Double Digital

Agencja Digital czy Freelancer – Jak dokonać właściwego wyboru?

Spis treści

Jak upewnić się, że dokonujesz właściwego wyboru, wybierając między agencją digital a freelancerem. Agencja digital kontra Freelancer… jak wybrać?! Czy kiedykolwiek miałeś wrażenie, że jako właściciel firmy lub menedżer żonglujesz 10 rzeczami naraz? Jest tyle spraw, którymi trzeba się zająć, że czasami wydaje się, że w ciągu dnia jest za mało czasu.

Jednym z najważniejszych elementów budowania biznesu jest dobry partner w marketingu. To, kogo wybierzesz do zbudowania swojej strategii marketingowej, będzie miało ogromne znaczenie. Możesz wybrać agencję digital. Możesz też zdecydować się na współpracę z niezależnym marketerem. W tym artykule przyjrzymy się różnicom między współpracą z agencją a freelancerem i przeanalizujemy najlepsze sposoby dokonania tego wyboru. 

Jak podjąć właściwy wybór? Freelancer, czy agencja digital?

Twoje możliwości są nieograniczone (dosłownie). Wystarczy wpisać w Google freelancer digital marketing lub agencja digital marketingu, a wyszukiwana fraza zwróci 39 100 000 wyników. To tylko o kilka za dużo, aby zacząć filtrować. I jest Twoja nisza biznesowa — specjalista od marketingu nie jest uniwersalny. 

Kim jest freelancer?

Freelancer to niezależny konsultant marketingowy, który najprawdopodobniej będzie miał w przeszłości pracował dla dużych firm natomiast dzisiaj oferuje usługi w modelu OneManAgency. Freelancer ponosi wyłączną odpowiedzialność za pozyskiwanie klientów, dostarczanie projektów klientów i pozyskiwanie powtarzalnych zleceń. Rola freelancera może obejmować wirtualnego asystenta, pisarza, konsultanta marketingowego, stratega lub e-mail marketera. Rośnie popularność freelancerów.

Czym jest agencja digital?

Agencja digital to grupa marketerów składająca się zwykle z pracowników etatowych lub niezależnych kontrahentów, którzy prowadzą działania marketingowe dla klientów. Projekty mogą obejmować marketing w mediach społecznościowych, e-mail marketing, tworzenie treści, projektowanie graficzne, doradztwo marketingowe i biznesowe i wiele innych.

Jak wygląda struktura agencji digital?

Struktura agencji składa się z właściciela agencji, który zarządza większym zespołem specjalistów ds. marketingu poprzez klasyczny system hierarchiczny, w którym marketerzy zwykle nie będą mogli wybrać swojego projektu i będą mieli określone cele do zrealizowania. Trudno jest zbudować agencję, więc właściciel często będzie musiał zaplanować spotkania zoom lub spotkać się osobiście z kandydatami w nadziei na znalezienie kogoś, kto mógłby realizować efektywnie działania dla klientów agencji.

Czym jest agencja freelancerska?

Agencja freelancerska to agencja, która składa się ze zdalnego zespołu freelancerów współpracujących ze sobą w celu obsługi klientów. Wiele wiodących agencji reklamowych korzysta z modelu agencji niezależnych, aby obniżyć koszty i rekrutować najlepsze talenty. Nie ma wątpliwości, że nie wszystkie firmy będą miały dokładnie takie same potrzeby i dlatego ta decyzja nie jest jednoznaczna.  

Wady i zalety - Agencja Digital vs Freelancer

Umiejętności

Zaleta: Freelancerzy to zazwyczaj wszechstronni profesjonaliści. Większość freelancerów nie zaczyna swojej kariery w pojedynkę i zwykle pracowała w kilku firmach, zanim zdecydowała się zostać freelancerem. Daje im to szerszą perspektywę, jeśli chodzi o marketing i sposób, w jaki patrzą na świat biznesu. Wybierając freelancera do współpracy, możesz znaleźć kogoś, kto wyróżnia się w dostarczaniu dokładnych potrzeb, niezależnie od tego, czy chodzi o tworzenie stron internetowych, SEO, SEM czy media społecznościowe. Możesz także wybrać kogoś z odpowiednim poziomem doświadczenia w swojej konkretnej branży.

Wada: Trudno będzie znaleźć freelancera z szerokim zakresem umiejętności, co oznacza, że ​​być może będziesz musiał szukać więcej niż jednego freelancera. Ponowne wyjaśnienie swojej wizji i praca z więcej niż jednym freelancerem może być czasochłonna.

 

Zaleta: Dzięki agencji digital zyskasz grupę doświadczonych marketerów, którzy będą mieli szeroki zakres umiejętności. Nie będziesz musiał powtarzać historii na temat swoich potrzeb, jeśli chodzi o to, co najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie.

