Double Digital

Co to jest Google Tag Manager?

Spis treści

Wielu marketerów oraz przedsiębiorców szuka ciekawych rozwiązań, które skuteczniej pomogą im przy śledzeniu ścieżki zakupowej klienta, no i oczywiście konwersji. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z potencjału, jaki drzemie w darmowych narzędziach od firmy Google.

W tym wpisie szczegółowo przyjrzymy się narzędziu, którym jest Google Tag Manager. Omówimy jego funkcje, obsługę oraz to, jak pójść po przysłowiowych “kosztach” i zaoszczędzić tym samym na usługach programisty, choć… Najprawdopodobniej nie zawsze będzie to możliwe.

Menedżer Tagów Google — czym właściwie jest?

Nie ma co ukrywać, ilość programów, jakie oferuje Google, jest naprawdę duża, co niektórych może przyprawiać wręcz o ból głowy. Co równie ważne — każde narzędzie (które jest dla danej osoby interesujący) dodatkowo trzeba dokładnie przestudiować, aby “wycisnąć” z niego pełny potencjał, jaki w sobie posiada.

No, ale wracając, Google Tag Manager to narzędzie, które pomaga zarządzać wszystkimi skryptami (tagami), które umieszczone są na danej stronie WWW. Pomoże on również przy instalowaniu nowych tagów bez — co bardzo ważne — dotykania kodu strony internetowej. Takie rozwiązanie w wielu przypadkach pomoże Ci zaoszczędzić niemałe pieniądze.

System ten (Google Tag Manager) jest dostępny dla wszystkich użytkowników zupełnie za darmo. Jedynym wymaganiem, jakie trzeba spełnić, jest posiadanie konta Google.

Skrypty (tagi), o których mówiliśmy wcześniej to:

  • tag śledzenia konwersji w reklamach Google Ads,

  • piksel Facebooka,

  • Google Analytics 4 (zdarzenia, transakcje oraz odsłony) — czyli całe zestawienie Google Analytics, w którego skład wchodzi Google Analytics 4 oraz Universal Analytics,

  • skrypty pochodzące z narzędzi zewnętrznych, jak np. heatmap (mapy cieplne strony, czyli miejsca, w których użytkownicy zatrzymywali się najczęściej i najdłużej).

Jakie korzyści daje Ci współpraca z naszymi ekspertami Google Ads?

Zespół i komunikacja


✔ Certyfikowany ekspert Google Ads z minimum 5-letnim doświadczeniem

✔ Bieżący kontakt mailowy, telefoniczny lub wideo spotkanie

✔ Wsparcie innych obszarów marketingu digital w Twojej firmie

✔ Wsparcie całego zespołu ekspertów

Transparentność i personalizacja

✔ Działania prowadzone na Twoim koncie Google Ads

✔ Miesięczne podsumowanie skuteczności eksperta Google Ads wraz z planem rozwoju i wnioskami

✔ Spersonalizowany raport dostępny i aktualizowany 24/7

Przewagi technologiczne


✔ Nielimitowane ilości kampanii, grup reklam słów kluczowych

✔ Konfiguracja Google Analytics 4 oraz Google Tag Manager

✔ Konfiguracja opinii konsumenckich - dla sklepów

✔ Konfiguracja opinii o produkcie - dla sklepów

✔ Mapy ciepła i nagrania sesji użytkowników na stronie

Zapytaj o swój indywidualny pakiet obsługi. Dopasujemy zakres współpracy do Twoich potrzeb!

Dlaczego warto korzystać z Google Tag Managera?

Google Tag Manager to narzędzie, które tylko z pozoru może wydawać się trudne w obsłudze. Czytając powyższe informacje, zapewne przeraziłeś się słowem skrypt, bo przecież jest ono używane tylko przez doświadczonych programistów — nic bardziej mylnego!

W Google Tag Managerze możesz kodować samodzielnie, bez posiadania specjalistycznej wiedzy programistycznej w tym zakresie. GTM pozwala na szybkie kodowanie, bez zawracania głowy żadnej z osób z działu IT. Sam zaś nie musisz się zastanawiać, kiedy doczekasz się realizacji zlecenia, ponieważ dasz radę zrobić to samodzielnie.

Co równie ważne — wszystkie kody śledzące w Google Tag Manager znajdują się w jednym miejscu, przez co po prostu panuje porządek, ustawienia kodów są proste w edycji, w sytuacji, gdyby pojawił się jakiś problem.

