Double Digital

Czy warto zostać freelancerem SEM?

Spis treści

Freelancing z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Ogromną rolę w tym przypadku odegrała pandemia COVID-19, gdzie wiele osób musiało się przebranżowić lub przejść na pracę zdalną, by móc się utrzymać w tych ciężkich czasach.

W tym artykule opowiemy Ci, kim jest freelancer SEM i czym się zajmuje na codzień. Napiszemy również jaki sposób możesz nim zostać i co powinieneś wiedzieć, aby dobrze pełnić swoje obowiązki.

Czym wyróżnia się praca wolnego strzelca?

Praca jako freelancer ma wiele zalet, m.in.:

  • elastyczny czas pracy — sam decydujesz, w jakich godzinach zaczynasz pracę. Nie masz jednoznacznie określonych ram czasowych. Oczywiście możesz je ustalić, niemniej, nie masz takiego obowiązku, wszystko zależy od Twoich własnych preferencji i podejścia. Jest to duża zaleta, ponieważ nie musisz wstawać wcześnie (o ile tego nie lubisz), by wykonywać swoją pracę już od godziny np. 7 rano.

  • brak nadzoru — sam jesteś sobie szefem. Jest to duży atut bycia wolnym strzelcem, ponieważ nikt nad Tobą nie stoi i Cię nie kontroluje. Sam wypełniasz wszystkie obowiązki i pracujesz w godzinach, które sam sobie określisz. Przez niektórych może być to interpretowane dwojako, ponieważ nie każdy potrafi się zmotywować do regularności lub pewnej rutyny. Z tego też względu brak kontroli zwierzchnika dla niektórych będzie zaletą, dla innych natomiast wadą. Dużo tutaj zależy od podejścia, dyscypliny, wytrwałości i konsekwencji w działaniu,

  • pracujesz tam, gdzie chcesz — jest to zaleta, o której marzy z pewnością wiele osób. Jako wolny strzelec możesz pracować z dowolnego miejsca na ziemi, dosłownie. Wystarczy, żebyś miał laptop i dostęp do stosunkowo szybkiego internetu. Z tego też względu możesz pracować z łóżka, samochodu, czy też wykonywać swoje obowiązki na plaży. Niemniej, w tym ostatnim przypadku uważaj na silny wiatr, ponieważ piasek może dostać się pod klawisze laptopa i pisanie nie będzie już tak przyjemne,

  • pełna kontrola — można powiedzieć, że ta zaleta wiąże się nieco z brakiem nadzoru, ponieważ dużo zależy tutaj od motywacji i podejścia do Twojego biznesu.

Freelancer — kim właściwie jest?

Na samym początku powinniśmy zacząć od wyjaśnienia, kim w ogóle jest freelancer. Jest to tzw. wolny strzelec (tłumacząc z języka angielskiego). Mówiąc prościej — jest to osoba pracująca na własny rachunek, która nie podlega żadnej firmie i (lub agencji), może natomiast z nią współpracować na zasadzie outsourcingu.

SEM (Search Engine Marketing) — czym jest? (Freelance SEO, SEM)

Search Engine Marketing (SEM), jest to marketing w wyszukiwarkach (np. Google). Jest to połączenie różnych działań marketingowych — tych płatnych, jak również i tych darmowych.

Celem SEM jest zwiększenie widoczności danego serwisu poprzez kompleksową promocję witryny w różnych kanałach komunikacji na różne sposoby (płatne reklamy Google Ads oraz SEO). W głównej mierze dotyczy to optymalizacji strony pod konkretne słowa kluczowe odpowiadające na zapytania użytkowników w wyszukiwarce Google.

Wolny strzelec SEM w wyszukiwarkach w ten sposób może korzystać z:

  • linków sponsorowanych (link building),

  • optymalizacji strony pod kątem SEO,

  • pozycjonowania.

SEM jest bardziej rozgałęzionym tematem w porównaniu do SEO, choć to właśnie ono głównej mierze wchodzi w jego skład. Można powiedzieć, że SEM jest to całościowy proces działań marketingowych w wyszukiwarkach. Natomiast jego celem jest zwiększenie wartościowego ruchu w witrynie odpowiednio zoptymalizowanej pod kątem SEO, tyczy się to również płatnych reklam Google, dzięki którym Twoja strona www będzie pokazywać się na samej górze w wynikach wyszukiwania. Każde z tych działań ma na celu przyciągnięcie większej ilości nowych klientów.

