Double Digital

Optymalizacja sklepu internetowego

Spis treści

E-commerce rozwija się nieprzerwanie od lat. Z roku na rok coraz więcej przedsiębiorców zamierza wejść właśnie w tę — ogólnie rzecz biorąc — branżę. Niestety nie każdy zdaje sobie sprawę z ilości elementów, o jakie należy zadbać w sklepie internetowym, aby wszystko funkcjonowało tak, jak należy.

Optymalizację sklepu internetowego zacznij od analizy konkurencji

Optymalizację sklepu internetowego wpierw należy poprzeć danymi związanymi z analizą konkurencji. To właśnie dzięki nim Twój sklep internetowy oraz opisy produktów mogą wyróżnić się na tle reszty sprzedawców w tej samej niszy.

W trakcie analizy konkurencji warto skupić się na tym, jak wygląda np. wewnętrzne linkowanie na innych stronach internetowych. Kolejną ważną kwestią jest analiza słów kluczowych, niemniej o nich znacznie więcej powiemy później.

Analiza konkurencji pomoże Ci sprawdzić, jakie produkty są dostępne u innych sprzedawców. Jeżeli są podobne lub takie same jak Twoje — możesz zweryfikować opinie na ich temat. Dzięki temu rozwiązaniu dowiesz się, co jeszcze możesz zmienić przed dołączeniem swoich produktów do oferty. Jest to istotne z punktu widzenia użytkownika, ponieważ dzięki opiniom (w szczególności tym negatywnym) możesz dowiedzieć się, co było nie tak z danym produktem. Następnie po “informacji zwrotnej” będziesz mógł wdrożyć poprawki u siebie, aby wyjść lepiej na tle konkurencji.

Konkretne frazy kluczowe w Twoim sklepie internetowym

Dobór odpowiednich słów kluczowych to element niezbędny, bez którego nie doczekasz się ciekawych efektów w przyszłości. Przy optymalizacji sklepu internetowego warto, abyś poświęcił większą ilość czasu na poszukanie najlepszych fraz kluczowych, które odpowiadają Twoim produktom i kategoriom.

Pamiętaj również, że kopiowanie opisów produktów od konkurencji lub produktów podobnych znajdujących się na Twojej stronie www nie jest wskazane, o czym więcej powiemy przy kanibalizacji treści. Jeżeli chodzi natomiast o konkurencję — kopiowanie treści jest zabronione. Podkreślamy to na starcie, abyś nie miał później nieprzyjemności.

Musisz również wiedzieć o tym, że ścieżka zakupowa w wielu przypadkach jest naprawdę długa, jeżeli chodzi o wybór odpowiedniego produktu przez użytkownika. Z tego też względu dobierając słowa kluczowe, sprawdzaj różne rozwiązania. Nie warto, abyś kierował się wyłącznie prostymi, a zarazem najbardziej popularnymi frazami kluczowymi z dwóch prostych względów:

  1. Po pierwsze, z racji, że są one najczęściej wpisywane, mogą w większości sytuacji służyć jako porównanie produktów u różnych sprzedawców.

  2. Po drugie, ciężko będzie Ci się na takowe słowa wypozycjonować, zwłaszcza jeżeli w Twojej niszy jest duża konkurencja, w tym wiele firm, które od dawna prowadzą sprzedaż w sieci.

Skupiaj się na frazach z tzw. długiego ogona (long tail keyword). Są one rzadziej wpisywane do wyszukiwarki Google, natomiast prawdopodobieństwo zakupu produktu, po znalezieniu go przy pomocy takiej frazy jest znacznie większe.

Oczywiście optymalizacja sklepu i konwersja to nie tylko sprzedaż, choć, jak wiadomo, jest to aspekt kluczowy, ale nie jedyny. Przy optymalizacji sklepu warto skupić się także na czynnościach, które będą mieć bezpośredni wpływ na ruch z wyszukiwarki oraz na widoczność w sieci.

Jakie korzyści daje Ci współpraca z naszymi ekspertami Google Ads?

Zespół i komunikacja


✔ Certyfikowany ekspert Google Ads z minimum 5-letnim doświadczeniem

✔ Bieżący kontakt mailowy, telefoniczny lub wideo spotkanie

✔ Wsparcie innych obszarów marketingu digital w Twojej firmie

✔ Wsparcie całego zespołu ekspertów

Transparentność i personalizacja

✔ Działania prowadzone na Twoim koncie Google Ads

✔ Miesięczne podsumowanie skuteczności eksperta Google Ads wraz z planem rozwoju i wnioskami

✔ Spersonalizowany raport dostępny i aktualizowany 24/7

Przewagi technologiczne


✔ Nielimitowane ilości kampanii, grup reklam słów kluczowych

✔ Konfiguracja Google Analytics 4 oraz Google Tag Manager

✔ Konfiguracja opinii konsumenckich - dla sklepów

✔ Konfiguracja opinii o produkcie - dla sklepów

✔ Mapy ciepła i nagrania sesji użytkowników na stronie

Zapytaj o swój indywidualny pakiet obsługi. Dopasujemy zakres współpracy do Twoich potrzeb!