Główna zaleta Google Tag Manager

Podpunkt ten nie powstał bez przyczyny. W Google Tag Managerze możesz testować różnego rodzaju zmiany, pomysły, a także wersjonowanie, i to z zapewnieniem pełnego bezpieczeństwa.

W jaki sposób to działa?

Otóż wybierając tryb podglądu (z ang. preview mode), sprawdzasz zmiany wyłącznie na swoim komputerze — nie pojawiają się one nigdzie indziej. To samo tyczy się wszystkich tagów — możesz bez żadnego problemu zweryfikować, czy ich działanie jest poprawne.

Co więcej, Google Tag Manager ułatwia śledzenie wszystkich interakcji z Twoją stroną internetową. Dodatkowo, jeżeli popełnisz błąd i zobaczysz go dopiero po publikacji, zawsze możesz (przy pomocy kilku szybkich kliknięć) wrócić do poprzedniej wersji — mamy tu na myśli wersje kontenera, o którym więcej powiemy poniżej.

Reguła

Reguła, jak sama nazwa wskazuje, określa warunki w Google Tag Managerze, które muszą zostać spełnione przez tagi, aby te zostały poprawnie uruchomione.

Dla przykładu: w regule musisz określić ścieżkę strony internetowej, np. jeżeli chcesz przesłać zdarzenie z Google Analytics tylko w przypadku wizyt na stronie podziękowania za dokonanie zakupu (złożenie zamówienia).

W GTM występuje wiele rodzajów reguł, poniżej przedstawimy Ci kilka z nich:

  1. Wyświetlenie strony — ten typ dzieli się na kolejnych kilka podrodzajów:

  • inicjacja zgody — w jej skład wchodzą ustawienia, które mają bezpośrednie powiązanie ze zgodami, co ważne — jeszcze przed zastosowaniem reguł,

  • zdarzenia inicjujące — one również włączane są na samym początku, zaraz po inicjacji zgody,

  • wyświetlenie strony — uruchomienie następuje po tym, jak przeglądarka rozpocznie ładowanie witryny internetowej,

  • itd.

  1. Kliknięcia — są one bezpośrednio powiązane z kliknięciami w linki oraz innymi elementami znajdującymi się na stronie.

Google Tag Manager pozwala zarządzać dwoma obszarami

Tagi na Twojej stronie — mamy tutaj na myśli tagi związane z optymalizacją, jak i te marketingowe, przy których można wykorzystać narzędzia takie, jak Google Analytics, reklamy Google Ads itd.

Wartości (konfiguracyjne) — obszar ten dotyczy stworzonych przez Ciebie (lub Twoją firmę) aplikacji mobilnych. Możesz tutaj m.in. śledzić pozycję reklamy.

Menedżer Tagów Google — struktura konta

Na poziomie konta GTM (jednego) możesz posiadać naprawdę dużo kontenerów. Są też pewne zasady, których warto się trzymać, aby panował względny ład i porządek, mianowicie — jeden kontener powinien odpowiadać jednej stronie (lub podstronie).

Niemniej należy pamiętać, że od pewnych zasad, czy też praw są różne odstępstwa. W tym przypadku zaś wyjątki dotyczą sytuacji, w której przy pomocy Google Analytics chcesz śledzić kilka adresów URL.

Kontener

Przewinęło się już wyżej to określenie, aczkolwiek nie zostało ono dokładnie wytłumaczone. Otóż kontener jest to zbiór skryptów, które zostały wdrożone do Google Tag Managera.

Jeżeli chcesz zamieścić kontenery w serwisie, wpierw musisz wkleić do nich indywidualny kod, który zostanie przypisany do Twojego konta w sekcji head i body. Znajduje się on w kodzie witryny.

Kontenery posiadają również obszary robocze. To właśnie w nich możesz konfigurować tagi pod własne preferencje. To samo tyczy się zmiennych oraz reguł.

Należy tutaj również dodać, że wszystkie kontenery posiadają wersje. Wersje kontenera tworzone są po jego publikacji. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz wrócić do tych poprzednich.

Tag

Tag jest to kawałek kodu JavaScript. Jest on uruchamiany z poziomu Google Tag Managera. Każdy kawałek kodu JavaScript ma swoją funkcję.

Warto tutaj dodać, że GTM oferuje każdemu użytkownikowi tego narzędzia wiele rodzajów tagów, w tym również Niestandardowy kod HTML — w nim możesz umieścić dowolny kod, w tym JavaScript (JS).

Poniżej przedstawimy Ci również kilka rodzajów tagów, z którymi najprawdopodobniej spotkasz się w GTM:

  • tagi mające powiązanie m.in. z — Google Optimize i Google Ads,

  • tagi customowe (niestandardowe) — czyli np. HTML,

  • tagi GA — czyli do wersji UA, jak i te do GA4.

