Double Digital

Marketing usług medycznych

Spis treści

Zainteresował Cie marketing usług medycznych? Przy działalności leczniczej placówek medycznych marketing usług zdrowotnych jest kluczowy, aby móc pozyskiwać potencjalnych pacjentów. Istnieje jednak kilka kluczowych haczyków, o których powinieneś pamiętać.

Jest to obszar, w którym nie istnieje pełna dowolność działań marketingowych – istnieje wiele rygorystycznych zasad, których należy przestrzegać, aby móc czerpać pełną korzyść z działań marketingowych.

Jakie to zasady? Jakie kanały komunikacji mogę wykorzystać przy promocji usług medycznych? Czym jest marketing medyczny i marketing placówek medycznych? Czy warto korzystać z usług marketingu usług medycznych? O tym dowiesz się w dzisiejszym wpisie.

Jak pozyskać potencjalnych pacjentów?

Pierwsze podstawowe pytanie, jakie zadaje sobie lekarz zakładający własną placówkę bądź jednoosobową działalność brzmi – jak pozyskać potencjalnych pacjentów? Skąd ludzie mogą się dowiedzieć o mojej działalności?

W dawnych latach, gdy internet jeszcze nie grał pierwszych skrzypiec w przypadku działań marketingowych, to lekarze musieli radzić sobie na różne sposoby – np. standardowe bannery obok gabinetu, informujące ludzi o placówce.

To w połączeniu z marketingiem szeptanym pozwoliło przyciągnąć nowych pacjentów, natomiast we współczesnych czasach, gdzie zdecydowana większość osób szuka jednak informacji online – czy to w wyszukiwarkach internetowych lub mapach, tradycyjne metody stają się niewystarczające.

W jaki więc sposób pozyskać nowych pacjentów? Tu z pomocą przychodzi najpotężniejsze narzędzie XXI wieku – internet. Wiele osób poszukując pomocy lekarzy specjalistów pierwsze co robi, to odpala wyszukiwarkę i szuka pomocy w internecie. I w tym miejscu tworzy się przestrzeń na marketing usług medycznych.

Prowadzone działania marketingowe ciężko nazwać reklamą. Dlaczego? Bo paradoksalnie reklama świadczeń zdrowotnych jest zakazana. W dalszej części artykułu wyjaśnimy, co oznacza dokładnie ten zakaz.

Co oznacza zakaz reklamy usług medycznych?

Co oznacza zakaz reklamy usług medycznych? Dokładnie to co myślisz. Niedozwolone jest stosowanie komunikatów, które w postaci reklamy nakłaniają odbiorcę do skorzystania ze świadczeń zdrowotnych.

Czemu w takim razie w ogóle korzystamy z terminu “marketing usług medycznych”? Z tego względu, iż nie zawsze marketing musi oznaczać reklamę. Istnieje szereg dozwolonych działań marketingowych, które możemy stosować, nie naruszać przy okazji zakazu reklamy.

W praktyce zakaz ten wymusza na nas zmianę sposobu formułowania komunikatów do odbiorców, które muszą stanowić wartość informacyjną dla odbiorcy bez posiadania cech reklamy. Różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami komunikatów jest dość płynna, nie mniej jednak na podstawie przykładów postaramy Ci się przekazać najważniejsze różnice.

Warto również wspomnieć, iż zakaz reklamy wynika bezpośrednio z Ustawy o działalności leczniczej i kategorycznie nie należy go łamać – nie ważne jak bardzo będzie kusić.

Jakie komunikaty są bezpieczne?

Przechodząc już jednak do komunikatów – treść reklamy o brzmieniu “Jan Kowalski – najlepszy lekarz w Warszawie – gwarancja poprawnej diagnozy” jest przykładem komunikatu, którego powinniśmy unikać jak ognia.

Posiada cechy reklamy, które wykraczają znacznie wyłącznie ponad wartość informacyjną. Określenia “najlepszy” oraz “gwarancja poprawnej diagnozy” są terminami, które zachęcają i nakłaniają odbiorcę do skorzystania z pomocy u tego konkretnego lekarza, a dodatkowo obiecują wymierne korzyści, co również jest niedozwolone.

Jak powinien więc brzmieć poprawny komunikat? “Jan Kowalki – internista w Warszawie – specjalista medycyny rodzinnej”. Mało porywający, prawda? Nie mniej jednak przekazuję on wyłącznie wartości informacyjne, które stanowią wartość dodaną dla odbiorcy, natomiast nie zawiera on cech reklamy. Taki rodzaj informacji, możemy bez obaw publikować w Google Ads i nie tylko.

