Double Digital

Influencer marketing - Co to jest?

Jak wiecie świat influencer marketingu rozwija się dość dynamicznie od niedawna. Kilka lat temu świat influencerów wyglądał zupełnie inaczej. Głównie zaliczali się do nich celebryci i osoby prowadzące blogi z dużym zasięgiem. Dzisiaj widać, że jesteśmy świadkami wzrostu popularności influencerów w social media i dużego nasycenia rynku. Kluczowe dla marek stają się nie tylko influencerzy z milionowymi zasięgami.

Czy influencer marketing będzie skuteczny dla Twojej firmy? Odpowiedź brzmi, TAK! Wszystko zależy od tego na jakim etapie lejka sprzedażowego chcesz wykorzystać możliwości współpracy z influencerami.

Strategie w marketingu stają się coraz bardziej rozbudowane natomiast mamy na to rozwiązanie! Poniżej przedstawiamy przewodnik, który pomoże Ci wejść w ten świat w przystępny sposób.

Poznaj nasze rozwiązania aby dowiedzieć się, czy influencer marketing jest dla Ciebie.

Czym jest influencer marketing w mediach społecznościowych?

Iinfluencer marketing jest rodzajem marketingu w SoMe, który wykorzystuje wypowiedzi i wzmianki o produktach od osób, zwanym mianem influencerów – którzy mają oddanych fanów w mediach i są postrzegane jako eksperci w swojej niszy. Influencer marketing działa dzięki wysokiemu poziomowi zaufania, które influencerzy zdobyli dzięki swoim fanom, a rekomendacje od nich służą jako forma dowodu społecznego dla potencjalnych klientów Twojej marki.

Jak dzisiaj wygląda influencer marketing w social mediach?

Jesteśmy pod wpływem tego, co widzimy, i nie inaczej jest z estetyką. Jasne zdjęcia są teraz bardziej pożądane, podobnie jak starannie wyeksponowane potrawy na ciekawym tle.

Widać, że pokolenie “Z” znacząco różni się od milenialsów, którzy chcąc tworzyć przyciągające uwagę zdjęcia wykorzystywali często profesjonalny sprzęt w postaci lustrzanek. Dzisiaj widzimy, że pokolenie “Z” korzysta ze smartfonów nie skupiając się tak bardzo na wysokiej jakości, a pokazaniu zupełnie zwyczajnego kadru.

Aby stać się influencerem modowym wśród tej młodszej grupy demograficznej, nie musisz już polegać wyłącznie na perfekcyjnie wykonanych zdjęciach. Zamiast tego, swobodne pozy i ograniczona edycja są teraz znacznie bardziej interesujące.

Jak funkcjonował influencer marketing w social mediach?

Prawie dekadę temu znacznie łatwiej było zostać influencerem na Instagramie. Jeżeli Twój wygląd był wystarczająco charakterystyczny i zdjęcia przykuwały wzrok, to Twoje szanse na bycie influencerem były bardzo duże. Po nawiązaniu współpracy z markami, niektórzy przekształcili influencer marketing w social mediach w pełnoetatową karierę. To był dopiero początek tworzącego się świata influencerów.

Poprawimy skuteczność Twoich kampanii w 30 dni

Zainwestuj w sukces Twojej firmy, wybierając współpracę z najwyższej klasy ekspertami w Polsce. Tylko u nas masz gwarancję, że Twoje projekty PPC i SEO będą prowadzone przez specjalistów z co najmniej 5-letnim doświadczeniem w kampaniach reklamowych oraz minimum 7-letnim bagażem wiedzy w pozycjonowaniu stron.
Przekonaj się, jak profesjonalizm przełoży się na Twoje wyniki!
strony internetowe

Wartość influencer marketingu

Chociaż influencer marketing na Instagramie jest dobrze znaną strategią, istnieje wiele innych sieci, które rozwijają się pod kątem influencerów. m.in. Snapchat, YouTube i TikTok, mają swój własny zestaw influencerów o różnej demografii. Media społecznościowe są zróżnicowane i na każdym z nich znajdziesz nieco inną grupę odbiorców. Instagram, Facebook – content promowany w ramach współpracy oraz inne działania marketingowe mogą zachęcić grupę docelową i przynieść Ci realne korzyści.

Konsumenci mają duże zaufanie do osób medialnych, więc produkty reklamowane za pośrednictwem influence uzyskują wiarygodne w oczach konsumentów recenzję. Jednocześnie za pomocą blogów, blogerzy mogą dzielić się recenzjami produktów, co dzięki ich marce osobistej przynosi korzyści oraz ułatwia decyzje zakupowe.

Zwrot z inwestycji generowany z kampanii realizowanych w tym rodzaju marketingu statystycznie jest znacznie wyższy od innych popularnych kanałów komunikacji. Widać również, że coraz więcej marek wykorzystuje możliwości do zwiększenia ROI właśnie dzięki influencer marketing.

