Na czym polega strategia White Label?
Marketing medyczny w branży medycznej może być wyzwaniem dla Twojej placówki medycznej lub innej firmy. Pozyskanie nowych pacjentów to jeden z kilku celów, które możesz chcieć osiągnąć. Jak to zrobić? Jakie narzędzia wykorzystać? Co to w ogóle jest marketing medyczny? O tym dowiesz się z tego artykułu.
Jest to bardzo szerokie pojęcie, obejmujące wszystkie działania marketingowe, jakie można zastosować w branży medycznej. Branża medyczna natomiast, jest to bardzo szeroka dziedzina, w której istnieje wiele różnych rodzajów działalności, która może podlegać promowaniu.
Jako marketing medyczny rozumiemy wszystkie działania dotyczące reklamy wyrobów leczniczych, suplementów diety, usług medycznych, placówek medycznych i wiele wiele innych. Omówimy kilka wybranych zagadnień związanych z ww. elementami, natomiast pamiętaj o tym, iż temat ten jest dużo szerszy.
Każdy z tych elementów rządzi się nieco innymi prawami, natomiast wspólnym mianownikiem jest fakt, iż częściowo mamy związane ręce, tj. nie możemy działać bez przestrzegania szeregu zasad.
W tym artykule omówimy pokrótce każdy z elementów, natomiast zachęcamy do zapoznania się z naszymi dedykowanymi artykułami, poruszającymi poszczególne zagadnienia w bardziej szczegółowej formie. Jeżeli nie znajdziesz w tym artykule odpowiedzi na nurtujące Cie pytania – napisz do nas, a rozwiejemy Twoje wątpliwości i wskażemy odpowiedni kierunek działań dostosowany do Twoich potrzeb. Jeżeli natomiast prowadzisz już samodzielnie działania, np. w Google Ads – również pomożemy z optymalizacją Twoich dotychczas prowadzonych kampanii reklamowych.
Marketing placówek medycznych jest specyficzną częścią marketingu medycznego. Powód? Musimy się zastanowić, co tak na prawdę promujemy. Budynek? Lokalizację? Placówkę samą w sobie? Błąd.
Marketing placówek medycznych skupia się przede wszystkim wokół promocji usług medycznych, a dokładniej świadczeń zdrowotnych udzielanych w danej placówce. Fakt, możemy w komunikatach zawrzeć informację o nazwie placówki, lokalizacji czy godzinach otwarcia, natomiast głównym trzonem komunikatów powinny być zakresy świadczeń zdrowotnych, jakie placówka oferuje.
Dlaczego? W zależności od charakteru placówki medycznej, zysk może pochodzić z kontraktowania umów z NFZ, w tym np. liczby pacjentów zapisanych do lekarza/pielęgniarki POZ. W przypadku praktyki zawodowej prywatnej – pacjent osobiście płaci za poszczególne świadczenia. I tu przychodzimy do puenty – pacjenci będą szukać określonych świadczeń bądź konkretnych specjalizacji lekarskich, aby skorzystać z konsultacji. I to jest potrzeba, na którą trzeba odpowiedzieć.
Warto również zadbać o widoczność strony w social media – marketing w tym kanale posiada również duża moc, a marketing szeptany pomiędzy zadowolonymi klientami może przynieść same pozytywne efekty. W ramach social media można również spełnienie potrzeb klienta w zakresie np. uzyskania informacji marketingowych od placówki medycznej, którą jest zainteresowany. Medyczna strona internetowa w ramach marketingu medycznego również może być bardzo korzystna. W przypadku lekarzy warto również uzupełnić swój profil na ogólnodostępnych stronach internetowych, które zbierają informację o lekarzach w okolicy. Pacjent, szukając informacji o lekarzu, może trafić na taką stronę – prowadząc działalność leczniczą warto dbać o reputację i jakość leczenia – wtedy pacjenci sami będą pozostawiać pozytywne opinię, co tylko napędzi marketing.