Pamiętaj, że marketing to nie tylko reklama – istnieje jeszcze pozycjonowanie strony www Twojej placówki. Warto również z tego skorzystać.

Marketing medyczny w mediach społecznościowych

Podobna kwestia dotyczy się zasad reklamy w mediach społecznościowych. Nie istnieje tu oddzielny, prawnie uregulowany zestaw reguł, nie mniej jednak miej z tyłu głowy, iż każda platforma jak Google Ads, Facebook etc. posiada własny wewnętrzny regulamin, którego również musimy przestrzegać.

W Google Ads również takowe ograniczenia istnieją, jak np. brak możliwości korzystania z działań remarketingowych w tematyce medycznej (w tym zakresie marketingu medycznego), co mogłoby być opłacalnym uzupełnieniem działań dla np. placówki medycznej. Nie mniej jednak, są to ograniczenia z którymi trzeba sobie radzić.

Czy warto mieć stronę internetową?

W przypadku reklamy usługi medycznej w social mediach, warto korzystać z tego kanału. Marketing medyczny staje się coraz bardziej widoczny w internecie, a samo posiadanie strony internetowej lub profilu w mediach społecznościowych jest korzystnym rozszerzeniem i uzupełnieniem strategii marketingowych dla Twojej placówki medycznej.

Dla gabinetów medycznych lub prywatnych praktyk lekarskich prowadzenie profilu może ma na celu m.in. budowanie wizerunku poprzez skrócenie dystansu pomiędzy lekarzem a pacjentem. Dla potencjalnego pacjenta jest to również okazja, aby zapoznać się m.in. z zakresem realizowanych świadczeń w placówce. Pamiętaj, iż potencjalni pacjenci w pierwszej kolejności szukają pomocy i informacji najczęściej w internecie, więc ułatwmy im to i sprawmy, aby nasza placówka była łatwa do znalezienia.

Prowadzenie takiego profilu ma również duże znaczenie dla lekarzy (również lekarzy specjalistów), którzy nie chcą inwestować np. w płatne reklamy, gdyż takie działanie może być w pełni bezkosztowe. Pamiętaj, że w dalszych etapach w ramach public relations będziesz mógł zatrudnić oddzielną osobę, aby Twój marketing internetowy w social media rósł. Rozpoznawalność marki w oczach pacjentów, również w zakresie placówek medycznych, jest bardzo istotna. Klienci, będący jednocześnie Twoimi pacjentami, pełnią ważną rolę, a wszystkie działania które podejmujesz budują Twoją markę.

W branży medycznej działania marketingowe są ograniczone, ale jak widzisz – nie są niemożliwe. Dla gabinetów medycznych medycznych istnieją realne opcję prowadzenia skutecznych sposobów pozyskiwania klientów. Pozycjonowanie i inne usługi, takie jak prowadzenie profili w social media są jednymi z nich.

Szukasz skutecznej agencji Google Ads & SEO?

Damian Dziergowski

CEO & Founder

Jaka jest sytuacja na rynku usług medycznych?

Pacjent, najczęściej szuka informacji w internecie. Sytuacja na rynku usług medycznych zależy w dużej mierze od lokalizacji. Nie od dziś wiadomo, iż w naszym kraju brakuje lekarzy i lekarzy specjalistów, nie mniej jednak musisz wziąć pod uwagę, iż w pewnych rejonach mamy większe zagęszczenie szpitali, przychodni i innych placówek niż w innych.

Jest to w pełni zrozumiałe – niektóre obszary są gęściej zaludnione niż inne, więc pacjenci będą również stanowili więcej osób. Dużą część atrakcyjności uruchomienia nowej placówki medycznej lub gabinetu determinuje konkurencja na danym obszarze. Im większa konkurencja, tym ciężej będzie prowadzić skuteczny marketing Twojej placówki.

W takiej sytuacji, gdy pacjenci np. wpisują pewne frazy w Google, aby znaleźć odpowiadającego im lekarza, stawki za kliknięcia będą wyższe dla obszarów i rejonów, gdzie dużo podmiotów konkuruję o pacjenta. Dla przychodni, która jest np. jedyną w danym mieście/wsi – konkurowanie o stawkę praktycznie nie istnieje – a więc i stawki i frazy CPC będą niższe.

Dla frazy “dentysta warszawa” stawki będą bardzo wysokie, gdyż jest to rynek pełen pacjentów, a opieka stomatologiczna jest w dużej mierze realizowana w formie wizyt prywatnych. Z czego to wynika? Z preferencji pacjentów? Nie do końca – ot, po prostu NFZ płaci bardzo mało za świadczenia z zakresu stomatologii, a zęby leczyć trzeba.

