Double Digital

Marketing Farmaceutyczny - Jak działa w kanałach digital?

Spis treści

Marketing farmaceutyczny jest dość specyficznym rodzajem promocji ze względu na rodzaj reklamowanych produktów. Marketing produktów farmaceutycznych jest obwarowany wieloma regulacjami prawnymi, o których należy wiedzieć, przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań reklamowych.

W tym artykule opisujemy ogólne zasady, na których opiera się marketing farmaceutyczny. Naszym celem jest uświadomienie Ci najbardziej istotnych faktów na temat tego rodzaju marketingu. W niektórych podpunktach poruszamy kwestie dotyczące poszczególnych obostrzeń, w zależności od tego do kogo ma być kierowana reklama i w jaki sposób. Przy każdym z nich znajdziesz link odsyłający do stron rządowych lub ościennych przedstawiających informacje w bardziej szczegółowy sposób.

Sprzedaż produktów farmaceutycznych — jak to wygląda w liczbach?

W samym roku 2020 sprzedaż leków bez recepty i suplementów diety osiągnęła zysk w wysokości ponad 14 miliardów złotych. Branża farmaceutyczna rozwija się w zatrważającym tempie, nawet patrząc pod względem wydatków przeznaczonych na działania reklamowe. W tym czasie dzięki odpowiedniej sprzedaży i strategii marketing farmaceutyczny osiągnął 2 miejsce w rankingu pod względem handlu w Polsce. Warto podkreślić, że duża konkurencja daje się we znaki, z tego też względu przebicie się może być stosunkowo trudne, ale nie niemożliwe.

Marketing farmaceutyczny wymaga doświadczenia, odpowiednio zoptymalizowanych reklam do grup docelowych i wyróżnienia na tle konkurencji. Oczywiście w skład odpowiednio prosperującego marketingu musi wejść również uczciwe podejście. Warto podczas promocji leków posiadać bloga, na którym będą zamieszczane artykuły eksperckie.

W przypadku zakresu marketingu farmaceutycznego reklamy kierowane są do

  • klientów — osób uprawnionych do wystawiania recept (np. do lekarzy) oraz do osób, które prowadzą handel takimi produktami (np. do hurtowni farmaceutycznych),

  • publicznej wiadomości.

Jak działa marketing farmaceutyczny?

Mówiąc o rynku farmaceutycznym mamy na myśli marketing internetowy, który jest szczególnie delikatny po względem licznych uregulowań prawnych. Do zakresu marketingu farmaceutycznego wchodzą podmioty, które prowadzą obrót medykamentami takimi jak:

  • leki OTC (czyli lekami bez recepty),

  • leki RX (lekarstwa dostępne wyłącznie na receptę),

  • suplementy diety,

  • oraz inne wyroby medyczne.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, marketing farmaceutyczny wymaga odpowiedniego zaznajomienia się ze wszystkimi regulacjami prawnymi, które opisuje Prawo Farmaceutyczne. Jest to specyficzna gałąź marketingu, jednakże wejście w owy rynek nie jest niemożliwe. Wymaga jednak opracowania odpowiedniej strategii i dobrej optymalizacji strony pod grupy odbiorców.

Nasza agencja zajmuje się promocją produktów leczniczych, z tego też względu z chęcią pomożemy Ci w ich reklamie. Pamiętaj, że bez skutecznego marketingu efekty w tym rodzaju marketingu, jak i w każdym innym mogą być znikome lub żadne. Dlatego warto, abyś zastanowił się przed rozpoczęciem reklamy nad współpracą, ponieważ marketing medykamentów wymaga specjalistycznej wiedzy do tego, by działania przyniosły oczekiwane rezultaty.

Marketing produktów farmaceutycznych — ograniczenia

Przed wprowadzaniem produktów farmaceutycznych do obiegu musisz odpowiednio doinformować się o tym, jakie zostały nałożone restrykcje na tego rodzaju działania marketingowe. W tym podpunkcie opiszemy kilka z nich, by lepiej zobrazować Ci, na czym to polega.

