Double Digital

Podstawowa konfiguracja Universal Google Analytics

Spis treści

Skąd wiesz, czy Twoja witryna odniosła sukces? Albo ilu użytkowników codziennie odwiedza Twoją witrynę, jak długo tam przebywają, skąd i jak docierają do witryny lub gdzie ją opuszczają? Czego możesz dowiedzieć się na podstawie użytkowników odwiedzających Twoją witrynę?

Jak skonfigurować Google Analytics?

Instalacja Google Analytics jest dość prosta: przede wszystkim musisz zarejestrować konto w Google. Po wpisaniu wszystkich żądanych informacji o stronie otrzymasz krótki kod JavaScript od Google. Ten kod należy dodać do każdej strony serwisu. Najprostszym sposobem jest CMS, taki jak WordPress. Znajdziesz tam pole wprowadzania kodu (zwykle w sekcji opcji motywu), które po wprowadzeniu kodu automatycznie wprowadza go na wszystkie strony. W przypadku, gdy Twoja instalacja WP nie oferuje tej opcji, możesz to zrobić, instalując wtyczkę, taką jak HFCM.

Oczywiście zawsze możesz również ręcznie dodać kod do nagłówka WordPress. Pamiętaj tylko, aby użyć motywu podrzędnego, ponieważ wszelkie aktualizacje motywu mogą później zastąpić fragment kodu Google Analytics. W przypadku stron statycznych ręczna implementacja to jedyny wybór. Zdecydowanie zaleca się „wyszukaj i zamień” w całej witrynie, aby zapewnić pełne śledzenie danych. Google zaleca dodanie kodu tuż nad zamykającym tagiem </head>. Takie działanie daje dużą korzyść polegającą na tym, że w ten sposób inne usługi Google będą działać lepiej w połączeniu z Analytics. Możesz natychmiast sprawdzić, czy kod został zaimplementowany poprawnie, czy nie w raporcie „w czasie rzeczywistym – przegląd” Google Analytic. Jeśli wszystko poszło dobrze, powinieneś zobaczyć wszystkie aktywne sesje. Dalsze szczegóły instalacji i wskazówki można znaleźć na stronie Google Analytic Support.

Jak najlepiej skonfigurować konto Google Analytics?

Definiowanie celów

Aby jak najlepiej wykorzystać dane gromadzone przez Google Analytics, zawsze zaleca się, aby jak najdokładniej określić cele, jakie stawiasz swojej witrynie i jak je definiujesz: Co użytkownicy mają robić na mojej stronie? Zakup produktów, sprzedaż usługi, przesłanie formularza lub po prostu kręcisz się po prostu przejście do konkretnej podstrony Jak wygląda udana interakcja z użytkownikiem w witrynie? Jakie są wytyczne dotyczące realizacji celu?

cele google analytics

Konfiguracja celów

Konfiguracja celów w Google Analytics to naprawdę nic trudnego. Przejdź do sekcji „Administrator” i wybierz opcję „Cele” w kolumnie „Widok”. Kliknij przycisk „+ Nowy cel” i postępuj zgodnie z instrukcjami. W programie dostępne są już szablony dla najpopularniejszych typów celów. Jeśli chcesz ustawić przesyłanie formularzy jako cel, najlepiej jest, aby Analytics liczył każde odwiedziny na stronie z podziękowaniem za przesłanie formularza, która jest ładowana po pomyślnym przesłaniu. Spowoduje to zapisanie każdego użytkownika przesyłającego określony formularz. Jeśli cel ma określoną wartość, np. zakupów w witrynach zakupowych, możesz również przypisać je do swoich celów. W przeciwnym razie zawsze możesz ustawić wartość na 1 lub pozostawić ją pustą.

Konfiguracja lejków

„Ścieżka” to seria stron, które użytkownik musi odwiedzić, zanim zostanie uruchomiona konwersja celu. Nazwa jest metaforą, ponieważ na pierwszej stronie lejka znajdziesz najwięcej wyświetleń, które następnie będą się przerzedzać i zawężać po drodze, ponieważ część użytkowników na pewno opuści witrynę przed osiągnięciem faktycznej realizacji celu. Dzięki śledzeniu lejka możemy zwizualizować, jak skutecznie projektowany jest proces realizacji celu. Wszędzie tam, gdzie występuje znaczna utrata użytkowników, możemy się domyślać, że proces jest słaby i jest miejsce na optymalizacje, czy to nadmiernie złożona, czy źle zaprojektowana i nieprzyjazna dla użytkownika strona. Lejki pozwalają nam zlokalizować i naprawić te elementy. Aby skonfigurować lejek, musisz najpierw utworzyć cel typu „miejsce docelowe”. W sekcji „Szczegóły celu” znajdziesz opcję „lejek”. W tym miejscu należy wymienić wszystkie poszczególne kroki, które użytkownik musi wykonać przed wywołaniem konwersji celu. Aby później przeanalizować i ocenić zebrane dane, przejdź do „Konwersje – Cele – Wizualizacja ścieżek” w widoku raportowania.

Raporty Google Analytics

Raporty to z pewnością najciekawszy aspekt Google Analytics. Znaczenie poszczególnych typów raportów zależy od charakterystyki każdego projektu. „Dashboard” można dostosować do indywidualnych potrzeb, m.in. dodając często używane raporty i usuwając nieistotne.

Przykłady przydatnych raportów Google Analytics 

Konwersje – Cele – Przegląd:

Kompleksowy przegląd wszystkich zdefiniowanych celów. Ten raport będzie wyświetlany tylko wtedy, gdy dostępny jest co najmniej jeden zdefiniowany cel.

Cały ruch – Kanały:

Pokaż, jak i skąd użytkownicy trafili na stronę. Dane są pogrupowane według źródła ruchu (np. bezpłatne wyszukiwanie, płatne wyszukiwanie, wejścia bezpośrednie, strony odsyłające itp.). Ten raport daje dobry wgląd w rozwój różnych źródeł ruchu.

Zachowanie – przegląd:

Tutaj możesz dowiedzieć się, które strony Twojej witryny zyskują popularność i przyciągają największy ruch. Z tego raportu można uzyskać wiele informacji na temat zachowań użytkowników na stronie internetowej, co pozwala wyciągnąć wnioski na temat zainteresowań odbiorców w zakresie przyszłych treści i rozwoju produktów.

Zachowanie – przepływ zachowań:

Pokazuje, na których stronach użytkownicy wchodzą na witrynę i co robią później. Wskazuje również, gdzie większość użytkowników opuszcza witrynę. Po raz kolejny można tu uzyskać wiele wglądu w zachowania użytkowników i preferencje odbiorców, które można wykorzystać, aby uatrakcyjnić stronę internetową i poprawić wrażenia użytkownika.

Wyklucz ruch wewnętrzny z raportów

Wielu administratorów witryn często spędza dużo czasu na przeglądaniu własnych witryn, co bezpośrednio wpływa na gromadzone dane w Google Analytics. Zdarzały się przypadki, w których ruch wewnętrzny nawet przeważał nad zwykłym. Dlatego tak ważne jest, aby raporty były jak najbardziej precyzyjne. W tym celu dobrze jest zablokować śledzenie własnego adresu IP przez Google Analytics. Aby to zrobić, utwórz nowy filtr w sekcji „Filtry” widoku „Administrator”. Wybierz „Wyklucz”, „ruch z adresów IP” i wpisz swój własny adres IP w polu poniżej. Nie zapomnij zapisać!

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację

Zobacz na naszym blogu

5/5 - (3 opinie)