Wada: Nie będziesz mógł wybrać, z kim będziesz pracować. Agencja digital przydziela marketera do Twojej firmy i zazwyczaj jest on wybierany losowo, na podstawie wielkości Twojej firmy. Jeśli prowadzisz większą firmę, możesz znaleźć doświadczonego marketera. Jednak mniejsza firma prawdopodobnie zostanie przydzielona do specjalisty z krótszym stażem

Usługi

Zaleta: Freelancerzy pracują na własną rękę, a ich reputacja ma kluczowe znaczenie dla ich działalności. Prawdopodobnie zapewnią doskonałą obsługę i zaspokoją Twoje potrzeby. W najlepszym interesie freelancera jest dążenie do osiągnięcia wyników. W końcu chcą, abyś polecał je innym właścicielom firm. Zwykle są również dobrymi komunikatorami, ponieważ są przyzwyczajeni do wyjaśniania żargonu marketingowego małym firmom, które często nie mają takiego samego doświadczenia jak większe firmy.

Wada: Ponieważ freelancerzy czasami pracują zdalnie, czasami znikają bez śladu. Nie będą też nalegać na umowy, które czasami mogą powodować problemy prawne, jeśli nie ukończą pracy.

 

Zaleta: Agencja digital będzie miała pewną strukturę dotyczącą odpowiedniej komunikacji i obsługi. Będą również odbywać się regularne spotkania, aby sprawdzić postępy w kampaniach i biznesie.

Wada: Agencja digital będzie naturalnie dbać o swoją reputację, ale poszczególni marketerzy w agencji digital nie będą czuli dużej odpowiedzialności.

Elastyczność

‍‍Zaleta: główną korzyścią z zatrudniania freelancera jest to, że jest elastyczny i nie pracuje 9-17. Będzie to przydatne, gdy spotkasz się z potencjalnym kryzysem we wczesnych godzinach porannych lub w weekend.

Wada: Mogą pobierać dodatkowe opłaty za wieczory robocze lub weekendy.

 

Zaleta: Agencje digital mogą mieć bardziej elastyczne warunki płatności za mniejszy projekt lub jednorazowe zadanie.

Wada: Jeśli chodzi o agencję digital, Twój marketer będzie dostępny tylko w godzinach pracy, a nawet wtedy możesz konkurować z innymi projektami. Agencja digital może nie mieć potrzebnej elastyczności. Twój marketer z agencji digital może również utknąć na spotkaniach zespołowych lub na lunchu z potencjalnymi klientami, stając się ogólnie niedostępnymi.

Komunikacja

‍‍‍Zaleta: Musisz z góry określić swoje oczekiwania i porozmawiać o ramach czasowych dla całego projektu, a także o poszczególnych celach. Freelancerzy mogą być tutaj bardziej elastyczni i komunikować się z Tobą w bardziej nieformalny sposób za pośrednictwem wiadomości lub mediów społecznościowych.


Wada: Komunikacja z freelancerem może być trudna, zwłaszcza że jego strefa czasowa często może być inna niż twoja.

 

Zaleta: Agencje digital zazwyczaj mają ustalony sposób komunikowania się z klientami. Zazwyczaj każdemu klientowi przypisuje kierownika projektu, który ustala rozmowy tygodniowe lub miesięczne. Mogą nawet mieć dodatkowe osoby, z którymi komunikujesz się w przypadku większych projektów.


Wada: Planowanie dodatkowych kontaktów i raportów może czasami wiązać się z dodatkowymi kosztami. 

Koszty

‍‍‍‍Zaleta: Freelancer nie będzie żądał wynagrodzenia w pełnym wymiarze czasu pracy w firmie i może zaoferować cenę za projekt za godzinę. Freelancerzy pracują w wolnym czasie, wydają się być znacznie bardziej produktywni niż pracownik biurowy. Nie mają też zakłócania pracy przez kolegów ani polityki biurowej.


Wada: Harmonogram płatności może być nieco bardziej napięty niż w przypadku współpracy z agencją.

 

Zaleta: Otrzymasz wysokiej jakości pracę, a agencja digital jest w stanie zaoferować wygodny harmonogram płatności.


Wada: Agencja digital ma ogromne koszty ogólne. Zwykle pracują z wynajętych przestrzeni i zatrudniają grafików, kreatywnych i innych specjalistów, z których wszyscy mają wysoką stawkę. Na przykład wynajęcie niezależnego copywritera za pośrednictwem agencji będzie kosztować więcej niż bezpośrednio.

‍Kilka przydatnych rzeczy do przemyślenia przed podjęciem decyzji

Doświadczenie 
Sprawdź, czy freelancer lub agencja digital ma doświadczenie w Twojej branży lub niszy. Sprawdź marki, z którymi współpracowali i ich wiedzę na temat branży. Jeśli nie mają pojęcia o branży, prawdopodobnie będą mieli trudności z opracowaniem biznesplanu.


Wysoka wydajność
Czy Twój freelancer lub agencja digital może pokazać Ci dane dotyczące wyników? Nie każdy może to zapewnić, ale niektóre agencje mogą przedstawić konkretne historie sukcesu.


Zalecenia
Ważne jest, aby przeczytać rzeczywiste recenzje od prawdziwych klientów, które mogą dać wgląd w pracę z agencją digital lub indywidualnym niezależnym marketerem. 

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację

Zobacz na naszym blogu

5/5 - (3 opinie)