Zyskaj więcej za mniej i ciesz się pełną przejrzystością

W Double Digital wiemy, jak ważne jest dla Ciebie dotarcie do klientów w internecie. Dlatego jesteśmy tutaj - jako agencja digitalowa specjalizująca się w Google Ads proponujemy dodatkowe korzyści na start!

Dodatkowe 3500 zł na start przy nowym koncie

Niższe koszty kampanii Google Shopping o 20%

Pełny wgląd do konta reklamowego Google Ads

SEO (Search Engine Optimization) — najważniejsze informacje

SEO jest jednym z elementów, które wchodzą w skład marketingu internetowego w wyszukiwarkach takich jak Google, Bing itd. Działania pod kątem SEO mogą dotyczyć każdej branży dostępnej na rynku.

Niemniej SEO, z racji faktu, że jest to w pewien sposób darmowe pozycjonowanie strony (o ile podejmiesz się tego na własną rękę), które jest długofalowym procesem. Optymalizacja pod kątem SEO jest to szereg strategii, których celem jest wywindowanie strony jak najwyżej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google, przy relatywnie niskich kosztach.

Więcej o SEO dowiesz się z naszych innych wpisów. Zapraszamy Cię do zaznajomienia się z tematem, jak pozycjonować strony internetowe.

Freelancer SEM (Search Engine Marketing) a Google Ads

Freelancer SEM, jak sama nazwa wskazuje, w głównej mierze będzie zajmować się takimi rzeczami, jak optymalizacja stron, jak również ich płatną promocją.

Przybliżymy sobie nieco więcej informacji na temat reklam Google, ponieważ to właśnie z nimi wolny strzelec ze znajomością SEM będzie mieć kontakt najczęściej.

Reklama Google Ads

System Google Ads pozwala na wyświetlanie użytkownikom kampanii reklamowych w internecie. Ponadto umożliwia ich tworzenie i stałą optymalizację. Istnieje wiele możliwości wyświetlania kampanii, np. w sieci wyszukiwania Google, jak i w sieci reklamowej. Google dysponuje setkami tysięcy stron partnerskich, na których będzie mogła wyświetlać się Twoja reklama (tutaj wchodzi w grę również remarketing).

Reklama w Google Ads jest jednym z najlepszych rozwiązań na pozyskiwanie nowych klientów, większą sprzedaż i lepsze zasięgi. Dlatego, jako wolny strzelec chcący zajmować się Google Ads w przyszłości, musisz mieć wiedzę na temat reklam w małym paluszku.

Rodzaje reklam Google Ads:

  • reklama w sieci wyszukiwania (bardzo często spotkasz się również z określeniem reklamy tekstowej),

  • kolejny typ Google Ads jest reklamą produktową, która w tym przypadku będzie kierowana stricte do branży ecommerce, choć też nie zawsze,

  • kampanie w sieci reklamowej jak np. reklama graficzna,

  • Google Ads kierowane na rynek lokalny,

  • kampanie Performance Max,

  • kampanie Discovery,

  • kampanie promujące aplikacje mobilne,

  • jednym, z równie często wykorzystywanych typów kampanii jest reklama wideo w platformie YouTube.

Copywriting dla freelancera SEM, czy jest mu potrzebny?

W rzeczy samej. Znajomość tajników copywritingu jest potrzebna w każdym segmencie marketingu internetowego. Niekoniecznie będziesz musiał znać wszystko, niemniej, ważne, abyś posiadał solidne postawy na ten temat.

Copywriting — co to w ogóle jest?

Jest to tworzenie treści na zlecenie. Bycie copywriterem można interpretować na wiele sposobów, ponieważ może on wykonywać wiele zadań związanych z treściami publikowanymi w internecie.

Może on zajmować się tworzeniem contentu na stronie www. Content, jest to treść stricte dopasowana do danego biznesu. Content marketing to np. odpowiednio konstruowany blog dla danej firmy. Zatem, dlaczego znajomość tajników copywriterskich jest tak ważna dla freelancera SEM? Jest to swego rodzaju know-how, które musi znać każdy działający w marketingu. Oczywiście, znajomość copy przyda się również przy tworzeniu reklam (ponieważ będziesz wiedzieć, jak efektywniej dotrzeć do określonej grupy docelowej poprzez ciekawie napisane pod nią treści).