Uwzględnione poniżej ograniczenia zostały opisane w art. 53 ustawy Prawo Farmaceutyczne i mówią o tym, że:

  • reklama związana z produktem leczniczym nie może wprowadzać w błąd klienta. Ponadto powinna być ona opisana w sposób obiektywny i posiadać informacje o jego racjonalnym zastosowaniu,

  • działania reklamowe produktów farmaceutycznych nie mogą w żaden sposób polegać na oferowaniu i (lub) obiecywaniu jakichkolwiek korzyści za zakup danego produktu,

  • reklama nie może być skierowana do dzieci.

W artykule skupiamy się na przedstawieniu ogólnych ograniczeń i zasad, na jakich ma działać marketing produktów farmaceutycznych. Informacje zostały zaczerpnięte z Ustawy, z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne (Dz. U. 2001 Nr 126 poz.1381 z późn. zm.).

Reklama kierowana do pacjentów

W przypadku firm farmaceutycznych reklamy farmaceutyków możemy znaleźć w internecie, telewizji, radiu itd.

Niemniej jednak targetowanie działań reklamy lekarstw do pacjentów posiada również wiele ograniczeń, takich jak:

  • reklama leków nie może być kierowana w żaden sposób do dzieci,

  • w reklamie nie można wykorzystywać wizerunku (w tym również zaleceń) osób znanych, specjalistów, lekarzy, farmaceutów, w tym także aktorów, którzy mogliby odgrywać rolę, któregoś z zawodów związanych z branżą farmaceutyczną,

  • marketing wyrobami medycznymi nie może sugerować, że dzięki stosowanym lekom można uniknąć wizyty u lekarza,

  • oferta reklam medykamentów nie może sugerować i tym samym gwarantować, że dany lek zapewni właściwe efekty.

Marketing farmaceutyczny skierowany do osób z możliwością wystawienia recepty

W firmach farmaceutycznych istnieje możliwość promocji medykamentów skierowanej do osób posiadających odpowiednie uprawnienia do wystawiania recept. W ten sposób mogą one zachęcić lekarzy do stosowania swoich farmaceutyków, jak również informować ich o nowych sposobach leczenia danych chorób.

Jak i w poprzednich wzmiankach, tak i w tej występuje szereg obostrzeń, które muszą być przestrzegane, by reklama mogła działać w odpowiedni sposób:

  • reklama nie może w żaden sposób opierać się na jakichkolwiek korzyściach materialnych, takich jak: prezenty, nagrody, wycieczki itd.,

  • reklama produktu powinna zawierać niezbędne dokumenty, dzięki którym lekarz będzie mógł stwierdzić wartość terapeutyczną danego leku,

  • reklama medykamentów może odbyć się wyłącznie poza godzinami codziennej pracy lekarzy, po uzyskaniu zgody od kierownika takowej placówki.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne w art. 54 Dz.U.2021.1977. 

Jakie korzyści daje Ci współpraca z naszymi ekspertami Google Ads?

Zespół i komunikacja


✔ Certyfikowany mistrz Google Ads z min. 5-letnim doświadczeniem na pokładzie

✔ Zawsze pod ręką – mailowo, telefonicznie lub na wideospotkaniu

✔ Holistyczne wsparcie w każdym aspekcie marketingu cyfrowego

✔ Cały zespół specjalistów gotowy, by wspierać Twój sukces

Transparentność i personalizacja

✔ Działania prowadzone na Twoim koncie Google Ads

✔ ✔ Comiesięczne podsumowania skuteczności, plany rozwoju i wnioski od naszego eksperta

✔ ✔ Spersonalizowany raport dostępny 24/7, stale aktualizowany, abyś zawsze był na bieżąco

Przewagi technologiczne


✔ Nieograniczona liczba kampanii, grup reklam oraz słów kluczowych – pełna skalowalność działań reklamowych

✔ Zaawansowana konfiguracja Google Analytics 4 i Google Tag Manager – kompleksowe śledzenie i analiza danych

✔ Implementacja opinii konsumenckich i produktowych – zwiększ wiarygodność i konwersje w Twoim sklepie

✔ Analiza zachowań użytkowników dzięki mapom ciepła i nagraniom sesji – precyzyjny wgląd w interakcje na stronie

Zapytaj o swój indywidualny pakiet obsługi. Dopasujemy zakres współpracy do Twoich potrzeb!

