biznes, a nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i przygotuje rekomendowane działania.