Dodatkowo bardzo dobrze wpłynie na ogólne doświadczenia użytkowników na danej stronie internetowej (User Experience od strony tworzenia treści).

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o User Experience (UX), sprawdź nasz artykuł na temat tego, czym jest SXO. Dodatkowo dowiesz się jaką rolę odgrywa w marketingu i jak działa w połączeniu z SEO. Z pewnością wiedza ta przyda Ci się przy promocji usług i produktów swoich przyszłych klientów.

Ponadto, wolny strzelec posiadający odpowiednią wiedzę z zakresu copywritingu będzie umieć:

  • odpowiednio konstruować treści pod kątem SEO (Search Engine Optimization), co jest bardzo ważną umiejętnością, by dany biznes mógł lepiej indeksować się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania w Google.

  • tworzyć różnego rodzaju treści na social media w postaci postów i chwytliwych nagłówków do Facebook Ads,

  • tworzyć oferty handlowe dla klientów B2B i B2C (w momencie, gdy nie będzie mieć zleceń stricte związanych z Google Ads lub Facebook Ads, a także LinkedIn Ads).

Różnorodność zleceń związanych z copywritingiem jest naprawdę ogromna. Z tego też względu podaliśmy tylko kilka poglądowych, z którymi najprawdopodobniej będziesz spotykać się najczęściej. Jeżeli masz dodatkowe pytania, napisz do nas, z chęcią Ci pomożemy.

Jakie korzyści daje Ci współpraca z naszymi ekspertami Google Ads?

Zespół i komunikacja


✔ Certyfikowany ekspert Google Ads z minimum 5-letnim doświadczeniem

✔ Bieżący kontakt mailowy, telefoniczny lub wideo spotkanie

✔ Wsparcie innych obszarów marketingu digital w Twojej firmie

✔ Wsparcie całego zespołu ekspertów

Transparentność i personalizacja

✔ Działania prowadzone na Twoim koncie Google Ads

✔ Miesięczne podsumowanie skuteczności eksperta Google Ads wraz z planem rozwoju i wnioskami

✔ Spersonalizowany raport dostępny i aktualizowany 24/7

Przewagi technologiczne


✔ Nielimitowane ilości kampanii, grup reklam słów kluczowych

✔ Konfiguracja Google Analytics 4 oraz Google Tag Manager

✔ Konfiguracja opinii konsumenckich - dla sklepów

✔ Konfiguracja opinii o produkcie - dla sklepów

✔ Mapy ciepła i nagrania sesji użytkowników na stronie

Zapytaj o swój indywidualny pakiet obsługi. Dopasujemy zakres współpracy do Twoich potrzeb!

Narzędzia freelancera SEM

Poniżej opiszemy najważniejsze narzędzia, z którymi z pewnością będzie mieć stały kontakt freelancer SEM.

Google Data Studio (GDS)

Google Data Studio jest stosunkowo nowym narzędziem, które weszło w obieg w 2016 roku. Dzięki swej funkcjonalności podbiło rynek analityczny. Dlaczego zatem jest to tak ważne narzędzie? Już tłumaczymy:

Każdy użytkownik tego narzędzia ma możliwość personalizacji danych pod własne potrzeby w sposób, by były dla niego jak najbardziej czytelne. Mamy tu na myśli łączenie ze sobą raportów z GA4, w tym różne prezentacje. Dzięki temu rozwiązaniu w prosty i szybki sposób każdy użytkownik pozyskuje najbardziej rzetelne dane odnośnie działań marketingowych. Dodatkowo wszystko znajduje się w jednym miejscu.

Ponadto prezentuje wiele danych z różnych źródeł, we wcześniej wspomnianym — jednym miejscu. Dotyczy to nie tylko reklam Google Ads, ale również kampanii na Facebooku itd.

Zalety, jakie niesie Google Data Studio

  • Bezpłatne narzędzie — GDS jest bezpłatnym narzędziem, dzięki któremu będziesz mógł analizować swoje kampanie reklamowe. Jest to bardzo ważna zaleta, w szczególności dla nowych freelancerów SEM, którzy z początku z pewnością nie będą dysponować wysokim budżetem. Opłatami będą natomiast objęte niektóre wizualizacje oraz konektory. Przy relatywnie zwiększającym się budżecie, warto, aby wolny strzelec wziął te możliwości pod uwagę. Z pewnością mogą mu się przydać przy zdobywaniu nowych klientów swoim klientom.