Naszą skuteczność potwierdzają klienci
Minimum 5 lat
doświadczenia Eksperta PPC
Minimum 7 lat
doświadczenia Eksperta SEO
Skontaktuj się z nami żeby dowiedzieć się więcej!
Marketing medyczny w zakresie placówek medycznych, powinien przestrzegać przede wszystkim tych samych zasad, co reklama świadczeń zdrowotnych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Usługi medyczne i zakres działań marketingowych, jakie można podjąć, wyjaśnimy w dalszej części artykułu. Reklamy usług oferowanych na stronach internetowych podmiotów medycznych (a także gabinetów lekarskich), a także w wynikach wyszukiwania, media społecznościowe oraz inne elementy warto powierzyć ekspertom w swojej dziedzinie, czyli ekspertom od marketingu medycznego.
Jeżeli zastanawiasz się, czy warto skorzystać z pomocy agencji digital przy reklamowaniu własnej działalności leczniczej – zdecydowanie warto. Nawet jeżeli nie powierzysz działań, warto porozmawiać m.in. o doborze najlepszych kanałów komunikacji dla Twojej działalności.
Marketing medyczny określonych świadczeń zdrowotnych ma na celu pozyskanie potencjalnych pacjentów. Świadczenia promowane są z zakresu węższych dziedzin medycyny, więc warto przeprowadzić szczegółowy research słów kluczowych, jakie potencjalni pacjenci wpisują w wyszukiwarkę w poszukiwaniu pomocy.
Zaczynając jednak od podstaw – marketing usług medycznych objęty jest szerokim zakresem obostrzeń, których musimy przestrzegać, aby nie narazić się na niepotrzebny stres i koszty. Szczegółowe informację dotyczące tych zasad, możesz znaleźć w naszym artykule w tym temacie.
Usługi medyczne to nic innego jak realizowane świadczenia zdrowotne, więc te pojęcia będziemy często stosować zamiennie. Pamiętaj również, że jest to pojęcie bardzo szerokie. W zależności czy jesteś lekarzem, lekarzem dentystą lub prowadzisz działalność dowolnego zawodu medycznego – ten artykuł i zawarte w nim informację są dla Ciebie.
Podsumowując jednak najważniejsze informację, których powinieneś być świadomy: wszystkie zasady, co można a czego nie można, opisane są na poziomie ustawowym. Najważniejszymi regulacjami, które określają zasady są (nie są to wszystkie regulację):
Powyższe elementy dotyczą wszystkich rodzajów świadczeń zdrowotnych, zarówno lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, jak i wszystkich realizowanych przez lekarzy specjalistów, a także realizowanych przez pielęgniarkę i położną. Mówimy tu zarówno o świadczeniach wysokospecjalistych, badaniach diagnostycznych jak i usługach dentystycznych.
Zasady dotyczące reklamy obejmują, tak jak wyżej wspomnieliśmy, wszystkie rodzaje świadczeń opieki zdrowotnej, także niezależnie jaki rodzaj działalności leczniczej prowadzi Twoja placówka medyczna – pamiętaj aby przestrzegać tych zasad. Na naszej stronie internetowej możesz znaleźć również inne artykuły w podobnej tematyce. Warto się z nimi zapoznać, gdyż usługi medyczne i ich reklama są ciekawym wyzwaniem w świecie marketingu, którego warto się podjąć.
Marketing medyczny w zakresie produktów leczniczych to również bardzo rozbudowana i złożona dziedzina działań marketingowych. Prawidłowo poprowadzona może przynieść Twojej firmie znaczne zyski, natomiast należy mimo wszystko trzymać rękę na pulsie – ten obszar rynku jest również objęty szczególnym nadzorem. Przekroczenie zakresu możliwych działań lub niedostosowanie przekazu do obowiązującego prawa może skutkować nałożeniem przykrych i dotkliwych kar, również finansowych.
Podstawą prawną regulującą zakres możliwych działań marketingowych w reklamie leków jest ustawa Prawo farmaceutyczne (Dz.U.2021.1977). Leki objęte są jeszcze większymi obostrzeniami z zakresu marketingu medycznego.