Konwersja — co możesz do niej zaliczyć?

Konwersja to nie tylko sprzedaż. Większy współczynnik konwersji możesz uzyskać np. poprzez:

  • zachęcenie użytkowników do zapisania się do newslettera, w którym będą otrzymywać informacje o nowych produktach, rabatach itd.,

  • pobranie e-booka,

  • zarejestrowanie się na stronie sklepu internetowego,

  • i wiele innych.

Frazy kluczowe — skuteczne narzędzia

Frazy, które znajdziesz, powinny być odpowiednio dopasowane do konkretnego produktu dostępnego w Twojej ofercie. Dzięki temu rozwiązaniu roboty wyszukiwarek częściej będą wyświetlać Twoje produkty na określone słowa kluczowe potencjalnym zainteresowanym.

A zatem, z jakich narzędzi powinieneś skorzystać?

Planer słów kluczowych

Planer słów od Google z pewnością pomoże Ci znaleźć wiele słów kluczowych, które podepniesz pod opisy kategorii, opisy produktów oraz własnej strony internetowej. Dzięki nim algorytmy Google lepiej zrozumieją, czego dotyczy każda z Twoich podstron (w tym przypadków produktów).

Z Google Keyword Plannera możesz korzystać na kilka różnych sposobów, m.in.:

Poprzez poznanie nowych słów kluczowych

Wchodząc w Google Keyword Planer, widzisz, że strona prezentuje ww. opcję. Kolejnym krokiem, który musisz wykonać, jest najechanie na tę ikonkę oraz kliknięcie w nią.

Dalej do wyboru będziesz mieć:

W tym miejscu wpisujesz frazy kluczowe dotyczące np. konkretnych produktów. Następnie GKP pokaże Ci ilość wyszukań na określone słowo kluczowe, a także podpowie Ci te podobne, które również mogą Cię zainteresować. Dodatkowo zobaczysz, jaki będzie koszt kliknięcia za każde z nich. Informacja ta przyda Ci się w szczególności, gdy będziesz chciał wystartować z płatnymi reklamami Google Ads.

Tutaj sytuacja wygląda nieco inaczej. Jak widzisz wyżej, w okienko możesz wkleić adres URL strony, która interesuje Cię w danym momencie. Google Planner następnie pokaże Ci, na jakie frazy ów strona się pozycjonuje.

Możesz również wybrać opcję Użyj tylko tej strony, dzięki temu dowiesz się, na jakie frazy pozycjonuje się wybrana podstrona. Z pewnością działanie to wspomoże optymalizację SEO sklepu internetowego oraz wysokie rankingi w wynikach wyszukiwania.

Dodatkowo możesz skorzystać z Google Trends

Google Trends pozwoli Ci na sprawdzanie fraz na przestrzeni czasu. Co to znaczy? Otóż wpisując wybraną frazę, zobaczysz okresy, kiedy była bardziej popularna, a kiedy mniej. Ważne jest jednak, abyś wybrał region (w Twoim przypadku może to być Polska lub więcej krajów, w zależności od tego, gdzie chcesz sprzedawać swoje produkty).

Google Trends dodatkowo pokaże Ci, w jakich województwach dane słowo było wyszukiwane najczęściej. Poprzez to będziesz mógł zawęzić obszar, np. w przypadku reklam Google Ads.

AnswerThePublic

Źródło: https://answerthepublic.com/

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest ww. AnswerThePublic. W obsłudze jest to bardzo proste narzędzie, które także może pomóc Ci przy optymalizacji sklepu internetowego.

Wystarczy, że wpiszesz określoną frazę i gotowe! Następnie, poniżej pokażą Ci się wszystkie propozycje, które jej dotyczą. Będą one pokazane w formie pytań, stwierdzeń, podane alfabetycznie itd.

Wszystkie 3 wyżej wymienione narzędzia są bezpłatne, dlatego nie musisz się martwić o budżet.

SurferSEO

SurferSEO jest natomiast narzędziem płatnym, a zarazem bardzo skutecznym. Surfer samodzielnie sprawdza, jakie frazy są najczęściej wpisywane w wynikach wyszukiwania, a następnie tworzy z nich opisy produktów w content edytorze. Jeżeli rozważasz wprowadzenie do swojego sklepu internetowego bloga, SurferSEO będzie dla Ciebie naprawdę dobrym rozwiązaniem.