Czy branża farmaceutyczna może reklamować leki każdego rodzaju?

Niestety, ale firmy farmaceutyczne nie mają możliwości reklamy każdego dostępnego leku. Jak już wspomnieliśmy — rynek farmaceutyczny posiada wiele restrykcji, w tym przypadku jest podobnie. Prócz leków na receptę nie można reklamować:

  • leków niedopuszczonych do sprzedaży na terenie Polski,

  • lekarstw, które zawierają w swoim składzie substancje psychotropowe,

  • środków odurzających,

  • itd.

Reklama produktu leczniczego w branży farmaceutycznej

Istnieje pewna definicja, a raczej regulacja, która opisuje możliwości promocji medykamentów.

W tym przypadku powołamy się na wzmiankę, którą każdy może znaleźć w ustawie o Prawie Farmaceutycznym. Bowiem art. 52 ust.1 mówi o tym, że “reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych”.

Zakaz promocji leków na receptę oraz tych refundowanych na rynku farmaceutycznym

W branży farmaceutycznej w zależności od kategorii danych produktów występują różne regulacje prawne, w tym te odnoszące się do:

  • promocji,

  • reklamy,

  • informacji przekazywanych w sprawie tych produktów.

W przypadku leków sprzedawanych na receptę obowiązuje całkowity zakaz ich promocji oraz przekazywania jakichkolwiek informacji do publicznej wiadomości.

Niemniej jednak w branży farmaceutycznej istnieje możliwość reklamy leków na receptę. Jednakże taka sytuacja występuje wyłącznie w przypadku, gdy takowe reklamy skierowane są do lekarzy oraz osób, które zajmują się obrotem medykamentami. Ponadto w skład osób, do których reklama produktów farmaceutycznych może być skierowana, są również niektóre pielęgniarki posiadające specjalne uprawnienia do samodzielnej ordynacji.

Marketing farmaceutyczny — plany i metody do wdrożenia

Rynek farmaceutyczny wymaga specjalnego podejścia, w którym należy skupić się na rzeczach takich, jak:

  • pozycjonowanie marki,

  • marketing treści (content) skierowany do odbiorców w prosty i zrozumiały sposób,

  • skuteczne targetowanie działań,

  • segmentacja rynku,

  • szukanie możliwości, na które jeszcze np. nie wpadła konkurencja.

Jeszcze przed kilkoma laty ogromny nacisk kładło się na specjalnych przedstawicieli handlowych posiadających niezbędne kwalifikacje i wiedzę z zakresu farmacji, by to właśnie oni mogli (poprzez swoje usługi) lokować tego rodzaju produkty i docierać do odpowiednich grup docelowych. Obecnie coraz więcej osób dostrzega szanse i możliwości, jakie oferuje internet i z tego względu, coraz większa ilość firm wchodzi do sieci, ponieważ znacznie szybciej i prościej mogą dotrzeć do potencjalnych konsumentów.

Jak to wygląda od strony Google?

Oczywiście Google marketing farmaceutyczny traktuje bardzo poważnie. Z tego też względu nakłada własne obostrzenia, które nie odbiegają wybitnie od tych nakładanych przez Prawo Farmaceutyczne. Niemniej jednak jest kilka istotnych kwestii, które warto poruszyć w tym wątku.

Podnieś efektywność bez dodatkowych kosztów

Dowiedz się więcej o naszych usługach:

Skontaktuj się z nami żeby dowiedzieć się więcej!

rynkach zagranicznych

Gdzie mogą być reklamowane leki na receptę?

Google daje możliwość promocji lekarstw na receptę wyłącznie w:

  • Kanadzie,

  • USA,

  • Nowej Zelandii.

Nie można tam natomiast reklamować lekarstw opioidowych na receptę. Natomiast leki bez recepty można promować w wielu krajach, w tym w Polsce.