W reklamie produktów leczniczych wyróżniamy wiele zmiennych, które determinują nam jakie działania marketingowe możemy podjąć. Dla przykładu – wyróżniamy m.in. dwie grupy odbiorców takich reklam – lekarzy i specjalistów, którzy mogą przepisywać leki, a także standardowych odbiorców.
Skupimy się na drugiej kategorii reklam – dedykowanych do szerokiego grona odbiorców, a nie tylko specjalistów. Działania skierowane bezpośrednio do lekarzy rządzą się nieco innymi prawami. Skupimy się przede wszystkim na elementach, które w takim rodzaju reklamy są zabronione. W reklamie leków nie można:
Kierować przekazuje reklamowego do dzieci – reklama nie może w żaden sposób wzbudzać podejrzeń, iż jest kierowana do dzieci
Nie może wprowadzać w błąd konsumentów – podstawowe informacje zawarte w reklamie muszą być rzetelne, prawdziwe oraz nie mogą przedstawiać nieprawdziwych faktów, działań czy efektów leków.
Reklama nie może być oparta o obiecywanie jakichkolwiek korzyści – jest to częściowo związane z powyższym punktem, natomiast pamiętaj – nie obiecuj żadnych korzyści.
Reklama nie może prowadzić odbiorcy do postawienia nieprawidłowej autodiagnozy – reklama nie może sugerować odbiorcy na podstawie np. pewnego zestawu objawów określonej choroby, która może prowadzić do postawienia przez niego samodzielnie diagnozy.
Produkty lecznicze nie mogą być promowane przez znane osoby – zakaz ten dotyczy przede wszystkim osób posiadających wykształcenie medyczne oraz pokrewne (pielęgniarki, ratownicy medyczni, farmaceuci, etc.). Dotyczy się to również sugerowania, iż prezentowana osoba posiada takie wykształcenie (np. poprzez akcesoria charakterystyczne dla lekarzy).
Reklama nie może odnosić się do zaleceń publikowanych przez znane osoby (również z wykształceniem medycznym) – dotyczy się to np. opinii czy zaleceń publikowanych przez lekarzy w mediach społecznościowych – reklama nie może się na takie powoływać.
Reklama nie może sugerować, iż wyrób leczniczy jest środkiem spożywczym – specyfika leków odbiega znacząco od środków spożywczych, a także od wyrobów kosmetycznych oraz innych elementów. Należy zadbać o to, aby reklama w jasny sposób komunikowała, iż reklamowany specyfik jest lekiem.
Jakie korzyści daje Ci współpraca z naszymi ekspertami Google Ads?
Zespół i komunikacja
✔ Certyfikowany mistrz Google Ads z min. 5-letnim doświadczeniem na pokładzie
✔ Zawsze pod ręką – mailowo, telefonicznie lub na wideospotkaniu
✔ Holistyczne wsparcie w każdym aspekcie marketingu cyfrowego
✔ Cały zespół specjalistów gotowy, by wspierać Twój sukces
Transparentność i personalizacja
✔ Działania prowadzone na Twoim koncie Google Ads
✔ ✔ Comiesięczne podsumowania skuteczności, plany rozwoju i wnioski od naszego eksperta
✔ ✔ Spersonalizowany raport dostępny 24/7, stale aktualizowany, abyś zawsze był na bieżąco
Przewagi technologiczne
✔ Nieograniczona liczba kampanii, grup reklam oraz słów kluczowych – pełna skalowalność działań reklamowych
✔ Zaawansowana konfiguracja Google Analytics 4 i Google Tag Manager – kompleksowe śledzenie i analiza danych
✔ Implementacja opinii konsumenckich i produktowych – zwiększ wiarygodność i konwersje w Twoim sklepie
✔ Analiza zachowań użytkowników dzięki mapom ciepła i nagraniom sesji – precyzyjny wgląd w interakcje na stronie
Istnieją również dwie ważne zasady, które powinieneś mieć z tyłu głowy. Pierwsza z nich jest to, iż reklama nie może sugerować, iż przyjęcie akurat tego specyfiku jest lepsze/skuteczniejsze niż przyjęcie innych lekarstw. Jednocześnie, musisz pamiętać, iż nie możesz prowadzić narracji, iż nieprzyjmowanie reklamowanego leku niesie za sobą negatywne konsekwencje zdrowotne. Marketingiem medycznym rządzą przede wszystkim ustawy i rozporządzenia, więc zapoznaj się z nimi dokładnie. Z zakresu marketingu medycznego interesują nas również wewnętrzne regulację poszczególnych kanałów mediowych.