Już wiesz w jakim punkcie branży się znajdujemy. Sprawdźmy, jak stworzyć strategię influencer marketingu!

Jak stworzyć strategię influencer marketingu?

Jak każda strategia marketingowa, współpraca z influencerami wymaga przemyślanego ukierunkowania i planowania. Bez dokładnej analizy Twoich odbiorców i opracowania lejka sprzedażowego nie wykorzystasz marketingu w skuteczny sposób.

1. Jak znaleźć influencerów i ile im zapłacić?

Podobnie jak w przypadku każdej strategii, pierwszym krokiem są badania. Wybierz platformę, na której chcesz się skupić w pierwszej kolejności. Zawsze możesz później rozszerzyć działania na inne platformy. Jeśli dopiero zaczynasz wybierz jeden najskuteczniejszy kanał. Idealnie byłoby, gdyby Twoja marka była już obecna na platformie.

Branża, w której działasz, również ma znaczenie, gdy planujesz wdrożyć strategię marketingu przy pomocy influencerów. Marki kosmetyczne i modowe zdecydowanie znajdą swoich odbiorców korzystając z reklam na Instagramie i YouTube. Branża gier wideo dominuje na Twitchu. Warto więc zacząć od określenia grupy docelowej odbiorców, co wpływa na decyzje zakupowe klientów oraz rozpocząć poszukiwania danego influencera.

W fazie poszukiwań sprawdź, jakiego rodzaju influencerami jesteś zainteresowany. Czy szukasz celebrytów o ogromnej popularności? Czy też mikroinfluencerów z mniej niż 1000 followersów? Warto określić przy tym budżet, ponieważ często lepiej wybrać jednego influencera z bardzo dużą liczbą followersów niż 10 małych, którzy zaangażowanie swoich odbiorców mają na niższym poziomie. Oczywiście nie należy generalizować, że tak będzie zawsze. Po prostu przeanalizuj wybranych influencerów i ich zasięgi pod kątem swoich celów i budżetu.

Wynagrodzenie również jest bardzo zróżnicowane, więc pamiętaj, by zapoznać się z typowymi stawkami influencerów. Mikro influencerzy często będą skłonni promować Twój produkt w barterze, tzn reklama za konkretny produkt. Warto jednak zwrócić uwagę, że niektórzy mikroinfluencerzy pracują niezależnie, podczas gdy inni mogą być reprezentowani przez agencję, co będzie raczej już operało się na wynagrodzeniu Większe konta i bardziej rozpoznawalni influencerzy wymagają już wynagrodzenia. Treści influencera, które publikuje w ramach promocji produktów, mogą mieć również wpływ na koszt. Taka forma marketingu cechuję się zróznicowanymi kosztami.

Należy zastanowić się nad oczekiwanym ROI kampanii marketingowej z udziałem influencerów: Jakie wskaźniki będą dla ciebie istotne przy ocenie publikowanych treści? Dostępnych jest wiele narzędzi za pomocą których możesz sprawdzić rodzaj grupy docelowej, przeważających odbiorców, czy też porównać kilku influecerów ze sobą. Celem kampanii może być zasięg, ilość przejść na stronę lub ile razy sprzeda dany produkt – to określisz jako KPI kampanii.

Mamy nadzieję, że nasze sugestie pomogą znaleźć Ci odpowiedniego influencera w danej dziedzinie. Pamiętaj, że pomoc samego influencera może również wpłynąć na uwiarygodnienie marki, zapewnić precyzyjne dotarcie w danym obszarze. Główną rolę gra treść udostępniana do przez influencera do odbiorcy, a swoją opinią może pozytywnie wpłynąć na postrzeganie marki przez internautów.

2. Ustal budżet i strategię

Następnym krokiem jest określenie budżetu. Pamiętaj, aby uwzględnić w nim również czas na planowanie, realizację i weryfikację współpracy z influencerami. Często influencerzy mają bardzo ograniczoną widzę na temat analityki czy ustawień do zarządzania swoim kontem, co powoduje znaczne wydłużenie w procesie przygotowania. Warto uwzględnić dodatkowy czas, który musisz przeznaczyć na ustalenie szczegółów.

W przeciwieństwie do bardziej zautomatyzowanej strategii reklamowej, influencerzy są ludźmi i często balansują między wieloma partnerstwami, więc niektórzy z nich mogą nie wywiązywać się ze swoich zobowiązań do terminowego publikowania postów lub popełniać błędy w wymaganych przez Ciebie tagach lub wezwaniach do działania. Musisz mieć czas, aby być bardziej zaangażowanym w te relacje, a także udoskonalać swoje podejście dzięki doświadczeniu w zakresie tego, co działa, a co nie w Twojej branży oraz dotrze do odbiorców z grupy docelowej.

Dla marek, które potrzebują szerszej grupy influencerów, dobrym rozwiązaniem jest wynajęcie agencji , która zajmie się badaniami i koordynacją działań za Ciebie.