Dlaczego? Ponieważ nie będziesz musiał samodzielnie szukać wszystkich słów kluczowych. Surfer zrobi to wszystko za Ciebie. Dodatkowo pokaże Ci, z jaką częstotliwością powinieneś używać poszczególnych fraz, a także podpowie Ci, jakie powinny być nagłówki.

Na podobnej zasadzie działają również narzędzia takie jak:

  • Contadu,

  • Senuto,

  • SEMSTORM,

  • i kilka innych.

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o narzędziach marketingowych, zapraszamy Cię do zapoznania się z naszym wpisem, który stricte poświęciliśmy temu zagadnieniu. Kliknij tutaj i dowiedz się więcej!

Gdzie na stronie umieszczać słowa kluczowe?

Jest kilka istotnych miejsc, których nie możesz pominąć:

  • Nagłówki (H1, H2, H3 itd.),

  • Opisy produktów i opisy kategorii (w tym również nagłówki, które znajdują się w treści),

  • każdy z adresów URL,

  • atrybuty ALT, które umieszcza się w zdjęciach i grafikach na stronie www,

  • anchory (tzw. kotwice), czyli słowa lub całe wyrażenia, pod które podpięte jest linkowanie wewnętrzne i (lub) zewnętrzne,

  • meta title i meta description (choć w tym drugim przypadku nie mają one wpływu na ranking, aczkolwiek będą dobrym drogowskazem dla potencjalnych klientów).

Optymalizacja SEO sklepu internetowego — struktura

Odpowiednio zaprojektowana struktura sklepu internetowego to must-have każdej firmy zajmującej się sprzedażą produktów.

Struktura sklepu ma duży wpływ na dalszą widoczność w sieci. Pomoże ona lepiej zrozumieć Google, czym zajmuje się Twój biznes, przez co witryna zacznie się szybciej indeksować w wynikach wyszukiwania.

Kolejną istotną kwestią z tym związaną jest intuicyjność strony sklepu internetowego. Ważne jest, aby użytkownik mimo faktu, że znajduje się na stronie sklepu pierwszy raz, wiedział, co znajduje się gdzie i jak może wyszukać produktu, którego w danym momencie potrzebuje.

Takie działania sprawią, że użytkownik na stronie najprawdopodobniej zostanie na dłużej, dodatkowo będzie częściej ją odwiedzać (w zależności też od rodzaju produktów, jakie zamierzasz zamieścić w ofercie). Czas spędzony w witrynie sklepu internetowego również wpływa na jego pozycjonowanie w wyszukiwarce Google.

Pamiętaj, aby strukturą zająć się szczegółowo jeszcze przed uruchomieniem sklepu internetowego. Skup się m.in. na:

  • strukturze kategorii,

  • strukturze produktów,

  • a także na strukturze produktów, które będą przynależeć do poszczególnych kategorii.

Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem struktury wnętrza sprawi, że proces zakupowy nie dość, że się skróci, to jeszcze będzie bardziej przyjemny i przejrzysty dla każdego użytkownika.

Poniżej przedstawiamy prosty przykład, jak powinna wyglądać struktura sklepu internetowego. Należy również dodać, że jest to wyłącznie sugestia, ponieważ nie wiemy, jak duży jest lub będzie Twój sklep. Niemniej, warto, abyś opierał się na poniższym przykładzie.

Źródło: https://www.pulno.com/pl/blog/tutorial/poziom-linkowania

Na pozycjonowanie sklepu internetowego wpłynie również mapa XML. Możesz ją pobrać w YoastSEO lub w innych generatorach dostępnych w sieci, niektóre z nich są bezpłatne.

Następnie należy zaimplementować pobrany plik z mapą XML do Google Search Console. Wdrożenie mapy do GSC również pomoże Google zrozumieć Twoją stronę, przez co coraz częściej, z biegiem czasu, będzie widoczna w wynikach wyszukiwania Google.

Zyskaj więcej za mniej i ciesz się pełną przejrzystością

W Double Digital wiemy, jak ważne jest dla Ciebie dotarcie do klientów w internecie. Dlatego jesteśmy tutaj - jako agencja digitalowa specjalizująca się w Google Ads proponujemy dodatkowe korzyści na start!

Dodatkowe 3500 zł na start przy nowym koncie

Niższe koszty kampanii Google Shopping o 20%

Pełny wgląd do konta reklamowego Google Ads

Adresy URL

W sklepach internetowych, jak i we wszystkich innych stronach www należy zadbać o poprawność adresów URL.