Pamiętaj, iż również oprócz rzeczy, których nie można robić w reklamie leków, istnieje również szereg wymagań, które należy spełnić i zakres informacji, które należy przekazać. Kojarzysz zapewne znaną formułkę, która pojawia się w każdej z reklam? Wynika ona m.in. z obowiązku przekazania pewnego zakresu informacji, który w każdej reklamie musi się znaleźć. Pamiętaj, aby zadbać o czytelność informacji handlowych dotyczących produktów leczniczych.
O umieszczeniu jakich elementów w reklamie musisz pamiętać? Oto lista:
nazwę produktu,
właściwości lecznicze,
informacje o działaniach niepożądanych,
informacje o jego racjonalnym stosowaniu,
zalecanie leczenia — dawkowanie wraz ze stężeniem substancji czynnej,
informacje na temat substancji zawierających środki odurzające,
wskazania i przeciwwskazania,
informacje, które zawierają treści odnoszących się do rodzaju substancji (np. czy dany lek zawiera substancje psychotropowe lub np. dane dotyczące jego naturalnego pochodzenia),
postać leku — np. syrop, kapsułki, tabletki, żel itp.,
podmiot odpowiedzialny.
Więcej szczegółowych informacji marketingowych znajdziesz w naszym artykule dedykowanym reklamie produktów lecznicach.
Czy to są wszystkie informację, które wystarczą Ci do rozpoczęcia działań marketingowych w świecie marketingu medycznego? Niestety – jest to tylko wierzchołek góry lodowej. Zasad pisanych i niepisanych w świecie marketingu medycznego jest dużo więcej. Należy pamiętać, iż nie wystarczy przestrzegać wszystkich zasad, natomiast należy również optymalnie wykorzystać możliwe zasoby i kanały reklamowe. Google Ads, Facebook, Instagram? A może jeszcze coś innego? Zakres potencjalnych działań jest nieograniczony.
Marketing medyczny to morze możliwości, po którym ciężko bez doświadczenia się poruszać. Oprócz ww. regulacji dodatkowo musimy pamiętać, iż każdy kanał mediowy ma również swoje wewnętrzne ograniczenia dotyczące reklamowania tematyki okołomedycznej. Pomimo, iż nie łamiemy prawa, to naruszenie wewnętrznych regulaminów może skończyć się ograniczeniem lub całkowitym zablokowaniem możliwości wyświetlania reklam dla danej strony internetowej, co może skończyć się kosztowną próbą naprawy tego.
Czy warto w takim razie skorzystać z pomocy agencji marketingu online? Zdecydowanie tak! Nawet jeżeli nie zdecydujemy się na korzystanie z ich usług, to warto mimo wszystko skonsultować się w sprawach działań marketingowych, jakie mogą zostać podjęte. Część agencji digital (w tym nasza) umożliwia przeprowadzenie krótkich, niezobowiązujących i bezpłatnych konsultacji online celem omówienia i doradzenia zainteresowanym osobom, w jaki sposób mogą rozpocząć (bądź poprawić wyniki) swoją przygodę w świecie marketingu online. Jeżeli jesteś zainteresowany/na – skorzystaj z opcji bezpłatnej konsultacji, a omówimy z Tobą potencjał reklamowy Twojej firmy.
Formularz kontaktowy