Certyfikat

Do emisji reklam farmaceutyków niezbędny jest specjalny certyfikat od firmy Google. Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat, w jaki sposób możesz go uzyskać -> w centrum pomocy Google lub pod tym linkiem: https://support.google.com/adspolicy/answer/176031#apply.

Warto jednak na bieżąco sprawdzać uaktualnienia, ponieważ trendy i różnego rodzaju regulacje stosunkowo często się zmieniają.

Kanały digital, dzięki którym można znacznie zwiększyć sprzedaż leków

W przypadku tego rodzaju marketingu możemy wyróżnić kilka istotnych technik, które warto stosować:

  • spotkania (wizyty) on-line przy pomocy różnych komunikatorów takich jak: Microsoft Teams, Skype, Google Meet itd.,

  • listy mailingowe,

  • e-commerce.

Content marketing w branży farmaceutycznej

Jest wiele możliwości, z których warto skorzystać, by spełnić uprzednio określone plany i cele biznesowe w przypadku marketingu farmaceutycznego. Mamy tu na myśli kilka ciekawych rodzajów treści, dzięki którym będziesz w stanie dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, takich jak:

  • case studies,

  • raporty,

  • wyniki badań,

  • infografiki,

  • webinary,

  • szkolenia,

  • artykuły eksperckie,

  • newslettery.

Najważniejsze kroki przy tworzeniu strategii marketingowej w branży farmaceutycznej

Marketing farmaceutyczny, jak i każdy inny wymaga odpowiedniego planu do tego, by funkcjonował na jak najwyższych obrotach i przyniosły zadowalające efekty. Odpowiednia personalizacja contentu zapewni Ci rezultaty, których oczekujesz. W tym podpunkcie skupimy się na omówieniu kilku najważniejszych kwestii związanych z odpowiednią strategią, dzięki której Twojej produkty i usługi mogą wypaść znacznie lepiej w stosunku do konkurencji.

Określ grupę, do której chcesz kierować produkty

Zastanów się, do kogo zamierzasz kierować reklamę. Ustal, czy Twoja oferta ma obowiązywać krąg składający się z farmaceutów, pielęgniarek itd., czy ma być skierowana do samych pacjentów (oczywiście o ile pozwalają na to regulacje prawne!).

Skrupulatnie i z dozą cierpliwości zaplanuj strategię treści marketingowych

Pośpiech nigdy nie idzie w parze ze skutecznością, a zwłaszcza gdy w grę wchodzi odpowiednia optymalizacja wszystkich elementów związanych z reklamą medykamentów. W tej sytuacji warto na chwilę się zatrzymać. Zastanowić się. Sprawdzić np. u konkurencji, jakie metody stosują i co możesz zrobić, by wyróżnić się branży. Pomysłów jest więcej, niż może Ci się wydawać, jednakże do ich realizacji potrzebny jest czas, wiedza i odpowiedni reaserch.

Opracuj taktykę, która uwzględni sposoby, dzięki którym wybierzesz najbardziej dogodne kanały komunikacji, które następnie pozwolą Ci dotrzeć do jeszcze większego grona odbiorców zainteresowanych danym produktem.

Poprawimy skuteczność Twoich kampanii w 30 dni

Zainwestuj w sukces Twojej firmy, wybierając współpracę z najwyższej klasy ekspertami w Polsce. Tylko u nas masz gwarancję, że Twoje projekty PPC i SEO będą prowadzone przez specjalistów z co najmniej 5-letnim doświadczeniem w kampaniach reklamowych oraz minimum 7-letnim bagażem wiedzy w pozycjonowaniu stron.
Przekonaj się, jak profesjonalizm przełoży się na Twoje wyniki!
strony internetowe

Odpowiednio zoptymalizowana strona internetowa

Zasady tworzenia strony Twojego sklepu internetowego oraz landing page w tej, jak i każdej innej branży są bardzo do siebie zbliżone. Musi pamiętać o tym, by przed rozpoczęciem działań promocyjnych zwrócić ogromną uwagę właśnie na stronę www oraz landing page (stronę docelową), na którą zostaną przekierowani klienci po kliknięciu reklamy. Jest to bardzo ważny element, ponieważ dobrze skonstruowane treści nie wystarczą (najczęściej), by wszystko się udało. Strona musi być czytelna i prosta w obsłudze. Klient musi wiedzieć, co znajduje się gdzie i jak może wykonać daną akcję.