Adresy URL również mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie sklepów internetowych w wyszukiwarce Google. Odpowiednie stworzenie adresów URL sprawia, że roboty Google mają ułatwione zadanie, jeżeli chodzi o rozpoznawanie stron i podstron.

Co równie ważne — przejrzystość adresów URL jest tak samo ważna dla potencjalnych klientów, jak dla ww. robotów Google. Dlaczego jednak tak się dzieje? Otóż dobrze wyglądający adres URL wzbudza zaufanie wśród potencjalnych zainteresowanych. Jest to jeden z elementów UX (User Experience), którego nie możesz przeoczyć.

Dla przykładu:

poprawny: www.sklepsportowy.pl/buty/buty-sportowe/buty-meskie-adidas

niepoprawny: www.sklepsportowy.pl/buty/buty-sportowe/wv?=aef12daoewp=1dwea

Co składa się na prawidłowy adres URL?

Na prawidłowy adres URL składa się m.in.:

  • domena internetowa Twojego sklepu,

  • kategoria nadrzędna,

  • podkategoria (w zależności od wielkości Twojego sklepu internetowego),

  • nazwa produktu.

Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem technicznym

Optymalizacja SEO sklepu internetowego dotyczy również aspektu technicznego, który poniżej podzielimy na kilka mniejszych akapitów i szczegółowo opiszemy.

Czas ładowania strony

Czas ładowania strony przy optymalizacji sklepów internetowych, jak i przy innych rodzajach witryn odgrywa kluczową rolę.

Statystycznie rzecz biorąc — co do szybkości ładowania — szybkość ładowania strony nie powinna być dłuższa niż 3 sekundy. Im trwa to dłużej, tym gorzej. Dlaczego? Potencjalny klient, który potrzebuje na przysłowiowe “już” informacji o produkcie, musi dostać je jak najszybciej. Gdy Twoja strona sklepu internetowego będzie ładować się długo, potencjalny zainteresowany najprawdopodobniej zrezygnuje z czekania i pójdzie do konkurencji.

Oczywiście nie mówimy tu o czekaniu np. 30 sekund, czy też minutę. Wystarczy, że będzie to 5 sekund lub więcej.

Dlatego też szybkość ładowania strony na potencjalnych klientów ma ogromne znaczenie. Popatrz, jak wygląda to w liczbach:

Źródło: https://adequate.digital/web-analytics/czas-ladowania-strony-wazniejszy-niz-myslisz

Należy również podkreślić, że im częściej zdarzy się, że użytkownik wyjdzie z Twojej strony przez wolne ładowanie, tym większy współczynnik odrzuceń będzie generować Twoja witryna internetowa. Co za tym idzie — roboty Google będą indeksować ją coraz niżej w organicznych wynikach wyszukiwania, ponieważ nie będzie ona (według nich) wartościowa dla użytkownika.

Co ma wpływ na prędkość ładowania witryny?

Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem prędkości ładowania opiera się na kilku istotnych czynnikach:

  1. Hosting — w internecie znajdziesz wielu hostingodawców. Warto, abyś wpierw zrobił dobry research po to, by dowiedzieć się, który będzie najbardziej interesujący. Jeżeli nie wiesz, jak się za to zabrać, skontaktuj się z nami, z chęcią Ci z tym pomożemy.

  2. Kod strony — od kodu strony również będzie zależeć wiele.

  3. Grafiki/zdjęcia — kolejnym elementem będą ww. grafiki. Tutaj dużo zależy od ich wagi i ogólnej liczby. Warto, abyś zmniejszył ich rozmiary oraz wagę po to, by zredukować obciążenie witryny.

Dobrym narzędziem (przynajmniej na początek), które pokaże Ci wyniki odnośnie prędkości ładowania strony, będzie Google PageSpeed Insight.

Źródło: https://pagespeed.web.dev/?hl=pl

PageSpeed Insight pozwoli Ci sprawdzić m.in.:

  • wydajność Twojej strony,

  • ułatwienia dostępu,

  • sprawdzone metody,

  • SEO.

Scrollując niżej, zobaczysz wszystkie informacje, które będziesz mógł rozszerzyć, aby sprawdzić szczegóły. PageSpeed Insight podpowie Ci, co powinieneś zrobić, aby wszystkie wskaźniki miały jak najlepsze wyniki.

Tak to prezentuje się na przykładzie. Oczywiście podpowiedzi, które napotkasz przy optymalizacji sklepu internetowego, mogą się znacząco różnić od tych, które zobaczysz poniżej.

Źródło: https://pagespeed.web.dev/?hl=pl

Warto również dodać, że nie wszystkie z nich będą dla Ciebie (najprawdopodobniej) w pełni zrozumiałe. W tym przypadku może Ci się przydać pomoc specjalistów. Jeżeli będziesz potrzebować wsparcia, odezwij się, pomożemy.