  • Intuicyjny — Panel GDS jest bardzo prosty w obsłudze po zalogowaniu. Google wychodzi z założenia, że nie ma potrzeby komplikować swoich narzędzi. Dlatego już nawet jako laik, można zacząć na nim działać bez większych problemów. Niemniej, warto wpierw przerobić kursy i (lub) przeczytać różne poradniki na jego temat, by zdobyć więcej wiedzy związanej z jego obsługą.

  • Może na nim pracować wiele osób jednocześnie — przyda Ci się to w szczególności, gdy będziesz współpracować np. z agencją marketingową. Wystarczy, że udzielisz dostęp wybranym osobom, aby mogły również (tak jak Ty) sprawdzać poszczególne raporty.

Manager Google Data Studio — skąd możesz pobierać dane?

Manager Google Data Studio pozwoli Ci na pobieranie wielu danych z platform oraz systemów. Możemy wyróżnić tu m.in.:

  • reklamy Google Ads,

  • Ads 360,

  • Campaign Manager,

  • Search Console,

  • YouTube Analytics,

  • itd.

Jak widzisz, możliwości jest wiele. Jako przyszły wolny strzelec warto, abyś zaznajomił się z każdym z tych narzędzi. Pomogą Ci one przy pozyskiwaniu nowych klientów, ponadto znacznie ułatwią proces określania konkretnej grupy docelowej, do której będziesz chciał trafić.

Google Tag Manager

Google Tag Manager jest kolejnym ważnym narzędziem, którego znajomość powinieneś mieć w małym palcu. Z pewnością w przyszłości większość agencji, z którymi będziesz chciał współpracować, zapyta, czy posiadasz wiedzę właśnie na jego temat.

Google Tag Manager jest to kolejne bezpłatne narzędzie z warsztatu Google. Pozwala ono na monitoring działań, które sa wykonywane przez użytkowników w danej witrynie. Daje on również możliwość dodawania fragmentów kodu do aplikacji oraz stron (np. kod Google Analytics).

Zalety Google Tag Manager (GTM):

  • Wszystkie skrypty dostępne w GTM znajdują się w jednym miejscu, co znacznie ułatwia pracę i przy okazji zaoszczędza dużo czasu,

  • w prosty sposób możesz zaimplementować potrzebne Ci dodatki, dzięki którym będziesz mógł mierzyć efekty. Co ciekawe, jest to stosunkowo prosty zabieg, przez co nie będziesz musiał zwracać się o pomoc do programisty.

  • masz możliwość testowania nowych tagów przed ich publikacją.

  • darmowy dostęp dla każdego.

Podnieś efektywność bez dodatkowych kosztów

Dowiedz się więcej o naszych usługach:

Skontaktuj się z nami żeby dowiedzieć się więcej!

rynkach zagranicznych

Google Analytics 4

Google Analytics 4 jest to najnowsza wersja tego narzędzia analitycznego. Posiada on wiele niestandardowych parametrów, poprzez które możesz śledzić wszystkie zdarzenia z wielu poziomów jednocześnie. Dzięki niemu możesz wypadać znacznie lepiej niż niedoświadczona w tym narzędziu konkurencja. Fakt faktem jest to dość skomplikowane narzędzie, w szczególności na początku drogi analitycznej, niemniej, z pewnością się go nauczysz na przestrzeni czasu.

Dlaczego Google Analytics 4 jest tak ważnym narzędziem?

GA4 wyróżniają powiadomienia o wielu zdarzeniach jednocześnie. To właśnie na nich się to narzędzie skupia. Jego poprzednik (Google Universal) w głównej mierze skupiał się na analizie i śledzeniu odsłon. Poprzednie narzędzie do ecommerce pozwalało obsługiwać niektóre ze zdarzeń, aczkolwiek ich ilość była znacznie ograniczona.

Google Analytics 4 w skrócie — najważniejsze informacje

  • GA4 skupia się bardziej szczegółowo na całej ścieżce klienta, od początku (zainteresowania), aż po finalizację zakupu na różnych urządzeniach,

  • działa on bez plików cookie, ma bardziej rozszerzoną politykę prywatności,

  • pozwala na monitorowanie zdarzeń mających miejsce na stronach internetowych oraz tych z poziomu aplikacji mobilnych.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak działa GA4, sprawdź nasz artykuł poświęcony stricte temu zagadnieniu — Google Analytics 4 – wszystko, co musisz wiedzieć.