3. Określ cele i komunikację

Dwa najczęstsze powody, dla których warto zainteresować się influencer marketingiem, to zwiększenie świadomości marki i wzrost sprzedaży. Jednak zamiast stawiać sobie te dwa szerokie cele, skuteczniej będzie rozpocząć strategię od określenia potrzeb marki. Być może chcesz zwiększyć bazę klientów w młodszej grupie demograficznejlun np. chcesz dotrzeć do całkowicie nowej grupy użytkowników za pomocą nowego produktu.

Influencerzy mają możliwość dotarcia do bardzo konkretnych odbiorców. Influencerzy pomogą Ci zapewnić, że bardzo ściśle określona grupa odbiorców, która prawdopodobnie będzie zainteresowana Twoim produktem, przeczyta i zaangażuje się w Twoje treści.

Treści publikowane przez influencerów, które charakteryzują się konwersacyjnym tonem i osobistą narracją, pomagają odróżnić te posty od tych, które są nastawione na sprzedaż tego samego produktu na własnym kanale.

Twój przekaz jest tak samo ważny jak cel. Nie chcesz ograniczać kreatywności i wyjątkowości influencera, ale nie chcesz też, by publikował on posty o czymś niezwiązanym z Twoją kampanią. Określ, jak chcesz zorganizować swoją kampanię influencer marketingową i dostosuj komunikację z influencerami pod Twoje cele.

4. Kontakt z influencerami: Jak skontaktować się z influencerami?

Możesz skontaktować się bezpośrednio przez wybraną platformę z influencerem. Często zdarza się, że kontakt bezpośredni lub do menedżera znajdziesz w bio. Istnieje również wiele platform za pomocną, których nie tylko możesz nawiązać współpracę z influencerami, ale również określić dokładnie, którzy z nich mają najbardziej dopasowaną grupę odbiorców do Twojej. Jedną z takich platform jest IndaHash.

Podczas researchu należy pamiętać o następujących kwestiach:

Czy influencer publikuje już posty o rzeczach podobnych do Twojej usługi? Na przykład, jeśli masz sklep z asortymentem do jogi, powinieneś szukać influencerów, którzy regularnie publikują posty na temat sportu, równowagi, czy też same uprawiają ten sport.

Czy wybrani influencerzy są autentyczni? Przescrolluj kanały Social Media. Zweryfikuj posty, opisy i komentarze. Oceń stosunek zaangażowania do liczby followersów.

Czy wybrani influencerzy współpracowali wcześniej z podobnymi markami? W zależności od tego, jakiego typu influencera szukasz, doświadczony influencer będzie mógł pokazać Ci portfolio jego wcześniejszych współprac. Pamiętaj, że im więcej inwestujesz w influencera, tym bardziej chcesz go zweryfikować.

Następnie określ, w jaki sposób będziesz do nich docierać. W przypadku mikroinfluencerów możesz skontaktować się z nimi bezpośrednio, wysyłając prywatną wiadomość na tej samej platformie. W przypadku osób o bardziej ugruntowanej pozycji, kliknij na ich profil – w swoim bio mogą zamieścić dane kontaktowe do zapytań biznesowych. Mogą też podawać linki do stron internetowych, na których można znaleźć informacje o współpracy z markami.

5. Weryfikuj i udoskonalaj swoją strategię

Nawet jeśli Twoja kampania influencer marketingowa trwa, powinieneś mieć z góry ustalone daty, w których będziesz mierzył jej postępy. Pamiętaj nie wszystkie kampanie kończą się sukcesem, ale miejmy nadzieję, że z każdą kolejną będziesz się uczyć, wyciągać wnioski i w konsekwencji realizować swoje cele ponad założony plan.

Jak śledzić kampanie influencer marketingu?

Istnieje kilka sposobów mierzenia skuteczności kampanii. Możesz utworzyć specjalny hashtag, na przykład #doubledigital, aby śledzić, co robią Twoi influencerzy. Możesz skorzystać z narzędzi, które śledzą użycie wybranych hashtagów.

Podsumowanie

Widać jak w krótkim czasie świat marketingu zmienia się. Za pięć lat może drastycznie różnić się od dnia dzisiejszego. Ten przewodnik pomoże Ci rozpocząć budowanie strategii, ale jak w przypadku każdej strategii marketingowej, ważne jest, aby być gotowym na zmiany.

Mimo że współpraca z influencerami ma pewne specyficzne aspekty, tworzenie kampanii wygląda tak samo, jak w przypadku większości kampanii marketingowych: należy przeprowadzić research, ustalić budżet, określić cele, znaleźć influencerów, a następnie dokonać przeglądu i zmian.

Kiedy już przeprowadzisz swoją pierwszą kampanię, możesz zacząć tworzyć dodatkowe rodzaje kampanii influencer marketingowych. Jeśli chcesz skorzystać z pomocy agencji, to skontaktuj się z nami – porozmawiamy o możliwościach dla Twojego biznesu!

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację

Zobacz na naszym blogu

5/5 - (25 opinie)