Responsywność w sklepie internetowym

Responsywność odgrywa bardzo ważną rolę, ponadto odpowiednia optymalizacja sklepu internetowego właśnie pod nią sprawi, że będzie on częściej pokazywany w górnych wynikach wyszukiwania.

No dobrze, ale czym właściwie jest responsywność w sklepie internetowym?

Jest to nic innego jak dopasowanie całego wnętrza strony pod urządzenia mobilne. Jak zapewne wiesz, w obecnym czasie tysiące osób dokonuje zakupów właśnie przez urządzenia mobilne, takie jak:

  • (w szczególności) smartfony,

  • laptopy,

  • tablety.

Wszystkie informacje, które są zawarte we wnętrzu witryny (zdjęcia, grafiki, opisy, nagłówki, filmy, menu itd.), powinny dopasowywać się do urządzenia, z którego w danym momencie korzysta użytkownik.

Pamiętaj, że przy optymalizacji sklepu nie możesz pominąć tego elementu. Jest on czasochłonny, zwłaszcza, przy większych platformach, niemniej, zawsze warto odpowiednio wszystko skonfigurować pod inne urządzenia. Rozwiązanie to zapewni użytkownikom większą wygodę podczas korzystania z Twojego sklepu, co pozytywnie wpłynie na wrażenia (User Experience), a także może mieć znaczący wpływ na współczynnik konwersji.

Meta Title

Meta Title ma również wpływ na to, na której pozycji w wynikach wyszukiwania znajdzie się Twoja strona. Przy optymalizacji sklepu internetowego będą to natomiast meta tytuły kategorii i produktów dostępnych w Twojej ofercie.

Meta Title jest także informatorem dla robotów wyszukiwarek, mówiący o tym, co znajduje się na danej stronie i (lub) podstronie. Warto zawrzeć w nim główne słowo kluczowe odpowiadające danemu produktowi. Dzięki temu potencjalny klient będzie bardziej skłonny do interakcji z witryną, jeżeli zobaczy, że tytuł jest adekwatny do zapytania, jakie wpisał w wyszukiwarce.

Meta Tytuł, jak już wiesz, ma wpływ na pozycję stronę. Warto, abyś zawarł w nim — po separatorze — nazwę swojego sklepu.

Tak wygląda on na przykładzie jednego z naszych wpisów:

Ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, jaka powinna być optymalna długość meta tytułu, ponieważ Google nie informuje nas o tym jednoznacznie. Meta title przyjmuje długość kilkuset pixeli, co — w przeliczeniu na znaki — daje liczbę ok. 60-70. Niemniej, tutaj warto sprawdzać na bieżąco aktualności, ponieważ Google czasem wprowadza zmiany, co do długości ww. meta tytułu.

Skorzystaj ze wsparcia ekspertów Google Ads & SEO

Chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie lub generować więcej jakościowych leadów? Pozwól naszym ekspertom pomóc Ci rozwinąć możliwości Twojej witryny internetowej.

100+

realizowanych projektów

25+

rynków eksportowych

10+

lat doświadczenia

10 mln

zarządzanego budżetu

Skontaktuj się z nami żeby dowiedzieć się więcej!

kampanii adwords (9)

Meta Description

Meta description jest elementem kodu strony. Nie jest on natomiast widoczny w jej wnętrzu. Nie zmienia to jednak faktu, że ważna jest jego optymalizacja. Jeżeli nie zostaną wprowadzone zmiany, meta opis zostanie dobrany według preferencji Google, tzn. że algorytmy wezmą zdania z podstrony, które według nich są najbardziej odpowiednie, co często niestety nie ma przełożenia na rzeczywistą jakość.

Meta opis może i nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie stron, aczkolwiek jest swego rodzaju drogowskazem dla użytkownika. Dlatego warto w nim umieścić słowa kluczowe odpowiadające danej ofercie.

Linkowanie wewnętrzne

O linkowaniu wewnętrznym wspominaliśmy nieco wyżej, aczkolwiek teraz w pełni rozwiniemy ten aspekt.

Dostosowanie strony jest bardzo ważnym elementem, jeżeli chodzi o linkowanie wewnętrzne, ponieważ to właśnie one będą odsyłać użytkowników do określonych podstron, w tym; formularza kontaktowego, zakładki o nas, firmowego bloga itd.

Linkowanie wewnętrzne to swego rodzaju siatka, nawigacja (mapa), która ułatwia poruszanie się po całej witrynie, co jest dużym plusem.