Po więcej szczegółów związanych z odpowiednią optymalizacją strony docelowej zapraszamy Cię do naszego innego artykułu, stricte związanego z przygotowaniem landing page’a pod użytkowników.

Określ sposób, w jaki będziesz dostarczał treści

Jest to bardzo ważny element, na który powinieneś poświęcić sporą ilość czasu, by efekty spełniały Twoje przyszłe oczekiwania.

Czy warto skorzystać z pomocy agencji marketingowej?

Pomoc agencji marketingowej w każdej sytuacji jest dobrym rozwiązaniem. Takową współpracę można traktować jako swego rodzaju inwestycję, która w przyszłości (oczywiście przy współpracy z doświadczoną agencją) z pewnością będzie rentowna.

Korzyści jest naprawdę wiele. Jak wspominaliśmy już wcześniej — marketing farmaceutyczny posiada szereg obostrzeń, przez które osoba bez odpowiedniej wiedzy będzie miała problem z przebiciem się wśród konkurencji. Jak wiadomo, nie każdy, kto zamierza promować produkty lecznicze, ma odpowiednią wiedzę do ich lokowania. Natomiast z pewnością posiada wiedzę odnośnie samych farmaceutyków. Dlatego też warto delegować pewne zadania firmie zewnętrznej (w tym przypadku agencji marketingowej).

Dzięki temu w odpowiedni sposób będziecie się uzupełniać. Ponadto będziesz w stanie zmniejszyć koszty (w przyszłości) nawet z tego względu, że nie będziesz musiał zatrudniać osoby na pełny etat, która zajmie się reklamą.

No, ale do rzeczy. Zatem co zyskasz podczas współpracy? Według nas:

Oszczędność czasu i pieniędzy

Oczywiście niektóre kwoty z początku mogą wydawać się stosunkowo duże. Nic bardziej mylnego. Pomyśl, jakie mogłyby być, gdybyś sam podjął się działań reklamowych bez odpowiedniej wiedzy. Ile pieniędzy musiałbyś przepalić, by wyciągnąć wnioski i powoli zacząć je wdrażać i tak bez 100% pewności tego, że będą skuteczne?

Znajomość najnowszych trendów

Najbardziej wyrafinowanie agencje marketingowe w Polsce muszą stale podążać za najnowszymi trendami, by wyróżniać się na tle konkurencji. Podczas współpracy oczywiście możesz na tym skorzystać, z tego względu, że dobra agencja marketingowa będzie posiadać niezbędną wiedzę, którą następnie wykorzysta podczas promocji Twojego biznesu.

Jest to bardzo istotny czynnik. Najczęściej osoby zwracające się o pomoc do agencji najzwyczajniej nie mają czasu samemu zdobywać nowej wiedzy, ponieważ ich celem jest prowadzenie biznesu. Agencja z odpowiednimi kwalifikacjami i doświadczoną kadrą posiada grono osób zajmujących się marketingiem od strony technicznej, jak i psychologicznej. Wiedzą co działa, w jaki sposób, kiedy i dla kogo dane działanie będzie najbardziej odpowiednie. Warto, byś się nad tym zastanowił. Upiecz dwie pieczenie na jednym ogniu! Deleguj zadania do firmy zewnętrznej i zarabiaj dwa, trzy lub pięć razy więcej!

Nowoczesne narzędzia

Profesjonalna agencja marketingowa odznacza się również najnowszymi narzędziami, dzięki którym w efektywny sposób przeprowadzą niezbędne badania nt. danej grupy docelowej, do której będziesz chciał trafić poprzez swoje produkty i usługi. Dzięki odpowiednim narzędziom agencja w przyszłości będzie w stanie zredukować poszczególny koszty, za dane kliknięcia lub wyświetlenia reklam, tym samym optymalizując je w taki sposób, że będą jeszcze częściej wyświetlane przy niższej stawce.