W jaki sposób powinieneś rozpocząć swoją karierę freelancera SEM?

Przede wszystkim powinieneś przeznaczyć określoną sumę pieniędzy, a w szczególności czasu na różne szkolenia. Każde z nich przyda Ci się w przyszłości w lepszym prowadzeniu Twojego biznesu. Warto również, abyś rozważył kursy social media, ponieważ wielu przedsiębiorców chce swoją reklamę lokować właśnie na Facebooku.

Kierownictwo (management) firmy, wie, jak istotne w biznesie są różnego rodzaju reklamy, aby znacząco zwiększyć zysk i tym samym wyróżnić się nad konkurencją. Z tego też względu powinieneś umieć działać dobrze na wielu płaszczyznach marketingu i sukcesywnie zdobywać tym samym doświadczenie (skills).

Z tego też względu zacznij od tego, w jaki sposób działa reklama na klientów. Jak dzięki niej możesz tego klienta pozyskać dla swojego zleceniodawcy. Poznaj, jak działają różne rodzaje kampanii reklamowych w Google Ads, jak i tych w social media (np. Instagram i Facebook).

Ponadto, jeżeli rozważasz przejście na freelancing, wpierw zadbaj o poduszkę finansową. Jest to bardzo ważne pod kątem biznesu, jak i dalszego utrzymania się. Warto podkreślić, że na samym początku najprawdopodobniej nie będziesz zarabiać kroci. Początki, to walka o każdą złotówkę i o każdego klienta. Z tego względu musisz zdawać sobie sprawę z faktu, że niektóre zlecenia związane z reklamą z pewnością na samym starcie będą trudne. Swoje kampanie będziesz kierować do danej grupy docelowej, którą wpierw będziesz musiał zdefiniować, co też nie jest prostym zadaniem.

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji o tym, jak odpowiednio zdefiniować grupę docelową, sprawdź nasz wpis o agencji Facebook Ads. Dowiesz się tam wielu ciekawych informacji o działaniu reklam Facebook Ads, dodatkowo poszerzysz wiedzę o tym, jak działa agencja marketingowa i sprawdzisz, jak odpowiednio określić grupę docelową.

Kolejną kwestią będzie przygotowanie przez Ciebie profesjonalnego CV. Możesz umieścić w nim wszystkie zrealizowane szkolenia oraz to, w jaki sposób prowadziłeś reklamę w Google Ads oraz Facebook Ads i ilu klientów do tej pory w ten sposób udało Ci się pozyskać. Im więcej danych, tym lepiej. Agencja marketingowa zwraca uwagę na szczegóły, jeżeli stwierdzisz, że zechcesz podjąć się z nią współpracy, wpierw będziesz musiał przygotować się na różne pytania z jej strony.

W CV umieść również swoje zainteresowania, a w szczególności te, które są stricte powiązane z Twoją branżą. CV potraktuj jako swego rodzaju reklamę Twojego biznesu (czyli Ciebie).

Co równie ważne — powinieneś nauczyć się przeprowadzać kompleksowy audyt Google Ads, aby zwiększyć zysk z kampanii marketingowych. Audyt jest to proces weryfikacyjny (analizujący) jakość i efektywność już włączonych kampanii Google Ads.

Potrzebujesz więcej informacji na temat tego, jak przeprowadzić kompleksowy audyt Google Ads? Sprawdź nasz wpis, który poświęciliśmy w całości temu zagadnieniu.

Gdzie powinieneś szukać zleceń na samym początku?

Przede wszystkim, jak wspomnieliśmy wcześniej, powinieneś zacząć od wielu szkoleń, które przygotują Cię do prowadzenia kampanii i nie tylko. Pamiętaj, że doświadczenie jest bardzo ważnym atutem efektywniej prowadzonych usług. Niemniej, logiczne jest, że na początku nie będziesz go posiadać. Z tego też względu, abyś mógł w przyszłości wyróżnić się w branży, staraj się stale uczyć z zakresu kampanii Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads i wielu innych.

Abyś mógł pozyskać nowych, bardziej opłacalnych klientów, wpierw będziesz musiał przejść ciężką drogę za relatywnie niskie pieniądze. Nie powinieneś się tym przejmować. Każdy zaczynał w ten sposób. Gdyby marketing był prostym przedsięwzięciem, każdy byłby w nim specjalistą, a jak widzisz, jest ich stosunkowo mało, ponieważ mało kto wytrwał tę drogę.