Warto również dodać, że ww. linki mają wpływ na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce, ponieważ algorytmy Google dostają informację o tym, czego dotyczy dana strona. To samo tyczy się wagi określonej podstrony. Im więcej linków nakierujesz na poszczególne z nich, tym skuteczniej będą odbierane przez roboty Google, jako te najważniejsze w Twojej witrynie.

Linkowanie zewnętrzne

Prócz ww. wewnętrznego linkowania, istnieje także linkowanie zewnętrzne, które również odgrywa dużą rolę i ma wpływ na zwiększenie sprzedaży.

Otóż linki zewnętrze, jak sama nazwa wskazuje, znajdują się w innych serwisach internetowych. Dzięki temu rozwiązaniu Twoi potencjalni klienci będą mogli dostać się do Twojego sklepu internetowego z innych platform, na których obecnie się znajdują.

Linkowanie zewnętrzne sprawia, że zyskujesz w oczach użytkowników renomę, a samo linkowanie poza stroną pokazuje, jak popularny jest Twój sklep online — bo przecież można do niego trafić z innych witryn internetowych.

Linki zewnętrzne możesz pozyskiwać na wiele różnych sposób. Jednym z nich może być tworzenie unikalnych opisów produktów oraz wartościowego contentu na Twojej stronie internetowej. Tego typu działania zachęcą użytkowników do udostępniania Twojego sklepu np. w mediach społecznościowych, gdzie znajomi osób odwiedzających zobaczą, co znajduje się w Twojej ofercie.

Sklepy internetowe (i nie tylko) pozyskują linki zewnętrze np. poprzez różnego rodzaju serwisy informacyjne, fora internetowe itd.

Warto tutaj dodać, że nie zawsze zabieg ten jest prosty. Jeżeli będziesz potrzebować pomocy przy pozyskaniu linków zewnętrznych lub przy ogólnej optymalizacji e-sklepu — odezwij się (tutaj zastosowaliśmy link wewnętrzny), pomożemy!

Dane strukturalne

Dane strukturalne to kolejny element, którego nie możesz pominąć w ramach optymalizacji. Dane strukturalne to inaczej microformats, czyli dane, które umieszcza się w kodzie HTML witryny. Dane te w przypadku sklepów internetowych pomagają robotom Google skuteczniej identyfikować informacje zawarte w witrynie i tym samym wybierać te, które są najbardziej istotne z punktu widzenia algorytmów Google.

W przypadku sklepów internetowych warto, w szczególności skupić się na danych zawartych na stronach produktów, tzn.:

  • opisach,

  • cenach,

  • nazwach produktów,

  • markach,

  • stanie produktów (czy jest on nowy, używany itd.),

  • grafikach/zdjęciach,

  • numerach seryjnych,

  • opiniach klientów,

  • ich dostępności w danym momencie.

Poprawimy skuteczność Twoich kampanii w 30 dni

Zainwestuj w sukces Twojej firmy, wybierając współpracę z najwyższej klasy ekspertami w Polsce. Tylko u nas masz gwarancję, że Twoje projekty PPC i SEO będą prowadzone przez specjalistów z co najmniej 5-letnim doświadczeniem w kampaniach reklamowych oraz minimum 7-letnim bagażem wiedzy w pozycjonowaniu stron.
Przekonaj się, jak profesjonalizm przełoży się na Twoje wyniki!
strony internetowe

Content marketing

Proces optymalizacji to także odpowiednio zaprojektowane treści w sklepie internetowym. Dzięki nim również będziesz w stanie pozyskać nowych klientów.

Treści dostosowane do użytkownika znacząco ułatwiają cały proces robienia zakupów, ponieważ potencjalny zainteresowany nie musi zastanawiać się nad tym, czym charakteryzuje się dany produkt, ponieważ wszystko ma podane na przysłowiowej tacy.

Content marketing jednak w szczególności tyczy się treści blogowych, choć nie tylko. Z tego też względu zalecamy Ci utworzenie tematycznego bloga w Twoim sklepie internetowym, w którym będziesz wyjaśniać wszystkie najważniejsze kwestie z Twojej branży.

Blog firmowy dodatkowo sprawi, że wykreujesz się, jako ekspert w danej dziedzinie. Oprócz tego, możesz w nim umieścić wiele fraz kluczowych odpowiadających Twojej niszy, przez co wyszukiwarka Google będzie generować większy ruch na Twoją stronę internetową.

Content marketing to inaczej marketing wartościowych treści, które nie zawsze muszą być tworzone w formie pisanej. Dużo zależy od branży, w której chcesz rozwinąć skrzydła.

