Czym jest Google CSS?
Marketing i reklama wyrobów medycznych to specyficzny obszar, w którym obecnie trwają liczne zmiany legislacyjne. Parlament Europejski i Rada UE wydały rozporządzenie 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, na podstawie którego poszczególne państwa UE w ramach rynków wewnętrznych będą dokonywać implementacji. Nie jest to proces łatwy, bowiem przez lata rynek wyrobów medycznych zdążył już ukształtować swój model funkcjonowania. Nowe prawo swoim zakresem obejmuje wiele produktów, które do tej pory mogły być reklamowane bez ograniczeń. Obecnie, w Polsce, trwają prace nad ustawą, która pozwoli na wdrożenie tych rozporządzeń.
O tym czym jest MDR, na czym polega i jakie zmiany w zakresie reklamy wyrobów medycznych przyniesie, przedstawiamy w poniższym materiale. Zapraszamy do lektury.
MDR (Medical Device Regulation) to nowa regulacja dotycząca produkcji i dystrybucji produktów medycznych, która weszła w życie 26 maja 2021 roku i ma obowiązywać we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Prawo to weszło w życie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG.
Należy zwrócić uwagę, że wskazane wyżej rozporządzenie 2017/745 wyznacza jednak wyłącznie ogólne ramy. Z kolei szczegółowe zasady dotyczące marketingu wyrobów medycznych zostaną sprecyzowane w ustawie o wyrobach medycznych, której dotychczasowe brzmienie ma być w całości zastąpione nową ustawą. Na ten moment trwają prace w polskim Sejmie. Planowane zmiany mają zostać wdrożone w maju 2022 roku.
Na szczególną uwagę zasługuje artykuł 7 rozporządzenia 2017/745, w którym określono zasady reklamy wyrobów medycznych. Wskazano tam między innymi zakaz używania sformułowań, nazw bądź znaków towarowych, symboli i innych znaków, które mogłyby wprowadzać pacjentów w błąd co do przewidzianego działania i zastosowania produktu.
Obowiązkiem tym głównie objęci są producenci, którzy powinni zadbać o właściwe oznakowanie etykiet i opakowań oraz przygotować materiały reklamowe zgodnie z projektowanym prawem. Zgodnie z rozporządzeniem producenci będą również zobowiązani do dopełnienia obowiązku informacyjnego wobec pacjentów, czyli poinformowaniu ich o ewentualnym ryzyku wynikającym z zastosowania leku. To co szczególnie ważne, to fakt, że podawane informacje nie będą mogły być szczątkowe. Każdorazowo będzie obowiązywała wykładnia, że pacjent ma prawo, a producent obowiązek do przekazania mu informacji zgodnych z prawdą, nie wprowadzających w błąd. Zapis ten dotyczy również pośrednio lekarzy, którzy taką rzetelną informację powinni otrzymać od producenta, by móc właściwie i w pełni przekazać ją swoim pacjentom.
Nowe rozporządzenie wprowadza także zmiany w sposobie prezentowania treści w reklamie i wprowadza zasadnicze zmiany co do udziału w nich lekarzy, influencerów i osób, które mogłyby w przekonaniu pacjentów zostać odebrane jako osoby posiadające wiedzę medyczną.
Rozporządzenie wprowadza również obowiązek przechowywania dokumentacji, instytucję nadzoru a także kar finansowych za niewłaściwe realizowanie, zaimplementowanych do polskiego porządku prawnego, przepisów.
Reklamodawcy będą zobowiązani do przechowywania wzorów reklam wyrobów medycznych oraz informacji o miejscach jej rozpowszechniania prze okres 2 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym była rozpowszechniana.
Nadzór nad reklamą wyrobów i możliwość weryfikacji jej treści będzie prowadził Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Prezes Urzędu, po przeprowadzonej kontroli będzie miał możliwość m.in. nakazać usunięcie stwierdzonych naruszeń, a jeśli reklama wyrobu medycznego będzie sprzeczna z obowiązującymi przepisami zobligować do zaniechania publikacji niedozwolonej reklamy. Prezes będzie miał możliwość również nakładania kar administracyjnych.
Za nieprzestrzeganie przepisów dot. prowadzenia reklamy wyrobów medycznych przewidziane zostały wysokie kary pieniężne. Każdorazowo o ich wysokości będzie decydował Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, niemniej istnieją „widełki” w których będzie mógł się poruszać.
Katalog kar:
Formularz kontaktowy