GTM — jak skonfigurować konto?

Z początku Google Tag Manager może wydawać Ci się stosunkowo trudnym narzędziem do okiełznania. Warto tutaj dodać, że są to tylko pozory. Konfigurację swojego konta w GTM jesteś w stanie przeprowadzić w ciągu kilku chwil. Poniżej podamy Ci przebieg tego działania:

  • Wpierw w Tag Google musisz utworzyć konto.

  • Dalej tworzysz nowy Kontener, o którym więcej pisaliśmy powyżej. Po jego utworzeniu, na poziomie kontenera dodajesz wybraną przez siebie domenę.

  • Po konfiguracji otrzymasz fragment kodu. Fragment ten należy wkleić w witrynie w kodzie po tagu <body>.

  • Swoje konto Tag Manager możesz połączyć m.in. z każdym z systemów reklamowych Google Ads i (lub) Google Analytics, w zależności od tego, czy korzystasz z obu tych narzędzi.

  • Następnie, jeżeli chcesz przeprowadzić aktywację kontenera, wpierw musisz dodać regułę uruchamiania (o której również wspominaliśmy nieco wyżej). Regułę dodajesz poprzez kliknięcie pola “dodaj”, które znajduje się w prawym górnym rogu. W tym miejscu wybierasz opcję “wszystkie strony”, a dalej klikasz opcję “zapisz”.

  • Na samym końcu klikasz “opublikuj”. I gotowe!

Umieszczanie kontenera na stronie www — jak to zrobić?

Udało Ci się już utworzyć konto w GTM. Teraz w łatwy sposób możesz podjąć się umieszczenia kontenera na swojej stronie internetowej. Poniżej przedstawimy Ci 3 możliwości, dzięki którym możesz to zrobić.

Możesz skorzystać z wtyczki

Mowa tutaj o darmowej wtyczce GTM Copy Paste do przeglądarki Google Chrome (link tutaj). Jest ona banalna w obsłudze, otóż wystarczy, że:

  1. Na ekranie kontenera dodasz do schowka zmienne, reguły oraz tagi.

  2. Następnie z poziomu kontenera wybierz, gdzie chcesz wkleić ww. dane.

  3. Na końcu wklej wybrane elementy ze schowka.

Na YouTube znajdziesz wiele ciekawych tutoriali odnoszących się do tej wtyczki.

 

Kod JavaScript

W sekcji <head> oraz <body> wklejasz odpowiedni kod JS. To wszystko.

Deweloper

Jeżeli nie wiesz, jak zrobić to samemu, możesz poprosić o wsparcie dewelopera, aby to właśnie on umieścił kod w określonym miejscu. Jeżeli będziesz potrzebować pomocy, odezwij się, pomożemy.

3 opcje wymieniliśmy, co dalej? Teraz możesz zabrać się za pracę związaną z dodawaniem reguł i tagów w obszarze roboczym. Pamiętaj, aby dany tag oraz wszystkie inne zmiany dokładnie sprawdzić, i kilkukrotnie przetestować, przed podjęciem się publikacji zmian.

W szczególności dotyczy to takich elementów, jak tagi typu Niestandardowy kod HTML, gdzie wklejasz skrypty, które nie do końca mogą być dla Ciebie zrozumiałe. W takiej sytuacji zawsze warto poświęcić nieco więcej czasu na zapoznanie się z danym zagadnieniem, aby nie powstały później dodatkowe komplikacje.

Jak zintegrować Google Analytics z Google Tag Manager?

Na samym wstępie warto zaznaczyć, że GTM to osobne narzędzie, a nie dodatek do Google Analytics. Podkreślamy to na samym początku, ponieważ oba te programy są ze sobą najczęściej zespalane przez użytkowników, którzy nie są obeznani w tym temacie.

GTM pomoże Ci skonfigurować dane, które będziesz przesyłać do Analytics.

Podstawowy tag, który jest używany przy konfiguracji z GA to tag odsłony. Wystarczy tutaj, że dodasz zmienną ustawień Google Analytics, gdzie następnie umieścisz specjalnie dobrany numer usługi, który zaczyna się od Universal Analytics.

Co równie ważne — dalej ustawiasz regułę “wszystkie strony — all pages“. Dzięki temu nie będzie się on uruchamiać tylko na danej stronie, a na wszystkich podstronach. Jak wspominaliśmy już wcześniej, następnie publikujesz zmiany (informacje zawarte) w kontenerze i tyle — gotowe.