Zajmując się optymalizacją sklepu w danej kategorii — w tym przykładzie z eleketroniką — możesz rozważyć kilka kanałów komunikacji, dzięki którym dodatkowo zwiększysz zasięgi i tym samym pokażesz, że znasz się na rzeczy. Mogą to być m.in. wpisy blogowe, w których będziesz rozwiewać wątpliwości użytkowników. Mogą to być także krótki filmy objaśniające w serwisie YouTube lub poradniki — dlaczego warto wybrać taki i taki model (lub jak coś naprawić, założyć szkło hartowane (dostępne w Twojej ofercie) itd.).

Należy tu jednak nadmienić, że do takiego działania będzie Ci potrzebna — wcześniej dokładnie opracowana — strategia marketingowa, bez której możesz mieć problem ze skutecznym realizowaniem celów biznesowych.

Sklep internetowy — jak powinna wyglądać struktura strony?

Odpowiednia struktura witryny internetowej to must-have dla e-sklepów. Wracamy tu jeszcze do informacji, które są powiązane bezpośrednio z SEO, ponieważ odpowiednia struktura będzie mieć ogromny wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Na dobrze zaprojektowaną strukturę strony bezpośredni wpływ będą mieć ww. słowa kluczowe, dlatego ważne jest, abyś poświęcił odpowiednią ilość czasu, na znalezienie słów, które będą najbardziej trafne.

Poniżej przedstawimy Ci elementy, do których należy dobrać różnego rodzaju słowa kluczowe zależne od tychże czynników:

  • strona główna,

  • opisy danej kategorii produktów,

  • strona, na której znajduje się oferowany produkt,

  • kategoria usług (w zależności, czy prócz produktów oferujesz również usługi),

  • treści poradnikowe (content marketing – blog firmowy),

  • strona opisująca usługi.

Strona główna

Na stronie głównej powinieneś zamieścić frazy kluczowe stricte związane z obszarem, w którym działasz oraz te, które w pewien sposób utożsamiają się z zamysłem Twojej działalności. Bazując, na ww. przypadku za przykład możemy wziąć — sklep z elektroniką, sklep z telefonami komórkowymi, itd.

Pamiętaj, że to właśnie strona główna będzie najbardziej ogólnym elementem pod względem opisu. Dlatego skup się na słowach/frazach kluczowych, dzięki którym pozyskasz ruch “ogólny”, czyli tym samym zwrócisz się do użytkowników, którzy szukają np. telefonów, dopiero w kategoriach skupisz się np. na iPhone’ach, a w opisach produktów na konkretnych modelach np. iPhone 12 mini 64 GB.

Optymalizację sklepu internetowego zacznij od strony głównej. Dlaczego? Otóż dlatego, że to właśnie do niej później przypiszesz wszystkie inne strony i podstrony. Stronę główną możemy porównać przykładowo do wielkiego drzewa genealogicznego.

Opisy danej kategorii produktów

W kategorii produktowej powinny znaleźć się frazy już bardziej szczegółowe, takie jak wcześniej wspomniane modele telefonów: iPhone, Samsung, Xiaomi, Huawei itd. Warto również umiesić frazy powiązane z tymi modelami, po to, by użytkownik szybciej mógł znaleźć Cię w wynikach wyszukiwania.

Opisy kategorii możesz potraktować jako swego rodzaju informację dla użytkownika, ponieważ ten, kto ją znajdzie, najprawdopodobniej będzie wiedział, czego szuka i czego ma się spodziewać wchodząc właśnie w nią.

Pamiętaj, że kategorie zawsze możesz dzielić na kolejne podkategorie. Tutaj dobrym przykładem mogą być — lodówki. W kategorii głównej umieścisz model lodówki, np. Beko, natomiast podkategorią będzie lodówka dwudrzwiowa Beko, itd. Miej na uwadze, że są to tylko i wyłącznie przykłady, ponieważ (przynajmniej narazie), nie wiemy, jak duży będzie Twój sklep oraz co będziesz w nim sprzedawać.

Niemniej, jeżeli masz pomysł, ale nie wiesz, jak zająć się optymalizacją sklepu pod technicznym kątem — z chęcią Ci z tym pomożemy! Do tej pory pomogliśmy wielu przedsiębiorcom rozwinąć skrzydła tworząc dla nich e-sklepy, a potem strategię promocji. Odezwij się do nas w celu omówienia szczegółów.

Strona, na której znajduje się oferowany produkt

Strona produktowa znajduje się najniżej w hierarchii wszystkich stron, które umieścisz w swojej witrynie. To samo tyczy się podstron opisujących usługi. Z tego też względu to właśnie w nich powinieneś skupić swoją uwagę na najbardziej szczegółowych słowach kluczowych związanych z określonym produktem i (lub) usługą.