Jest to związane z faktem, że pracownicy agencji będą wiedzieli, na jakie słowa kluczowe jest największy popyt, przez co będą mogli ograniczyć budżet do niezbędnego minimum, które będzie przynosić jeszcze większe efekty.

Doświadczenie

Dobra agencja marketingowa posiada grono doświadczonych osób, które zajmują się niemalże każdą gałęzią marketingu. W ten sposób będziesz mógł zlecić im dosłownie wszystko — od zaprojektowania strony głównej, przez landing page i odpowiednie UX (wrażenia użytkownika podczas pobytu na Twojej stronie). Dodatkowo opracują najlepszą strategię dla Twoich kampanii i wzniosą na wyżyny Twój biznes. Czego chcieć więcej?

Spojrzenie z innej perspektywy

Wielu osobom prowadzącym już działalność w sieci wydaje się, że ich strony są najlepsze. Oczywiście, tak może być — w szczególności właśnie dla tych osób, ale nie musi takie być dla użytkowników odwiedzających daną stronę. Z tego względu warto zwrócić się o radę do agencji, która mówiąc najprościej “siedzi w tym temacie”. Agencja, która w gruncie rzeczy opiera swoje działanie właśnie na marketingu i odpowiednich wrażeniach, jakie odczuje użytkownik po wejściu na stronę, od razu zorientuje się, czy Twoja strona jest dobrze skonstruowana.

Dzięki temu znacznie prościej będziesz mógł wychwycić pewne błędy i wady, które mogą znajdować się na Twojej stronie. Wprowadzone zmiany natomiast mogą spowodować znaczny wzrost efektów sprzedaży. Dlatego warto pytać i warto rozmawiać, no i oczywiście warto prosić o pomoc.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej agencji?

Certyfikaty

Sprawdź, czy agencja marketingowa posiada odpowiednie certyfikaty zaświadczające o jej skuteczności.

Jednym z takich zaświadczeń jest status Partnera Google. Ów certyfikat potwierdza, że dana agencja marketingowa (której został on przyznany) posiada odpowiednie kompetencje do podejmowania działań marketingowych. Dodatkowo zaświadcza, że agencja jest w stanie znacznie przyczynić się do sukcesu kampanii klientów, którzy zwrócili się do nich z prośbą o pomoc. Ponadto certyfikat Partnera Google zaświadcza o doświadczeniu i bardzo dobrych umiejętnościach danej agencji w dziedzinie Google Ads.

Opinie

Podpytaj znajomych lub poszukaj informacji na forach internetowych. Informacji na temat agencji w sieci jest naprawdę dużo. Jest to najprostsza, a zarazem jedna z najbardziej efektywnych form doinformowania.

Po więcej informacji na ten temat zapraszamy do naszego oddzielnego artykułu stricte skupionego na agencji Google Ads. Dowiesz się tam wszystkich najważniejszych rzeczy, którymi warto sugerować się podczas wyboru najlepszej agencji. Dodatkowo poszerzysz wiedzę na temat prowadzenia kampanii Google ads oraz ogólnych zasad ich działania.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że udało nam się wyjaśnić Ci najważniejsze czynniki mające wpływ na promocje leków w sieci. Jak mogłeś zauważyć, prawo zabrania wielu działań, jednakże mimo to wiele firm jest w stanie prowadzić ten biznes w internecie i dobrze na tym zarabiać.

Z tego miejsca również chcemy serdecznie zaprosić Cię do podjęcia się współpracy z naszą agencją. Dzięki nam Twój biznes stanie na nogi w mgnieniu oka, a sam nawet nie zorientujesz się, kiedy tak szybko zacząłeś zarabiać większe pieniądze!

Zapraszamy na konsultacje. W trakcie rozmowy opracujemy optymalną strategię pod Twój biznes, następnie przedstawimy plan działania i zaczniemy wdrażać metody w życie, byś jak najszybciej mógł pojawić się w sieci i znacznie zwiększyć obroty firmy.

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację

Zobacz na naszym blogu

5/5 - (3 opinie)