Jeżeli Twoja przychodnia na taką frazę pojawi się na pierwszej stronie – jest duża szansa pozyskania pacjentów. Dla Twojej placówki, oferującej taki zakres usług, jest to kluczowa kwestia. Na tym polega marketing medyczny. W przypadku działań realizowanych m.in. w Google Ads – Twoja strona internetowa nie musi być dobrze wypozycjonowana, natomiast warto również dbać o ten obszar rozwoju.

Oczywiście – na sukces ma wpływ również wiele innych czynników, np. wysokie pozycje organicznych wyników wyszukiwania. Dzięki wysokiej rozpoznawalności placówki również bardzo skuteczny marketing szeptany pozytywnie napędza napływ nowych pacjentów do placówek i przychodni. Najwyższa jakość świadczonych usług jest to również element, na który pacjenci zwracają szczególną uwagę.

W przypadku szpitali prywatnych, pozyskiwanie zamożnych klientów jest również bardzo ważne, gdyż w przypadku takich osób najważniejszym czynnikiem decyzyjnym jest szybki termin możliwości realizacji wizyty. Marketing medyczny i wszystkie Twoje działania związane z obecnością np. w social media, a także Twoja strona www powinny być budowane mając na względnie przedstawienie odbiorcy podstawowe informacje, takie jak np. zakres usług, a także pozycjonowanie.

Pacjenci, stanowiący Twoich klientów wobec prywatnych szpitali mają duże oczekiwania, a z perspektywy pacjenta i jego relacji z Twoją placówką – jeżeli je spełnisz, to będą do Ciebie wracali.

O czym pamiętać przy promocji usług medycznych?

Przede wszystkim – nie zrażaj się. Reklama i marketing to ciężki obszar, nawet bez ograniczeń związanych z branżą. Pacjent jest klientem jeszcze bardziej wymagającym, a reklama kierowana do niego musi być przygotowana z dużą dozą ostrożności.

Pozycjonowanie strony swojej placówki jest bardzo bezpieczną formą promocji, nie mniej jednak – czasochłonną. Warto uruchomić marketing również w Google Ads lub social media, dzięki któremu możemy pozyskać pacjenta zanim jeszcze recepcjonistka/ta odbierze telefon. Dla pacjentów istnieje wiele ważnych czynników i Twoim zadaniem jest, co akurat dla Twojej placówki sprawdzi się najlepiej.

Usługi i inne działania które oferujesz muszą jednak spełnić potrzeby i zadowolić swoją jakością pacjentów, więc pamiętaj, że sam marketing to nie wszystko. Marketing medyczny dla branży medycznej to obszar pełen wyzwań, nie mniej jednak prawidłowo poprowadzony, pozwoli na pozyskanie znacznej liczby pacjentów. Pamiętaj, że pozycjonowanie strony również jest bezpieczną i skuteczną metodą, aby poprawić swoją widoczność w sieci.

Podsumowanie

Czy warto więc skorzystać z marketingu usług medycznych? Zdecydowanie warto! W świecie marketingu medycznego obowiązują bardzo specyficzne zasady, których znajomość jest konieczna, aby osiągnąć sukces. Marketing medyczny ma to do siebie, że obejmuję bardzo delikatne branżę, w których musimy zwracać szczególną uwagę na pewne kwestię.

Twoimi pacjentami zostaną osoby, które w pewien sposób zdecydują się na skorzystanie z usług Twojej placówki. Budowanie strategii marketingowych, pozycjonowanie strony, skuteczna reklama, aktywne social media – to tylko niektóre działania jakie możesz podjąć, aby pacjent pojawił się pod Twoimi drzwiami.

Dla marketingu medycznego istnieje wiele skutecznych dróg postępowania, więc nie zrażaj się przeszkodami, które mogą wystąpić. Marketing medyczny jest niezbędny, aby skutecznie móc pozyskiwać nowych pacjentów.

Zainteresowany? Skontaktuj się z nami, aby porozmawiać o usługach marketingu medycznego dla Twojej placówki. W ofercie również posiadamy inne usługi, takie jak pozycjonowanie stron www. Posiadamy doświadczenie w prowadzeniu kampanii reklamowych w trudnych branżach – załóż zapytanie i wspólnie zadbajmy o Twoją firmę.

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację

Zobacz na naszym blogu

5/5 - (8 opinie)