Dzięki temu, za jego pomocą (GTM) w prosty sposób będziesz zbierać dane o ruchu ze swojej strony, oraz śledzenie konwersji w GA.

Jeżeli na Twojej stronie już wcześniej został zainstalowany tag GA, to musisz go usunąć jak najszybciej, po tym, jak podasz odpowiedni skrypt do Google Tag Manager. Jeżeli tego nie zrobisz, jednym z objawów może być duplikowanie wyświetlanych odsłon w Analytics. Poskutkuje to mylnymi wynikami, a współczynnik odrzuceń nie będzie miarodajny.

Jak zarządzać użytkownikami w GTM, aby uniknąć błędów?

Użytkownikami w GTM możesz zarządzać na poziomie konta, jak i kontenerów.

Wpierw zaczniemy od kontenerów, mianowicie masz do dyspozycji 3 poziomy uprawnień, takie jak:

  • View Only — w tym przypadku użytkownik ma dostęp do wszystkich elementów znajdujących się w kontenerze (tags, reguł itd.).

  • View and Edit — użytkownik możesz dokonywać edycji w kontenerze oraz sprawdzać wprowadzone w nim zmiany. Nie ma jednak dostępu do publikacji zmiany, ani możliwości usuwania.

  • View, Edit, Delete & Publish — tutaj użytkownik ma pełną swobodę działań. Ma możliwość edycji, usuwania, wprowadzania poprawek bezpośrednio z poziomu witryny.

Jak wygląda sytuacja na poziomie konta? Już tłumaczymy, tutaj dostępne są 2 opcje:

  • View Only — w tym przypadku użytkownik nie będzie mieć dostępu do kontenerów, dopóki nie zostaną mu przyznane odpowiednie prawa, aczkolwiek będzie mógł wejść na konto.

  • View, Edit and Manage — w tej sytuacji użytkownik zobaczy wszystkie kontenery znajdujące się na koncie oraz ustawienia z nimi związane. Niemniej, jeżeli nie zostanie mu udzielony do nich dostęp, nie będzie miał on możliwości ich edycji, publikacji itd. Prawa te możesz nadać użytkownikowi poprzez opcje wymienione wyżej.

Jak wyglądają poszczególne kroki przed rozpoczęciem współpracy przy realizacji kampanii Google Ads?

1 KROK → Konsultacja
1 KROK → Konsultacja

Rozpoczynamy naszą współpracę od otwartej rozmowy. Może to odbyć się telefonicznie, drogą mailową lub poprzez wideokonferencję. Podczas tego spotkania dokładnie omawiamy zakres zlecenia. Ustalamy kluczowe szczegóły, począwszy od identyfikacji grupy docelowej, aż po określenie przewagi konkurencyjnych. Ten etap przygotowuje nas do kolejnego kroku.

2 KROK → Propozycja
2 KROK → Propozycja

Następnie przygotowujemy propozycję działań, które według nas są najbardziej odpowiednie. Niekoniecznie muszą one być zgodne z tym, o co pytacie! Nasze działania zawsze opierają się na zrozumieniu interesów klienta, dlatego nasze propozycje są rekomendacjami, a nie tylko pasywnym wykonaniem zleceń.

3 KROK → Strategia
3 KROK → Strategia

W Double Digital stawiamy na transparentność. Nasz klient zawsze musi być świadomy tego, co robimy dla jego marki. Dlatego na początku naszej współpracy przygotowujemy szczegółową strategię. Określamy konkretne działania oraz terminy realizacji. Rozpoczynamy współpracę, będąc w stałym kontakcie, aby dostosowywać się do potrzeb Twojego biznesu i specyfiki branży.

double digital damian dziergowski

Damian Dziergowski

CEO & Founder

Co można robić w Google Tag Managerze?

Jak już wiesz, Google Tag Manager jest to narzędzie wpierające analitykę, w tym zbieranie, weryfikowanie, analizowanie oraz przetwarzanie danych o użytkownikach, którzy mieli styczność z Twoją witryną internetową.

Na tym jednak korzyści Google Tag Managera się nie kończą. Poniżej omówimy kolejne, bardzo ważne elementy, o których musisz wiedzieć i które z pewnością Ci się przydadzą.

Google Tag Manager gwarantuje otagowanie na każdej podstronie

GTM bardzo ułatwia tagowanie podstron w witrynie internetowej. Ważne jest jednak, aby poprosić programistę o to, aby dokładnie, a zarazem poprawnie wdrożył kod kontenera na wszystkich podstronach. Rozwiązanie to pozwoli na to, że wszystkie tagi wywołają się dokładnie w tym miejscu, gdzie umieszczony został skrypt kontenera. Dzięki temu nie musimy czekać na kompleksową weryfikację, ponieważ znacząco ograniczmy ilość miejsca, które trzeba dokładnie sprawdzić.