Dlatego, abyś mógł pozyskać nowych klientów, zacznij od zbudowania swojej strony internetowej. Jeżeli nie posiadasz wiedzy w temacie tworzenia witryn, warto, abyś poprosił kogoś o pomoc. W Polsce działa wiele agencji oraz freelancerów, którzy zajmują się budowaniem stron www. Własna strona będzie Twoją wizytówką na przyszłość, którą możesz rozbudowywać wraz ze wzrostem doświadczenia.

Na swojej stronie będziesz mógł zamieszczać ciekawe wpisy, aby przykuć uwagę nowych użytkowników (tzw. potential looking). Ponadto warto, abyś zamieścił na niej formularz kontaktowy, przez co osoby zainteresowane w prosty sposób będą mogli zwrócić się do Ciebie o pomoc.

Swój własny marketing na samym początku powinieneś zacząć od dość znanych platform, takich jak:

  • Useme — może być naprawdę ciekawym rozwiązaniem na początek. Niemniej, stawki z pewnością wraz z rosnącym doświadczeniem przestaną być dla Ciebie zachęcające. Jedną z zalet serwisu jest możliwość wystawienia faktury, bez posiadania własnej działalności,

  • Oferia — serwis znany od wielu lat freelancerom. W prosty sposób będziesz mógł rozpocząć na tej witrynie swój marketing bezpłatnie do pewnego momentu. Kilka ofert w miesiącu będzie darmowych, natomiast za więcej będziesz musiał zapłacić.

  • GoodContent — przyjemna platforma dla nowych copywriterów. Jeżeli jesteś freelancerem SEM, również warto, abyś się na niej zarejestrował, zwłaszcza na początku swojej kariery zawodowej. Nauczysz się pisać różnego rodzaju treści, a bardzo często ich różnorodność w tej witrynie jest naprawdę ogromna. Traktuj tę platformę typowo jako powiększanie swojego warsztatu pisarskiego. Możesz zdobywać tam również oceny, za swoje teksty, które następnie możesz umieścić w portfolio. Nauka pisania z pewnością pomoże Ci w przyszłości przy efektywniejszym prowadzeniu kampanii Google Ads.

  • LinkedIn — stwórz konto i dodawaj nowe informacje o sobie. Z pewnością po czasie zostaniesz zauważony przez nowych kontrahentów.

Pytania, które powinien zadawać sobie regularnie każdy wolny strzelec SEM

  • Czy wykorzystuję w pełni swój potencjał?

  • Czy prowadzę kampanie moich klientów na najwyższym możliwym poziomie?

  • Czy odpowiednio wykorzystuję budżet do celów reklamowych?

  • Czy prowadzę kampanie reklamowe zgodnie ze wszystkimi należytymi zasadami?

  • Jeżeli robię coś źle, jak mogę to zmienić?

  • Co mogę zrobić, by generować większy zysk firmom, z którymi współpracuję?

  • Czy odpowiednio zarządzam (Ads management) wszystkimi kampaniami swoich klientów?

  • Czy wyróżniam się na tle konkurencji? Pamiętaj, że konkurencja nie zawsze musi być Twoim wrogiem! To właśnie dzięki niej możesz znacząco podnieść sprzedaż, jeżeli skutecznie się wyróżnisz.

Powyższe pytania zadawaj sobie regularnie, by wyciągać lepsze wnioski i coraz lepiej prowadzić marketing. Dodatkowo postaraj się samemu konstruować kolejne, które będą prowadzić Cię dalej przez ścieżkę kariery zawodowej.

Podsumowanie

Jak widzisz, marketing rządzi się wieloma prawami. Odpowiednia znajomość każdego z nich wymaga sporych nakładów czasu. Jeżeli stwierdziłeś, że freelance SEM jest dla Ciebie, zacznij działać. Twórz portfolio, zdobywaj klientów i po prostu nie przestawaj się uczyć. Pamiętaj też, żeby nie rezygnować z początku ze swojego stałego źródła dochodu (o ile takowe posiadasz), ponieważ nigdy nie wiadomo, jak potoczą się niektóre sprawy, a warto, żebyś stale budował poduszkę finansową.

Formularz kontaktowy

Odbierz darmową konsultację

Zobacz na naszym blogu

5/5 - (34 opinie)