Za przykład możemy wziąć wcześniej wspomniany Apple iPhone 12 mini 64 GB black. W przypadku lodówek może to być np. lodówka Beko dwudrzwiowa z kostkarką (lub jeszcze bardziej szczegółowo).

Blog

Blog również jest elementem, w którym warto zawierać jak najwięcej fraz z długiego ogona, o których więcej pisaliśmy wyżej. Nie ma co ukrywać, firmowy blog daje ogromne pole do manewru, ponieważ każdy wpis może odpowiadać innej puli fraz kluczowych, przez które ruch na Twojej witrynie będzie się sukcesywnie zwiększać.

Najczęściej popełniane błędy przy optymalizacji e-sklepu

Poniżej przedstawimy Ci kilka błędów, z którymi spotykamy się najczęściej przy optymalizacji bizesnów naszych klientów.

Kanibalizacja fraz kluczowych

Kanibalizacja działa na zasadzie duplikowania informacji z podstron oraz wklejanie ich do kolejnych produktów. Co to dokładnie znaczy? Otóż (bazując wciąż na sklepie z elektroniką) oprzemy się na modelu iPhone 12 mini 64GB. Jedna podstrona dotyczy tego modelu w kolorze w białym, kolejna zaś w czarnym.

Kanibalizacja pojawia się w momencie, gdy opis produktu na jednej witrynie (iPhone 12 mini 64 GB biały) zostanie skopiowany słowo w słowo do kolejnej podstrony i zostanie zamieniony wyłącznie kolor biały na czarny (w tym przypadku). Każda treść musi być oryginalna. Dzięki temu rozwiązaniu Google będzie wiedzieć, która strona jest główna dla danej kategorii, co przełoży się na częstsze wyświetlanie (jej) w wynikach wyszukiwania, co zwiększy współczynnik robienia zakupów.

Brak linków wewnętrznych

Jak już wiesz, są one bardzo ważnym elementem każdej strony internetowej. Dlatego staraj się o nich zawsze pamiętać i umieszczaj je w miejscach, które są warte uwagi.

Błędna analiza konkurencji lub jej kompletny brak

Już w niejednym naszym artykule umieszczaliśmy stwierdzenie, że konkurencja może być Twoim największym wrogiem lub najlepszym sprzymierzeńcem. Zawsze wychodzimy z założenia, że lepiej widzieć ją z drugiego punktu widzenia.

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań dokładnie sprawdź konkurencję, produkty, opinie, marketing w różnych kanałach kuminkacji itd. Im lepiej poznasz innych przedsiębiorców z tej samej branży, tym lepiej dla Ciebie, ponieważ szukając, wyciągasz wnioski, następnie wdrażasz je w życie i jesteś kilka kroków przed resztą.

 

Brak meta tytułów i meta opisów

Meta description choć bezpośrednio nie wpływa na pozycjonowanie, jest dobrym punktem styku z użytkownikiem, który wpisał takie samo lub podobne słowo do wyszukiwarki. Meta Title natomiast odzwierciedla zamysł strony w sieci, dlatego warto zapatrzeć go w najważniejsze frazy kluczowe. Nie zapominaj o tych elementach!

Brak responsywności

Pamiętaj, że w dobie cyfryzacji coraz więcej użytkowników robi zakupy przez urządzenia mobilne. Fakt, że Twoja strona działa dobrze i wygląda dobrze na komputerach stacjonarnych, to tylko połowa sukcesu. Zwróć szczególną uwagę, jak wszystkie podstrony prezentują się na urządzeniach mobilnych, najlepiej na kilku lub kilkunastu różnych. Dzięki temu dowiesz się, co jest jeszcze do poprawy przed ruszeniem sprzedaży.

Wolne ładowanie witryny

Prędkość ładowania ma ogromne znaczenie. Wielu potencjalnych zainteresowanych będzie chciało JUŻ kupić coś u Ciebie, dlatego musisz zrobić wszystko, aby jak najszybciej dostali to, czego oczekujesz. Musisz iść na rękę, tutaj nie ma drogi na skróty. Znasz to powiedzenie — “Klient nasz Pan”? Tutaj sprawdza się ono świetnie.

Podsumowanie — optymalizacja sklepu internetowego

Jak widzisz, odpowiednie pozycjonowanie sklepu internetowego składa się z wielu elementów. Dobrze zoptymalizowany sklep to większe prawdopodobieństwo sprzedaży, dlatego nie pomijaj żadnego z czynników, które przedstawiliśmy Ci wyżej.

Jeżeli będziesz potrzebować wsparcia – odezwij się, pomożemy ze wszystkim!

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację
5/5 - (5 opinie)