Przyspieszenie strony internetowej

Warto na samym początku nadmienić, że skrypty w większej ilości sprawiają, że witryna ładuje się coraz wolniej. Jak zapewne większość wie, szybkie ładowanie strony odgrywa kluczową rolę w procesie pozycjonowania platformy w wynikach wyszukiwania Google.

GTM to narzędzie, które pomoże Ci znacząco przyspieszyć działanie Twojej strony. Poniżej przedstawimy Ci 2 rozwiązania, które wesprą Cię przy zwiększaniu prędkości ładowania Twojej witryny:

  1. Google Tag Manager ładuje tagi w sposób asynchroniczny. Co do dokładnie oznacza? Otóż tagi szybciej ładujące nie muszą dostosowywać się do tych, które działają wolniej, przez co strona działa szybciej.

  2. Za jego pomocą (GTM) możesz w prosty sposób kontrolować wszystkie z tagów.

Kontenery w GTM

Konto w Google Tag Manager jest bardzo podobne do panelu, który możemy znaleźć w GA. Dzięki temu szybko możesz przejść do innych dostępnych kont. Tutaj należy dodać, że wokół jednego konta może istnieć nawet kilka różnych rodzajów kontenerów, takich jak:

  • kontenery dla aplikacji iOS,

  • kontenery server side,

  • kontenery dla aplikacji Android,

  • kontenery dla stron WWW,

  • itd.

Jak pobierać dane ze strony?

Przy pomocy Tag Managera, a dokładniej za pomocą wbudowanych zmiennych w nim zawartych, masz możliwość wyodrębnienia danych ze strony. Drugim pomysłem na wyodrębnienie danych z witryny może być np. wykorzystanie JS (JavaScript) oraz jQuery przy Niestandardowym tagu HTML.

Foldery w Menedżerze Tagów — dlaczego są tak ważne?

Skrypty, reguły, zmienne w coraz większej ilości sprawiają, że śledzenie wszystkich tych elementów staje się po prostu coraz trudniejsze. Z tego też względu zalecamy, aby uporządkować je wszystkie w poszczególnych folderach. Dzięki temu nie musimy czekać długo, aby znaleźć to, co będzie nam potrzebne w danej chwili.

Zmienne w GTM

Google Tag Manager posiada również zmienne, które specjalnie postanowiliśmy opisać dopiero tutaj, a nie przy kontenerach, tagach i regułach.

Działanie zmiennych w Menedżerze tagów jest podobne do tego, które wykorzystuje się podczas programowania. Przekazują one wartości dynamiczne, a czasem również i stałe. Dodatkowo są one w tym programie przechowywane.

Co więcej, w Google Tag Manager dostępne są również zmienne automatyczne, takie jak:

  • Click URL,

  • Page Path,

  • Click element (zmienna typu warstwa danych),

  • Click Text.

Będą one przydatne w momencie, gdy będziesz budować na swojej witrynie śledzenie interakcji lub nowe reguły.

Jak pobierać dane przy użyciu zmiennych w GTM?

W tym przypadku należy skonfigurować zmienną w odpowiedni sposób dla poniższych elementów:

  • price_currency,

  • product_name,

  • price_value,

  • product_img,

  • avg_rating,

  • itd.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że w prosty, a zarazem przejrzysty sposób wyjaśniliśmy Ci, na jakiej zasadzie działa Google Tag Manager. Pamiętaj, że z pozoru narzędzie to będzie wydawać się trudne w obsłudze, aczkolwiek, z czasem wszystko powinno przebiegać znacznie prościej.

Jeżeli prowadzisz własną działalność i nie masz sztabu marketerów do dyspozycji — serdecznie zapraszamy do współpracy. Na co dzień używamy tego narzędzia i dokładnie wiemy, jak działa i jak z niego odpowiednio korzystać, aby przełożyć statystyki na faktyczne wyniki.

Dodatkowo z chęcią pomożemy Ci przy promocji Twojego biznesu poprzez reklamy Google Ads, Facebook Ads i inne, które będziesz chciał wykorzystać w swojej firmie. Wspólnie opracujemy odpowiednią strategię do modelu Twojej działalności.

Skontaktujesz się z nami również za pomocą formularza kontaktowego.

Zapraszamy do współpracy.

Zespół Double Digital

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację
5/5 - (4 opinie)